کد خبر: ۲۷۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 12
کارگروه شکل گرفته و به سرعت تفاهمنامه بین سازمان سرمایه گذاری، مشاور و شهرداران دو منطقه شکل گرفت و هم اکنون مشاور در حال ارایه طرح است.
شفاآنلاین>سلامت>بنار گفت: مسیر پروژه بام لند برای رسیدگی قضایی اشتباه بود و درخواست فسخ قرارداد داده شد اما باید ۴۰۰ میلیارد تومان به شریک بدهیم.
به گزارش شفاآنلاین:شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران صبح امروز (۲۳ فروردین) در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری پس از ۱۶ سال از تاسیس، مدلی برای سرمایه گذاری نداشت، اما سند جامع سرمایه گذاری تدوین و از سوی شورا تصویب و به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها ابلاغ شد و بازنگری آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در ساختار جدید، «تسهیلگران» قرار است برای سازمان سرمایه گذاری سرمایه گذار جذب کنند، توضیح داد: سازمان سرمایه‌گذاری به صورت قانونی و مشروع به واسطه‌های سرمایه‌گذاری که می‌توانند سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کند، از بین اشخاص حقوقی دارای شرایط به عنوان یکی از طرف‌های جدید در حوزه سرمایه گذاری معرفی کرد.

بنار به تکالیف سازمان سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در طول ۱۶ سال گذشته، عملکرد سازمان بدون در نظر گرفتن فروش از سوی شرکت «یاس»، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که بخشی از فروش‌ها با شرکت یاس بود که فسخ شد، اما در دو سال اخیر ۱۲۰۰ میلیارد و سال ۱۳۹۹ هم ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر نقد کسب شد، علاوه بر این تفاهمنامه‌ای به ارزش ۲۲۰۰ میلیارد تومان هم با شرکت مترو برای تامین مالی خط ۱۰ مترو امضا شد. شرکت مترو هم اعلام کرد با فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری، حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای خط ۱۰ مترو می‌تواند تامین مالی کند. درباره قرارداد خرید اتوبوس و خط ال آر تی هم به دلیل تحریم‌ها و عمل نکردن دولت به تعهداتش فعلا مسکوت مانده، اما تامین مالی خط ۱۰ مترو به طور کامل انجام شده است.

تسویه بدهی به بانک شهر
به گفته وی نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک شهر و ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک ملی تسویه شد البته در قبال بدهی به بانک شهر بیمارستان آتیه سال ۹۷ به این بانک واگذار شد که ارزش ریالی سهم ۱۲ درصدی سازمان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۴۳۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ را در عملکرد جدیدمان لحاظ نکردیم.

بنار با بیان اینکه شهرداری تهرا حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد، افزود: پروژه «بیمارستان آتیه» و پروژه «نوروز» در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری به این بانک را تسویه کرد و امسال هم پروژه صادقیه به ارزش ۱۹۰۲ میلیارد تومان به بانک شهر واگذار شد. در حوزه سرمایه‌گذاری هم علاوه بر ابلاغ سند جامع، سرمایه‌گذاری در چند مگا پروژه مانند هتل «کوهستان» و هتل «تاپ» و همینطور توسعه شهر آفتاب به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان که لایحه آن به شورای شهر تهران ارسال شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اشاره کرد و توضیح داد: در تبصره ۱۹ بودجه ۱۹ هزار میلیارد تومان در حوزه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی شد و هر کدام از این‌ها تکالیفی دارند. به عنوان مثال عملکرد مناطق در سال ۱۴۰۰، ۵۱۰۰ میلیارد تومان، معاونت حمل و نقل و ترافیک، ۱۲۰۰ میلیارد تومان، معاونت فنی و عمران و معاونت فرهنگی و اجتماعی هر کدام ۱۲۰۰ میلیارد تومان، معاونت شهرسازی و معماری ۵۶ میلیارد تومان و معاونت برنامه‌ریزی ۲۰۰ میلیارد تومان باید باشد.

وی درباره کم بودن تکالیف مربوط به معاونت اجتماعی هم گفت: ظرفیت معاونت اجتماعی به این دلیل پایین است که تا به حال در این زمینه کار خاصی انجام نداده است و امسال تکلیفی دادیم که اگر ظرفیت دارد در قالب سرمایه گذاری باشد و اگر این ظرفیت وجود ندارد با بودجه شهرداری انجام شود. اما معاونت اجتماعی عدد کمی برای سرمایه‌گذاری در امسال معرفی کرده که یکی ساماندهی تورگردانی تهران و دیگری احداث مجمع فرهنگی ورزشی لشکرک است، این در شرایطی است که معاونت اجتماعی و فرهنگی املاک و دارایی‌های زیادی دارد و انتظار ما بیش از این بود.

بنار از تکلیف سازمان برای فروش غیرنقد به مبلغ ۳۷۰۰ میلیارد تومان برای امسال خبر داد و با اشاره به برخی مشکلات در این حوزه گفت: حدود ۱۰۰ پروژه سازمان به جز دو پروژه، که با معضل حقوقی و یا بدقولی شرکا و... مواجه بودند، تعیین تکلیف شدند و در محاکم آرای خوبی به نفع شهرداری دریافت کردیم. مثلا پروژه «صادقیه» بعد از ۲۰ سال مشکلات به بانک شهر فروخته شد.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور به تامین اجتماعی اعلام کرد که این سازمان طی ۱۵ سال از تاسیس خود پروژه‌های مشارکتی که انجام داده به صورت پیمانکاری هستند و نه مشارکتی، توضیح داد: بر اساس اعلام این سازمان، حقوق متعلق به تامین اجتماعی است و تامین اجتماعی ۴۰۰۰ میلیارد تومان سازمان را محکوم کرد و حسابمان و حتی ماشین من هم توقیف شد، اما رای تامین اجتماعی را نقض کردیم و پیروزی ارزشمندی را در رای بدوی به دست آوردیم که امیدوارم در دادگاه تجدید نظر تایید بشود.

۱۷هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه میلاد
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران درباره فسخ پروژه «میلاد» (گود برج میلاد) با بنیاد تعاون ناجا توضیح داد: پروژه برج میلاد چند بخش دارد که ۴۳ هزار متر زمین بخشی از آن است در اختیار بنیاد تعاون ناجا بود و پس از ۱۰ سال، فسخ و مقرر شد شهرداری ۳۸۰ میلیارد تومان به این نهاد خسارت پرداخت کند. این پروژه طرح اولیه‌ای از کمیسیون ماده ۵ داشت، اما با پیشنهاد معاونت معماری و شهرسازی بازنگری در کل طرح‌های توسعه برج میلاد انجام شد.

بنار ادامه داد: پس از فسخ قرارداد، چهار زون و چهار لکه بارگذاری شد و درباره یک لکه به انضمام سه لکه دیگر با یک شرکت ایرانی- خارجی (نیک کیش) که وزارت اقتصاد و دارایی معرفی کرده بود، تفاهمنامه امضا شد، به شرط آنکه این شرکت ظرف سه ماه سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی خود را انجام دهد، اما به دلیل تحریم‌ها انتقال پول میسر نشد و تفاهمنامه فسخ شد. هم اکنون «بانک شهر» متقاضی خرید ۴۳ هزار متر پروژه میلاد است. اواسط اردیبهشت قیمت مشخص می‌شود همراه با ۱۷۰۰ میلیارد تومان پروانه، درواقع اعیان این پروژه به «بانک شهر» فروخته می‌شود و مدیران این بانک گفته‌اند قرار است تامین مالی از طریق بورس انجام شود.

بنار در پاسخ به پرسشی درباره پروژه «بام لند» توضیح داد: مسیر این پروژه برای رسیدگی قضایی اشتباه بود و به همین دلیل دوباره به سازمان بازنشستگی درخواست فسخ قرارداد داده شد و منتظر جلسات بعدی هستیم البته شریک تجاری هم مخالفتی با فسخ نداشت، اما باید ۴۰۰ میلیارد تومان به شریک بدهیم تا از پروژه خارج شود، ولی هنوز فسخ قرارداد قطعی نشده است.

احتمال فسخ قرارداد پروژه «هزار و یک شهر»
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پروژه «هزار و یک شهر» اظهارکرد: پروژه هزار و یک شهر میراث تصمیم‌گیری گذشته است و بزرگترین مشکل پروژه این بود که بدون سند سرمایه‌گذاری و مشارکت انجام شده بود و شریک تجاری به این بهانه پروژه را جلو نمی‌برد. در سال گذشته، اما سند ۱۲۹ هکتار زمین این پروژه از سوی ارتش منتقل شد، اما شریک تجاری باز هم اعلام کرد که چهار هکتار از این ۱۲۹ هکتار به نام فرد دیگریست و کار با مشکل مواجه شده است.

به گفته بنار در آخرین نشست با شریک تجاری، آنان متعهد شدند تا پروژه را در دو فاز انجام دهند؛ فاز نخست یعنی تا پایان بهار امسال بخش گردشگری به سرانجام برسد، اما باز هم شریک تجاری روی سند ما ایراد گرفت. در نهایت تصمیم بر این شد که اگر مشاور ما یعنی دانشگاه شریف اعلام کند که پروژه تعطیل است، به سمت فسخ قرارداد برویم.

بنار درباره ساماندهی «رود دره فرحزاد» هم گفت: در این مکان به دنبال طرح ژینایی با مشارکت منطقه ۲ و ۵ هستیم. کارگروه شکل گرفته و به سرعت تفاهمنامه بین سازمان سرمایه گذاری، مشاور و شهرداران دو منطقه شکل گرفت و هم اکنون مشاور در حال ارایه طرح است. یک شرکت اعلام آمادگی برای تامین مالی پروژه از طریق بورس کرده است، اما مطالعات فنی و مهندسی باید انجام شود و در طرح اولیه قرار است در رود دره فرحزاد هتل، امکانات گردشگری، فرهنگی و ... ایجاد شود.
برچسب ها: گود ، برج میلاد ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: