کد خبر: ۲۷۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 14
واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران نادر شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID ) است که این بیماران در کشور بالغ بر ۵۴۰ هزار نفر هستند

شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت جزئیات واکسیناسیون بیماران نادر علیه کرونا را تشریح کرد و در زمینه اخذ رضایت‌نامه از بیماران برای تزریق واکسن کرونا توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش شفاآنلاین: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت جزئیات واکسیناسیون بیماران نادر علیه کرونا را تشریح کرد و در زمینه اخذ رضایت‌نامه از بیماران برای تزریق واکسن کرونا توضیحاتی ارایه داد.

دکتر مهدی شادنوش درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در بیماران نادر گفت: «واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران نادر شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID ) است که این بیماران در کشور بالغ بر ۵۴۰ هزار نفر هستند.»

او با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان نیز در لیست بیماران نادری که شامل واکسیناسیون کرونا می‌شوند، قرار دارند، افزود: «با توجه به تحویل مرحله‌ای واکسن، اولویت‌بندی بیماران بر اساس معیارها و شرایط اعلام‌شده در دستورالعمل صورت گرفته و بنا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی بیماران آسیب‌پذیرتر در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند.»

به گزارش ایسنا شادنوش ادامه داد: «واجدین شرایط به وسیله معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و بر اساس سامانه‌های ثبتی موجود شناسایی و فراخوان می‌شوند. در عین حال موارد منع مصرف نیز بر اساس پروتکل‌های علمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.»

او درباره مراکز تزریق واکسن کرونا برای بیماران نادر نیز گفت: «مراکز تزریق واکسن کرونا از طریق معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها تعیین می‌شود و با همکاری معاونت‌های بهداشتی، تیم‌های واکسیناتور به مراکز درمانی مراجعه و تزریق واکسن در همان مراکز انجام می‌شود. براساس پروتکل‌های موجود، تزریق واکسن برای بیماران نادر هم در دو نوبت و مانند سایر افراد جامعه انجام می‌شود.
 
تاکنون ۲۰ هزار نفر از بیماران نادر واکسینه شدند

شادنوش درباره میزان بیمارانی نادری که تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: «با توجه به توزیع واکسن در روزهای پایان سال 99 (۲۷ اسفند) بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و با توجه به جمع‌بندی و ارسال آمارهای عملکرد دانشگاه‌ها به صورت ماهانه، در هفته اول اردیبهشت عملکرد فروردین دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد. البته تا کنون می‌توان گفت که نزدیک به ۲۰ هزار نفر از بیماران نادر واکسینه شده‌اند.
چرایی اخذ رضایت‌نامه از بیماران

او درباره برخی اخبار مبنی بر اخذ رضایت‌نامه  از بیماران نادر برای تزریق واکسن کرونا گفت: «اخذ رضایت‌نامه به معنی احترام به حقوق بیماران و آگاهی‌بخشی آنها در خصوص نوع دارو و عوارض محتمل است و از آنجا که تزریق واکسن کرونا به صورت اختیاری است، اخذ رضایت‌نامه به معنی اعلام آمادگی بیمار برای تزریق واکسن است. فرایند اخذ رضایت در خصوص بسیاری از خدمات پزشکی نیز اتفاق می‌افتد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: