کد خبر: ۲۷۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 17
گویا رفتارها و سخنان متناقض وزارت بهداشت درباره کووید۱۹ تمامی ندارد. دیروز سایت ماسک وابسته به معاونت بهداشت، وزارت بهداشت ۶۳ شهرستان ایران را در وضعیت سیاه قرار داد

شفاآنلاین>سلامت> گویا رفتارها و سخنان متناقض وزارت بهداشت درباره کووید۱۹ تمامی ندارد. دیروز سایت ماسک وابسته به معاونت بهداشت، وزارت بهداشت ۶۳ شهرستان ایران را در وضعیت سیاه قرار داد. این در حالی بود که رییسی، معاون بهداشت و وزارت بهداشت طی مصاحبه‌ای این رنگ بندی را تکذیب کرد.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که متخصصان و پزشکان فعال در بیمارستان وضعیت را فوق‌حاد و بالاتر از رنگ سیاه می‌دانند. آنها از کمبود تخت‌های بخش و علی‌الخصوص‌ آی‌سی‌یو معترض‌ هستند و امکانات را برای درمان بیماران کافی نمی‌دانند. چه‌بسا به گفته فوق‌تخصص‌های بیمارستان امروزه شرایط به اندازه‌ای وخیم شده که بین بیماران انتخاب می‌کنند کدام بیمار در اولویت بستری باشد و همین امر منجر به افزایش آمار فوتی‌ها در دو هفته اخیر شده است. همچنین برخلاف ممنوعیت جراحی‌های زیبایی گویا هنوز این عمل‌ها در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود و منجر به کاستن تعداد تخت‌های ضروری برای بیماران بدحال کرونایی شده است، زیرا هیچ نظارتی از سوی وزیر بهداشت درخصوص این عمل‌ها صورت نگرفته است. در صورتی که نیمی از تخت‌های‌ آی‌سی‌یو را این افراد اشغال کرده‌اند.

این در حالی است که دیروز رییس بیمارستان‌های جندی شاپور به وضع اسفناک بیمارستان‌های ایذه خوزستان اعتراض کرده و می‌گویند سردخانه‌ها تکمیل شده و جانباختگان را مستقیما برای دفن می‌فرستند.

همچنین متخصصان بر این عقیده‌اند اگر به زودی واکسن نرسد، فاجعه انسانی در ایران رخ می‌دهد. چند روز پیش رییس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «واکسن کلید حل مساله است و نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم و باید از انواع واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها هم مجاز هستند.»

وزیر بهداشت اما معتقد است که طبق مصوبه ۵۲ ستاد ملی مقابله با کرونا، مسوولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است و وزارت بهداشت در این زمینه تنها باید لیست دهد. او که مکرر وعده پوشش واکسیناسیون را از اردیبهشت می‌دهد، گفته است: «برخی در عرصه واکسیناسیون ایران خباثت می‌کنند و به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند وگرنه تا ۲۰ روز دیگر با پوشش بالای واکسیناسیون با واکسن وارداتی و تولید داخل، روسیاهی برای آنها خواهد ماند.»

در صورتی که اکنون حدود ۱۰ ماه از تولید اولین واکسن در جهان می‌گذرد اما تعلل در خرید و ساخت واکسن از سوی وزارت بهداشت مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشت قرار گرفته است. از سویی بدقولی تولیدکنندگان واکسن و تحریم‌ها دو موضوعی هستند که مسوولان آن را علت تاخیر در واکسیناسیون اعلام کردند. اما در این میان، تزریق غیرشفاف و البته تاخیر در تزریق واکسن‌های وارد شده به کشور نیز موضوع و سوالی است که چند روزی است به محلی برای بحث تبدیل شده، به طوری که از زمان شروع واکسیناسیون سراسری در ایران یعنی در ۲۱ بهمن ماه ۹۹ تا ۲۵ فروردین ماه و از مجموع ۸۹۵هزار دوز واکسن توزیع‌شده، میزان واکسن‌های تزریق‌شده ۴۶۲هزار و ۶۴۲ دوز بوده که این رقم در ۲۶ فروردین‌ماه با افزایش حدود ۵۲۰۰تایی به ۴۶۷هزار و۸۷۱ دوز رسیده است که از این میزان تاکنون ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

روند کند واکسیناسیون با واکسن‌های موجود در کشور در حالی است که پیش از این دکتر علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، گفته بود: «شبکه بهداشت کشور توانایی واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه را دارد.» اما امروزه شاهد بی‌برنامگی در روند واکسیناسیون کشور هستیم.

بالاتر از سیاهی ‌رنگی نیست!

برخلاف تکذیبیه‌ای علیرضا رییسی، معاون بهداشت، وزارت بهداشت درخصوص عدم رنگ سیاه ۶۳ شهرستان ایران، پزشکان و متخصصان فعال در بیمارستان‌های کرونایی بر وضعیت سیاه کرونایی ایران تاکید موکد دارند. در همین راستا محمدرضا‌ هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص وضعیت وخیم بیمارستان گفت: متاسفانه این روزها تمام تخت‌های‌ آی‌سی‌یو پر است و یا برای چهار روز آینده رزرو شده است. به عقیده من تا یک سال آینده وضعیت تخت‌ها همین گونه است. علت این امر هم این است که وزارت بهداشت برخلاف ادعایی که کرده بود هنوز تخت‌های غیرکرونایی را نکاسته و جراحی‌های زیبایی و غیرضروری سراسر کشور در حال انجام است. بنابراین بسیاری از تخت‌های‌ آی‌سی‌یو در ایران به بیماران کرونایی تعلق داده نمی‌شود.وی افزود: پیک چهارم با وجود تمام هشداری ما و متخصصان عفونی رخ داد و تا زمانی که وزارت بهداشت واکسیناسیون را جدی پیگیری نکند، پیک‌های خود ساز مرتب اتفاق می‌افتد و از پیکی وارد پیک بعدی می‌شویم.

وزارت بهداشت در کنترل بیماری کرونا شکست خورده است و باید این امر را قبول کند و در سه ماهه پایانی استعفا دهد. شاید با روی کار آمدن یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و یا فعال عفونی در بیمارستان با تیمی جدید بتواند کمی شرایط را بهبود بخشد.

هاشمیان با تاکید بر سرعت بیشتر در واکسیناسیون بیان کرد: برای آنکه بتوانیم کووید۱۹ را کنترل کنیم فقط یک راه دارد، آن هم واکسیناسیون مطمئن است! البته ابتدا باید لاک داون را اجرایی کنیم و بعد همزمان واکسیناسیون عمومی را اجرایی کنیم تنها در این صورت است که به یک ایمنی جمعی می‌رسیم و در انتها بیماری مهار می‌شود. غیر از این ما مردم زیادی را از دست می‌دهیم و تقصیر این کشتارجمعی هم به گردن تصمیمات اشتباه وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است.

۱۲ بیمار بد حال در رزرو آی‌‌سی‌یو
براساس گزارش‌ها قضیه رزور تخت‌های‌ آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های تهران بسیار جدی است، از همین رو دکتر مهدی یوسفی‌پور، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مدائن می‌گوید: متاسفانه تقریبا از ۱۰ فروردین تاکنون میزان مراجعه‌کنندگان با وضعیت ریوی حاد ۴ برابر شده است و از میان هزار نفری که روزانه به بیمارستان مراجعه می‌کنند حدودا ۵۰۰ نفر آنها با مشکلات ریوی دست و پنجه نرم می‌کنند. امروزه تخت‌های متعلق به بیماران کرونایی به صورت کامل پر شده است و باید انتخاب کنیم تخت را به کدام بیمار بدهیم. این موضوع تمام کادر درمان را تحت فشار قرار داده است. چه بسا کادر درمان در این ۱۴ ماهه سختی‌های زیادی کشیده است.

انتخاب بین بیماران برای ما بسیار کار سختی است. در حال حاضر نزدیک به ۱۲ بیمار بدحال در رزرو تخت آی‌سی‌یو هستند. شرایط فعلی واقعا فاجعه‌بار است و کادر درمان امکان درمان این حجم از بیماران را ندارد. چه بسا امکانات و تجهیزات اندک ما هم کشش این همه بیمار را ندارد.وی افزود: بارها گفتیم، بازهم می‌گوییم ویروس جهش یافته که مشخص نیست از نوع برزیلی یا بریتانیایی یا چه هست اما قدرت سرایت بیشتری نسبت به یک سال پیش پیدا کرده است. همین امر موجب شده تا تمام افراد خانواده درگیر بیماری شوند. همین امر هم برای خانواده‌ها معضلی شده زیرا هزینه‌های کمرشکن درمان و کمبود تخت خانواده‌ها را فلج کرده است. متاسفانه در پیک جدید بیماران سریع‌تر بد حال می‌شوند و چیزی که ما در بیمارستان می‌بینیم کاهش سن بیماران بدحال است و البته دیگر همانند گذشته جوانان از مرگ قسر در نمی‌روند بلکه آمار فوتی‌ها در جوانان هم بیشتر شده است. اخیرا کرونا به نوزادان و کودکان هم رحم نمی‌کند.

هر سرفه‌ای کروناست
متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه هر سرماخوردگی کرونا است، بیان کرد: اخیرا شاهد بیمارانی هستیم که اصرار بر سرماخوردگی دارند و زمانی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که ریه آنها ۵۰ درصد درگیر شده است. بنده برای هزارمین بار می‌گویم ما دیگر سرماخوردگی و آنفلوآنزا نداریم و تمام. هر سرفه و گرفتگی و آبریزش بینی کروناست اما ممکن است یکی خفیف بگیرد و در حد سرماخوردگی باشد اما گاهی به فوت او منجر می‌شود. در هر صورت تاکنون ۷۰ درصد مبتلایانی که همان روز با اولین علائم به دکتر متخصص در مطب بیمارستان‌ها مملو از افراد بد حال است – ما تقاضا داریم به مطب دکتر‌ها مراجعه کنند چه بسا خطر کمی هم دارد، در هر صورت هر فردی زود مراجعه کرده در عرض ۱۴ روز به بهبودی کامل رسیده است. همچنین اسهال و تهوع و دل‌درد هم از نشانه‌های جدید بیماری کرونا است.

وی افزود: هر پیک کرونا براساس تجربیات ما ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد پس در بهترین حالت اگر همگی همکاری کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند این پیک را هم حداقل چهار هفته دیگر پشت سر می‌گذاریم. اما اگر روند واکسیناسیون حلزونی‌وار باشد اواخر اردیبهشت پایان پیک هم نخواهد بود بلکه باید خود را برای پیک‌های بعدی آماده کنیم.

۶۳ شهرستان سیاه شدند و ۲۶۱ شهر فوق‌قرمز و قرمز
۶۳ شهرستان واقع در استان‌هایی چون سمنان، اصفهان‌، لرستان‌، قزوین و… در وضعیت سیاه، ۸۵ و ۱۷۶ شهر هم در وضعیت فوق‌قرمز و قرمز قرار گرفتند و محدودیت‌هایی برای هفته آینده تمدید شد.
اپلیکیشن ماسک که وابسته به معاونت بهداشت وزارت بهداشت است، عصر دیروز رنگ‌بندی جدید وضعیت کرونا در شهرستان‌های ایران را منتشر کرد .

آخرین وضعیت حکایت از آن دارد که ۶۳ شهرستان واقع در استان‌هایی چون سمنان‌، اصفهان‌، لرستان‌، قزوین و… در وضعیت سیاه، ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز، ۱۷۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۷ شهرستان در وضعیت آبی هستند .

در این میان‌، محدودیت‌های شهرهای قرمز و نارنجی هم تا پایان هفته آینده تمدید شد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: