کد خبر: ۲۷۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
21بهمن‌ماه بود که پس از ورود نخستین محموله واکسن به اندازه 20هزار دوز از روسیه، واکسیناسیون کادر درمان در بیمارستان امام خمینی (ره) شروع شد و با گذشت بیش از 60روز، دایره ایمن کردن آنها کامل نشده است

شفاآنلاین>سلامت> واکسیناسیون افراد با بیماری‌های نقص ایمنی به‌صورت نوبتی، در بیمارستان‌های امام حسینع و طالقانی شروع شده است.

به گزارش شفاآنلاین: بیماران خاص در صف انتظار واکسیناسیون کرونا ایستاده‌اند. با اینکه در روزهای گذشته به‌طور محدود در دو بیمارستان امام خمینی(ره) و طالقانی، واکسیناسیون این افراد آغاز شده، اما همچنان جمعیت بالایی از این  افراد، نگران ابتلا به‌گونه جدید ویروس، در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند.

همه اینها در شرایطی است که کرونای انگلیسی با سرعت انتقال بالاتر، پیک چهارم شیوع را در کشور رقم زده است و روزانه بالای 20هزار نفر را مبتلا می‌کند. محموله‌هایی که تاکنون وارد کشور شده، کفاف نیاز گروه‌های در معرض خطر را نمی‌دهد، این در شرایطی است که هنوز کادر درمان به‌عنوان نیروهایی که بیش از همه در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند، به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند.

21بهمن‌ماه بود که پس از ورود نخستین محموله واکسن به اندازه 20هزار دوز از روسیه، واکسیناسیون کادر درمان در بیمارستان امام خمینی (ره) شروع شد و با گذشت بیش از 60روز، دایره ایمن کردن آنها کامل نشده است. قرار بر این بود که تزریق واکسن کرونا، با اولویت کادر درمان، سالمندان و گروه‌های پر خطر یعنی بیماران خاص مبتلا به سرطان، هموفیلی، تالاسمی، اوتیسم،‌ام اس و... انجام شود.

آغاز واکسیناسیون بیماران تالاسمی در خوزستان
پیش از تعطیلات نوروز، خبرهایی درباره شروع واکسیناسیون بیماران مبتلا به تالاسمی در خوزستان، منتشر شد. یونس عرب که عضو هیأت مدیره انجمن بیماران تالاسمی ایران است، این خبر را تأیید می‌کند و می‌گوید:« درخواست واکسیناسیون بیماران تالاسمی در کشور در پی اعلام انجمن تالاسمی ایران به وزیر بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور از چندین‌ماه پیش شروع شد و در نهایت با اولویت قرار گرفتن این بیماران، تزریق واکسن و همچنین آماده‌کردن پروتکل‌های تزریق واکسن کرونا در استان خوزستان و بعضی دیگر از استان‌های پرخطری که در محدوده قرمز رنگ قرار گرفته‌اند در دسترس بیماران تالاسمی قرار گرفت.»

براساس اعلام او، در استان خوزستان از نزدیک به 20روز پیش، تزریق واکسن کرونا به بیماران تالاسمی آغاز شده و با توجه به میزان محدود توزیع واکسن کرونا در مراکز بهداشتی شهرستان‌ها، واکسیناسیون به‌ترتیب سنی بیماران آغاز شده و تاکنون گزارشی در زمینه بروز واکنش افراد پس از تزریق واکسن هم مشاهده نشده است.»

به‌گفته عرب، همانطور که در فضاهای مجازی هم تردیدهای زیادی برای تزریق واکسن کرونا و کیفیت آن وجود دارد، بعضی بیماران هموفیلی هم در این زمینه تردید‌ها و ابهاماتی دارند، اما با توجه به محدودیت واکسن برای کشور و همچنین شرایط تحریم چنین نگرانی‌هایی بیهوده و بهتر است افراد برای تزریق واکسن‌هایی که به‌طور محدود توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا برای گروه‌های هدف درنظر گرفته شده تردید نداشته باشند. او می‌گوید:« مثلا در شهری که 200بیمار تالاسمی دارد حدود 40واکسن در اختیار بیماران قرار گرفته که اعلام کرده‌اند با توجه به سن و سال و میزان مشکلات دیگر آنها، توزیع واکسن به‌تدریج ادامه پیدا خواهد کرد.» براساس اعلام او، در استان خوزستان، 2هزار و 200بیمار مبتلا به تالاسمی شناسایی شده که بیشترین تعداد آنها هم در شهرهای اهواز، آبادان و دزفول قرار دارند. او می‌گوید هم‌اکنون حدود 10تا 15درصد بیماران تالاسمی تحت پوشش نوبت اول واکسن کرونای چینی قرار گرفته‌اند. عرب این را هم می‌گوید که توزیع واکسن هنوز در استان‌های پرجمعیت و بزرگ دیگری مثل تهران برای این گروه، آغاز نشده   چرا که گفته شده قرار است واکسیناسیون برای این افراد از استان‌های پرخطرتر و بحرانی‌تر آغاز شود.

بیماران هموفیلی از واکسن کرونا استقبال کنند
احمد قویدل، مدیرعامل سابق و عضو هیأت مدیره کانون بیماران هموفیلی هم درباره تزریق واکسن کرونا به بیماران هموفیلی می‌گوید:« بهتر است بیماران هموفیلی از تزریق هر نوع واکسن موجود و تأیید شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا استقبال کنند و اسیر شایعه‌ها درخصوص کیفیت پایین واکسن‌ها نشوند. باید به این موضوع دقت شود که درصد امنیت اعلام شده برای هر واکسن به‌معنای بی‌اثر بودن آن نیست، مثلا اگر گفته می‌شود واکسنی تا 98درصد در برابر بیماری کرونا امنیت دارد، به‌معنای آن نیست که 2درصد هم امکان خطر مرگ وجود دارد؛ بلکه به این معناست که 2درصد هم امکان ابتلا به بیماری وجود دارد. بنابراین مردم باید در هر شرایطی از ترزیق واکسن استقبال کنند.»

به‌گفته او، واکسن‌های وارد شده یعنی چینی، هندی و روسی تفاوت کیفیت زیادی با هم ندارند، البته واکسن روسی براساس آنچه در بروشورهایش نوشته شده مناسب تزریق برای بیماران با مشکل انعقادی مثل هموفیلی‌ها نیست. اما بیماران مبتلا به هموفیلی می‌توانند بدون تردید از 2واکسن دیگر استفاده کنند: «براساس نظر کارشناسان با توجه به اینکه تزریق عضلانی برای بیماران هموفیلی توصیه نمی‌شود بهتر است واکسن کرونا با سوزن ریز و با زاویه 45درجه به آنها تزریق شود.» براساس اعلام قویدل، تزریق واکسن کرونا در استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، زنجان، یزد و گلستان آغاز شده و به‌صورت بخشنامه عمومی به شهرهای مختلف ابلاغ شده است و در تهران هم به‌صورت محدود میزانی واکسن در اختیار مراکز بیماران خاص ازجمله بیماران هموفیلی قرار گرفته است.

بیماران اوتیسم در فهرست تزریق واکسن کرونا
بیماران مبتلا به اوتیسم هم در دایره گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند که نیاز به واکسیناسیون دارند. سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن خیریه طیف اوتیسم ایران درباره چگونگی تزریق واکسن کرونا به بیماران اوتیسم می‌گوید: «با توجه به قرار گرفتن طیف اختلال اوتیسم در سرفصل بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، این افراد به‌عنوان گروه‌های پرخطر نیاز به واکسیناسیون دارند، بنابراین هرگونه دستورالعمل در ارتباط با بیماری‌های خاص شامل این افراد هم می‌شود.»

به‌گفته او، با توجه به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، شیوه‌نامه تزریق واکسن چینی سینافارم چینی که در 2مرحله و به فاصله 28روز برای بیماران خاص درنظر گرفته شده شامل طیف اوتیسم هم می‌شود. او می‌گوید:«با توجه به آغاز ‌ماه جهانی آگاهی‌بخشی بیماری اوتیسم، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار شد نخستین سری از واکسیناسیون بیماران خاص، طیف بیماران اوتیسم باشند. به این ترتیب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح استان تهران قول تزریق واکسن سینافارم به افراد بالای 18سال را به انجمن اوتیسم ایران داد و قرار شد با توجه به تعداد مراکز بهداشتی که چنین بیمارانی را تحت پوشش قرار می‌دهند انجمن اوتیسم ایران مرکزی را برای تزریق واکسن به دانشگاه علوم پزشکی ایران معرفی کند.»

او می‌گوید که هم‌اکنون بیمارستان آتیه آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده و کار تزریق واکسن به این بیماران از روز چهارشنبه 2هفته قبل آغاز شده است. به‌گفته غفاری، با توجه به دغدغه‌هایی که هنوز برای تزریق واکسن در سطح جامعه وجود دارد در مرحله نخست استقبال زیادی از تزریق واکسن نشد، اما دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام آمادگی کرده هر زمان تعداد دیگری از افراد بزرگسال اوتیسم تمایل داشته باشند سهمیه تزریق واکسن برای آنها محفوظ خواهد ماند.‌  

بیماران دیابتی گروه‌های خاص شناخته نمی‌شوند
بیماران مبتلا به دیابت، اما شرایط خاص‌تری دارند. از ابتدای شیوع ویروس، آنها به‌عنوان گروه‌های مهم در معرض خطر شناخته می‌شوند اما درگروه بیماران خاص قرار نمی‌گیرند. امیر کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران در این‌باره می‌گوید:«با اینکه هزینه‌های دارویی و درمانی بیماری‌های خاص به‌عهده دولت است اما در ایران، این افراد در رده‌بندی بیماران خاص قرار نمی‌گیرند، درحالی‌که تحقیقات در کشورهای مختلف نشان داده بیماران مبتلا به دیابت یکی از بیشترین گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که خطر احتمال ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن را دارند.»  به‌گفته او، واکسیناسیون این گروه هنوز شروع نشده است.روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: