کد خبر: ۲۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفا آنلاین:در ماه مبارک رمضان و با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری، داشتن خواب کافی و باکیفیت، در حفظ توان و انرژی برای یک روز روزه‌داری، اهمیت ویژه‌ای دارد.
به گزارش شفا آنلاین،غلامرضا حاجتی متخصص اعصاب و روان ‌گفت: معیار داشتن یک خواب خوب در طی شب این است که وقتی فرد، صبح از خواب بیدار می‌شود، با انرژی و توان شروع فعالیت روزانه‌اش را داشته باشد و از آنجایی که خواب یک فرآیند فعال بوده و در طی آن،‌ مغز به ترمیم و بازسازی می‌پردازد، نداشتن خواب کافی و با کیفیت، باعث عدم توازن فرد در روز بعد برای انجام فعالیت‌هایش می‌شود.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: 90 درصد اختلالات روانی با مشکلات خواب مرتبط است و حدود 235 هورمون در طی خواب ترشح می‌شود و همه اینها از اهمیت خواب با کیفیت خبر می‌دهند.

در طی ماه رمضان با توجه به ساعت افطار که با اوایل شب همزمان است، معمولا ساعت خواب افراد به دیروقت، تغییر می‌کند و در صورتی که خواب عمیق که برای مغز ضروری است در نیمه اول شب یعنی از حدود 12-11 شب شروع می‌شود.

حاجتی تأکید کرد: روزه‌داران هنگام افطار با مصرف مایعات کافی و غذای کم‌حجم و سبک، اوایل شب یعنی همان ساعات 12-11 شب،‌ استراحت کنند و بعد از سحر هم حتما استراحت داشته باشند؛ همچنین، امکان استراحت نیم ساعته که در بین روز در حفظ توانشان بسیار تأثیرگذار است.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجایی که بدن به شرایط جدید عادت می‌کند، افراد بعد از ترک کافئین و چای در اوایل ماه رمضان ممکن است احساس خستگی کنند که این حالت بعد از یک هفته از شروع این ماه معمولا رفع می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: