کد خبر: ۲۷۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
مواد غذایی مندرج در فهرست مذکور به دلیل کالری بالا (داشتن شکر و روغن افزوده، چربی اشباع و ترانس) یا نمک و همچنین مواد نگهدارنده، به عنوان عوامل بیماری‌های غیرواگیر محسوب شده
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در نامه‌ای فهرست جدید کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جهت اعلان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.
به گزاررش شفاآنلاین:سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، فهرست بازنگری شده کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جهت اعلان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر حاجی میرزایی
وزیر محترم آموزش و پرورش

به استناد «ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» و «بند ج ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه» و در راستای اجرای تکلیف قانونی این وزارت، فهرست کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جهت اعلان در سال ۱۴۰۰ مورد بازنگری قرار گرفته که بخش محصولات خوراکی آن جهت استحضار به پیوست می‌باشد؛ لذا به منظور صیانت از سلامت جامعه خواهشمند است دستور فرمایید ضمن آموزش و اطلاع رسانی، در مورد پذیرایی در مراکز غذاخوری، بوفه‌های کارکنان، دانشجویان و مراکز آموزشی شبانه روزی از سرو مواد غذایی مندرج در این فهرست ممانعت به عمل آورند.

مواد غذایی مندرج در فهرست مذکور به دلیل کالری بالا (داشتن شکر و روغن افزوده، چربی اشباع و ترانس) یا نمک و همچنین مواد نگهدارنده، به عنوان عوامل بیماری‌های غیرواگیر محسوب شده و مصرف آن‌ها می‌تواند در دراز مدت، موجب اضافه وزن، چاقی، فشارخون، دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر گردد.

دکتر سعید نمکی

گفتنی است؛ بر اساس ماده الحاقی ۴۸- طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، "هرگونه تولید و واردات و عرضه کالا‌ها و خدمات آسیب رسان به سلامت و دارو‌های با احتمال سوءمصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت می‌باشد. فهرست خدمات و اقدامات و کالا‌های آسیب رسان به سلامت و دارو‌های با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض (حداکثر ده درصد ارزش کالا) برای این کالا‌ها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ می‌شود. صددرصد (۱۰۰ درصد) مبلغ وصولی پس از واریز به خزانه و مبادله موافقتنامه به‌صورت درآمد - هزینه در اختیار دستگاه‌های اجرائی مربوطه قرار می‌گیرد.
برچسب ها: فهرست ، سلامت ، روغن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: