کد خبر: ۲۷۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 13
درمصوبه‌ای که تصویب و ابلاغ شد اشاره شده بود تا ابلاغ حقوق گمرکی که تعیین آن متعلق به مجلس شورای اسلامی است
شفاآنلاین>سلامت>معاون گمرک گفت: کالا‌هایی که ٨۵ درصد آن‌ها مرتبط با تولید است، مبنای محاسبه گمرکی آن ها نرخ ارز ETS یا نرخ حاشیه بازار است.
به گزارش شفاآنلاین:ارونقی معاون امور فنی گمرک ایران درباره چالش‌های اجرای مصوبه  جدید حقوق ورودی گمرک گفت: یکی از وظایف گمرک  بررسی حقوق ورودی است که گمرک باید آن وصول کند و این حقوق ورودی از دو جزء تشکیل می‌شود ،اول حقوق گمرکی است که توسط مجلس وضع و به گمرک ابلاغ می‌شود تا سال قبل این رقم ۴درصد بود.

او ادامه داد: اگر کسی کالایی را خریداری بکند ارزش آن کالا در گمرک مشخص می‌شود و مآخذی از آن ارزش را به عنوان حقوق ورودی در نظر می‌گیرند. دو مین جزء حقوق ورودی، سود بازرگانی است که ماخذ سود بازرگانی توسط هیئت وزیران مشخص می‌شود.

ارونقی گفت: حقوق ورودی ثابت برای تمامی کالا‌ها است و سود بازرگانی متغیر است و براساس متغیری که دولت برای کالا‌های اساسی و یا مرتبط با تولید سود بازرگانی کمتری می‌گیرد مانند یک درصد و برای کالا‌های واسطه‌ای سود بازرگانی افزایش می‌یابد. در کنار این موارد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هلال احمر هم است.

معاون گمرک تصریح کرد: تا سال قبل در گمرک ماخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی را کنار هم قرار می‌دادیم و مبنای محاسبه را ارز ۴٢٠٠ تومان قرار می‌دادیم که شامل کالا‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کردند مانند نهاده‌های دامی و هم کالا‌هایی که به تولید هم ربطی نداشتند. مبنای محاسبه تمام کالا‌ها ارز ۴٢٠٠تومانی بود.

او افزود: در بودجه ١۴٠٠حقوق گمرکی که ۴درصد بوده به ٢درصد کاهش یافت اما مبنای محاسبه از ارز دولتی به نرخ حاشیه بازار تغییر کرده است، مانند ارز نیمایی.

او تصریح کرد: مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک کالا‌های اساسی ارز ۴٢٠٠ تومان است، اما در خصوص سایر کالا‌هایی که ٨۵درصد آن‌ها مرتبط با تولید شامل مواد اولیه واسطه‌ای لوازم یدکی است،نرخ  ارز ETS یا نرخ حاشیه بازار است.

ارونقی گفت: اجزای قانون بودجه در تبصره هفت قانون به گمرک ابلاغ شده بود و این مصوبه هم پیشنهاد خود گمرک بود که تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف که گمرک موظف است حقوق ورودی را به روز دریافت کند تا اطلاع بعدی براساس روال قبل اقدام شود.

معاون گمرک ادامه داد: درمصوبه‌ای که تصویب و ابلاغ شد اشاره شده بود تا ابلاغ حقوق گمرکی که تعیین آن متعلق به مجلس شورای اسلامی است،گمرک مجاز است مانند سال قبل اقدام کند ابهام مبنای محاسبه بود در بودجه نرخ حاشیه بازار آمده بود اما در مصوبه ١۵ فروردین این موضوع ذکر نشده بود.

او افزود: گمرک باید حقوق گمرکی را به ٢درصد تبدیل می کرد سودبازرگانی سال ٩٩محاسبه می شد که پنج برابرحقوق ورودی و پرداختی صاحبان کالا افزایش پیدا می کرد.

برچسب ها: جزئیات ، محاسباتی ، گمرک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: