کد خبر: ۲۷۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
اگرچه دیروز روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به اظهارات حریرچی گفته است: «ستاد ملی مقابله با کرونا یک سخنگو دارد؛ نمی‌شود هر کسی در تلویزیون چیزی بگوید.

شفاآنلاین>سلامت> دیروز روحانی در حالی تمام تقصیرهای شروع پیک چهارم را به گردن مردم انداخت که اظهارات چندی پیش دکتر طبرسی در خصوص عدم ارتباط رییس‌جمهور با مردم دور از واقع هم نبوده و نیست! روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته اولین عامل موج چهارم کرونا و ورود کرونای انگلیسی به کشور از عراق است و در ادامه گفته است: «عامل دوم، تردد و تجمع فراوان در شب عید است. عامل سوم، مراسم عید نوروز است، عامل چهارم، عروسی‌هایی بود که در ماه‌های رجب و شعبان برگزار شد. عامل پنجم، سفرها بدون رعایت پروتکل‌ها بود.»

به گزارش شفاآنلاین: روحانی در حالی تمام این عوامل را با صدای بلند و شمرده‌شمرده می‌خواند که انگار مردم باید جاده‌ها را برای جلوگیری از سفرهای نوروزی می‌بستند و انگار اصلا وزارت کشور مردم را برای سفر ترغیب نکرد! همچنین امروزه با وخیم شدن اوضاع، کمیته ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت بهداشت بارها طی نامه‌ای به حاکمیت هشدار لاک داون دادند اما هنوز هیچ تعطیلی صورت نگرفته است.

اگرچه دیروز روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به اظهارات حریرچی گفته است: «ستاد ملی مقابله با کرونا یک سخنگو دارد؛ نمی‌شود هر کسی در تلویزیون چیزی بگوید. در مبارزه با کرونا همه باید یکصدا باشیم. ما فکر می‌کردیم که موج چهارمی قرار است بیاید و همه تلاش ما این بود که وارد مرحله چهارم نشویم و به همین دلیل بیشترین مراقبت ما از فرودگاه‌ها بود و فلان پرواز از انگلیس ممنوع شد و در پروازهای اروپایی دقت شد اما متاسفانه از جای دیگری اتفاق افتاد و دیدیم که کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده است.» رییس‌جمهور در حالی از باز بودن مرزها انتقاد می‌کرد که گویا اختیاری در بستن مرزهای ایران برای جلوگیری از ورود افراد مبتلا ندارد. در حالی که در حال حاضر ترکیه تقریبا یک‌سالی است که مرز وان را به روی مردم عادی بسته تا حدودی بتواند از ورود افراد ناقل و مبتلا جلوگیری کند در صورتی که امروزه مسوولان وزارت بهداشت در خصوص نمونه ویروس جهش‌یافته برزیلی و ورود آن از مرزهای دریایی و زمینی هشدار داده‌اند. اما دولت تدبیر و امید درباره آن سکوت اختیار کرده است.

همچنین دیروز حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی نامه‌ای به آیت‌الله رییسی رییس قوه قضاییه خواهان مجازات روحانی به خاطر ساده‌انگاری و چشم‌پوشی در ادای تکالیف میدانی در جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی شد. شهریاری در ادامه نامه نوشته است: «عملکرد ناصواب رییس‌جمهور کشور را با موج سهمگین کرونا مواجه کرد.» اگر مسوولان دیگری هم همچون اعضای کمیته ملی مقابله با کرونا از تصمیمات روحانی به عنوان رییس‌جمهور و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا ناراضی هستند و آنها بر این عقیده‌اند اگر لاک داونی صورت نگیرد و روند واکسیناسیون هم به صورت حلزونی طی شود قطعا ایران پیک هزارم را هم تجربه می‌کند و مردم تبعات این تصمیمات را با جان‌شان پس می‌دهند. چه‌بسا مسعود مردانی، عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: «تاکنون بیش از ۳۰ میلیون ایرانی به بیماری کرونا مبتلا شدند.»

با این تفاسیر روحانی به جای اینکه تقصیرها را به گردن مردم بی‌پناه بیندازد، بهتر است هر چه سریع‌تر واکسن کرونا را برای آحاد جامعه تهیه کند و تا زمان واکسیناسیون نیمی از جمعیت، محدودیت‌های با نظارت جدی‌تری اعمال کند. در غیر این صورت به گفته تمام متخصصان و کارشناسان بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مقصر تمام مرگ و میر‌های این روزها دولت است. دولتی که در این ۱۴ ماهه بارها نشان داده توانایی مالی برای لاک داون را ندارد و مردم را همچون گوشت قربانی در میدان رها کرده است.

دولت باید پاسخگو باشد!
در همین راستا مینو محرز عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا  گفت: به عقیده من وقتی دولت تمام مراکز حساس را باز می‌گذارد، نمی‌تواند از مردم توقع داشته باشد در خانه بمانند. ما پیش از تعطیلات نوروز بارها طی نامه‌ای از دولت تقاضا کردیم تمام جاده‌ها را ببندد و اجازه تردد بین‌شهری ندهد زیرا آمار فوتی‌ها آن زمان دورقمی شده بود چه‌بسا اگر به همان روال پیش می‌رفتیم آمار‌ها به تک‌رقمی هم می‌رسید. اما با سهل‌انگاری مردم و اهمال دولت وضعیت به گونه‌ای وخیم شده که دیگر رنگ قرمز معنایی ندارد. اگرچه وقتی دولت جاده‌ها را نمی‌بندد مردم چرا راهی سفر می‌شوند!؟ جاده‌ها هم باز نبود، مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی به سفر می‌رفتند. این در حالی است که امروزه وضعیت تهران واقعا وحشتناک است و اگر به زودی لاک داون اعمال نشود با موجی از فوتی‌ها مواجه می‌شویم. اگر دولت هرچه سریع‌تر لاک داون را اجرا نکند باید پاسخگوی مردم باشد. البته مردم هم باید بیش از گذشته از دو تا ماسک استفاده و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. چه‌بسا بعد از تعطیلی ۱۰‌روزه هم اگر مجدد همه اماکن باز شود و مردم مانند قبل رفتار کنند دوباره پیک پنجم رخ می‌دهد.

وی افزود: تمام اعضای کمیته علمی ستاد دیروز مجدد برای اعمال لاک داون به دولت نامه نوشتند ولی نمی‌دانم چرا سیاست دولت به نفع مردم نیست. حال وقتی دولت به فکر مردم نیست، مردم باید کمی بیشتر به فکر خودشان باشند. البته نتیجه اعمال محدودیت‌های جدی از سوی دولت در تمام کشورهای درگیر ثابت شده است. با رها کردن مردم در این بحران پیک‌ها یکی پس از دیگری شروع می‌شود. به عقیده من اخیرا دیگر پیک‌های کرونا تمام نمی‌شود بلکه یک هفته در میان وارد پیک بعدی با نمونه ویروس جهش‌یافته جدیدتری می‌شویم. البته مسائل اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از کووید۱۹ در این یک ساله بیشتر شده است. اما در حاضر که وضعیت به رنگ سیاه درآمده و فوتی‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود دولت باید لاک داون را اجرا می‌کرد. مردم هم در موازات آن پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.

مترو منبع اصلی شیوع
این عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درخصوص منبع اصلی شیوع کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مترو و اتوبوس یکی از عاملان اصلی شیوع بیماری کرونا بوده‌اند. این درحالی است که هنوز دولت برای تهیه واگن‌های بیشتر به شهرداری بودجه نداده است. این روزها با فیلم‌هایی که از مترو در فضای مجازی منتشر می‌شود شاهد ازدحام عجیب مردم در مترو هستیم. آنها هر روز صبح روهم سوار مترو می‌شوند تا برسند به سرکار! در صورتی که متاسفانه مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی اصلا تهویه مناسبی ندارند. دولت باید دورکاری‌ها را با نظارت بیشتری اجرا می‌کرد زیرا برخی شرکت‌ها تخطی می‌کنند و اجازه دورکاری یا شیفتی شدن کارمندان را نمی‌دهند. همین امر اگر با نظارت بهتری اعمال می‌شد نیمی از مترو خالی می‌ماند. البته دولت با اعمال طرح ترافیک مردم را به سوی مترو روانه کرد و مردم چاره‌ای جز تردد با مترو را ندارند.

وی افزود: وزارت بهداشت تحت نظر دولت است، ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا با رییس‌جمهور است، پس دولت باید سختگیری بیشتری همراه با نظارت کامل انجام دهد زیرا دولت توانایی لاک دوان را دارد. پس اگر تقصیری به گردن کسی باشد آن دولت است نه مردم. البته مردم هم در انتقال این ویروس نقش مهمی دارند ولی تمام دنیا برای اجرای مصوبات از قانون استفاده کرد نه قسم و آیه زیرا امروزه هیچ بیمارستانی اعم از دولتی و خصوص تختی برای درمان و رسیدگی به بیماران کرونایی را ندارد. فقط روزی ۸۰ تا بیمار بد حال با درگیری شدید ریوی در بیمارستان امام خمینی بستری می‌شوند. حال اگر آمار بیماران سرپایی را برایتان توضیح دهم که سرتان گیج می‌رود. متاسفانه نمونه جهش‌یافته انگلیسی بر کشور غالب شده است.

دیواری کوتاه‌تر از مردم پیدا نکردند!
یکی دیگر از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بدون ذکر نامش درباره اظهارات دیروز روحانی گفت: براساس آنچه روحانی در جلسه ستاد ملی عنوان کرد باید بگوییم که ایشان دیواری کوتاه‌تر از مردم برای به گردن انداختن تقصیرها پیدا نکردند! همیشه مردم مظلوم‌تر از همه هستند. چه‌بسا آنها به طریقی مردم را مقصر جلوه دادند تا ردگم‌کنی کنند! البته در خصوص پیک چهارم مردم بی‌گناه صد در صد نیستند زیرا مردم و دولت هر دو به نسبتی دارای مسوولیت‌هایی هستند. از همین رو دولت موظف است قوانین و مقررات محدودیت‌زایی تدوین کند و با سختگیری کامل آن قانون و مقررات را اجرا کند و بر نحوه اجرای آنها نظارت کافی انجام دهد. مردم هم در راستای آن موظف هستند این قوانین را به طور کامل و صریح رعایت کنند. بنابراین تا زمانی که نیمی از جمعیت کشور واکسینه شوند، دولت و مردم باید دست در دست هم در راستای مهار کرونا حرکت کنند. در نتیجه هر معضلی که در جهت تشدید وضعیت بیماری کرونا در ایران رخ می‌دهد، مردم و دولت به یک نسبت مقصر آن بحران هستند.

وی افزود: امروزه دولت برای لاک داون تهران و دیگر شهرهای قرمز تعلل‌های فراوانی انجام داده است و اگر به همین منوال پیش‌رود آسیب بیشتری به مردم می‌رسد. تعطیلی ۱۰روزه برای تهران و تنها برای برخی مشاغل مشکلی را حل نمی‌کند. تنها راهی که می‌تواند به عنوان یک مداخله جدی با سرعت مشکل ما را حل کند لاک داون است. هر چه حاکمیت در این موضوع کوتاهی کند باید عوارض جبران‌ناپذیر بیشتری را همگان متحمل شوند. استدلال دولت در خصوص تعلل در لاک داون اقتصادی است. زیرا بر این عقیده است که توانایی مالی برای تامین مردم را ندارد پس در نتیجه مشکلات اقتصادی مردم بیشتر از قبل می‌شود و این به ضرر حاکمیت است. اما از نگاه سلامت، ما احساس می‌کنیم رونق اقتصادی در سلامت مردم است.

جزئیات تعطیلی ۱۰ روز آینده
اگرچه به گفته متخصصان بهداشت تعطیلی ۱۰ روزه برای برخی مشاغل چاره کار نیست اما ستاد مقابله با کرونا از امروز تا ۱۰ روز آینده، محدودیت‌هایی را در برخی مشاغل اعمال کرده است. بر این اساس، در شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، از زمان اعلام وضعیت قرمز، به مدت ۱۰ روز، مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و تنها مشاغل سطح یک مجاز به فعالیت خواهند بود. در شهرهای نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل خواهند بود. در شهرهای با وضعیت زرد، تنها فعالیت مشاغل سطح ۴ ممنوع است.

در شهرهای قرمز حضور کارکنان دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری با تشخیص بالاترین مقام، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد؛ حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها و ادارات نیز به میزان دو سوم کاهش می‌یابد. در شهرهای قرمز و نارنجی مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسات آموزش عالی کاملا تعطیل هستند.

برگزاری نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه و مراسم آیینی و مذهبی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. در شهرهای نارنجی، حضور کارکنان دستگاه‌ها و ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری به یک‌سوم کاهش می‌یابد؛ همچنین نیمی از کارکنان سایر دستگاه‌ها می‌توانند در ادارات حضور یابند.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و تنها ۱۱ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند. برابر مصوبات ستاد مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع و مشمول جریمه است. جریمه ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز، یک میلیون تومان و به شهرهای نارنجی، ۵۰۰ هزار تومان است. تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در تمام شهرهای کشور ممنوع و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی است.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: