کد خبر: ۲۷۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 12
واکسن‌های چینی میزان ایمنی پایینی می‌دهند، لذا قصد دارند تا با مخلوط کردن آنها راهی برای افزایش اثربخشی بیابند. این در حالی است که کمپانی‌های سینوفارم و سینوواک چین صدها میلیون دوز از واکسن‌های خود را به ۲۲ کشور از جمله مکزیک، ترکیه، اندونزی، مجارستان، برزیل و حوزه خلیج فارس صادر نموده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> چینی‌ها پذیرفتند که واکسن‌های آنها اثربخشی پایینی دارد و پروفسور Gao Fu که از سال ۲۰۱۷ رئیس مرکز کنترل بیماری‌های چین ( CDC چین) است در یک کنفرانس خبری بین‌المللی در تاریخ ۱۰ آوریل جاری (مصادف با ۲۱ فروردین) این واقعیت را اذعان نمود که "اثربخشی effectiveness واکسن‌های چینی بر علیه کروناویروس پایین است"، فلذا دولت چین قصد دارد برای اثربخشی بیشتر به نوعی آن‌ها را باهم ادغام کند.

به گزارش شفاآنلاین: چنین اعترافی که البته از چینی‌ها بعید بود، اکنون از طرف یکی از بالاترین مقامات بهداشتی چین در خصوص ضعف واکسن‌های چینی بیان می‌شود که امری بدیع بوده و در رسانه‌ها بازتاب داشته است و نشان از جدی بودن موضوع دارد.

پروفسور Gao Fu گفت واکسن‌های چینی میزان ایمنی پایینی می‌دهند، لذا قصد دارند تا با مخلوط کردن آنها راهی برای افزایش اثربخشی بیابند. این در حالی است که کمپانی‌های سینوفارم و سینوواک چین صدها میلیون دوز از واکسن‌های خود را به ۲۲ کشور از جمله مکزیک، ترکیه، اندونزی، مجارستان، برزیل و حوزه خلیج فارس صادر نموده‌اند و همیشه نیز سعی داشتند تا واکسن‌های دیگر بخصوص واکسن‌هایی که اساس mRNA دارند را زیر سوال ببرند. اما اکنون می‌بینیم که قصد دارند با تاسی از فایزر و مدرنا، نیم نگاهی به تکنولوژی آنها داشته باشند و شنیده شده است که حتی کار بر روی واکسن‌های mRNA تحت نظر  CDC چین آغاز گشته است.

همانطور که بریتانیا مدنظر دارد تا با ادغام دو تکنولوژی آسترازنکا و بیونتک-فایزر برای نسل موثرتری از واکسن اقدام نماید، چینی‌ها هم تصمیم به اختلاط واکسن‌ها برای اثربخشی بیشتر گرفته‌اند.

گزارشات علمی و پژوهشی حاکی از آن است که اثربخشی واکسن سینوواک برای پیشگیری از کووید۱۹ علامت دار در حد ۵۰/۴٪ می‌باشد که در یک‌مطالعه برزیلی اعلام شد. و این رقم پایین‌ترین حداقل ممکن برای یک واکسن است، در حالیکه این میزان برای فایزر ۹۷٪ می‌باشد. البته سخنگوی سینوواک آقای Liu Peicheng می‌گوید شاید گروه سنی مورد مطالعه و سوش جدید ویروس در برزیل و سایر فاکتورها در این آمار پایین دخیل بوده باشد.

پروفسور Gao Fu که خود یک ایمونولوژیست شناخته شده در چین بوده و از سال ۲۰۱۵ نیز رییس دانشکده پزشکی دانشگاه Savaid چین می‌باشد، گفت تکنولوژی mRNA دستاورد بزرگی برای بشریت است، هرچند قبلا خود وی اثربخشی و بی خطری واکسن‌های mRNA را زیر سوال برده بود.  

در مورد واکسیناسیون در چین که تا بحال ۶۵ میلیون نفر دوز اول یکی از این دو واکسن را دریافت داشتند، احتمالا با افزایش فاصله بین دو دوز (ظاهر در چین اکنون این فاصله ۱۴ روز است) به بهبود اثربخشی سینوفارم و سینوواک کمک کنند.

نتیجه می‌گیریم بهتر است در افزودن واکسن‌های چینی به سبد واکسن کشور دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده شود و در صورت ادامه واکسیناسیون با این واکسن‌ها از روش‌هایی که چینی‌ها برای بهبود اثربخشی استفاده می‌کنند آگاه شد.
ضمنا در می‌یابیم که تدریجا پس از تزریق چندصد میلیون دوز واکسن در جهان، واکسن‌سازان برای کووید۱۹ به سمت تکنولوژی جدید mRNA گرایش بیشتری می‌یابند.  دکتر حسن رودگری/ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: