کد خبر: ۲۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفاآنلاین-متخصص زنان و زایمان گفت: پرکاری و کم‌کاری تیروئید موجب نا‌زایی می‌شود. زنان باید به علائم غیرعادی مانند تعریق شدید، گرما، لرزش دست، افزایش وزن و یبوست توجه کنند و بعد از ۳۵ سالگی آزمایش‌های مرتب داشته باشند.
به گزارش شفاآنلاین،شهلا چایچیان،‌با اشاره به خودمراقبتی در زنان به دلیل اهمیت بقاء نسل اظهار داشت: سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است، زیرا آنها وظیفه بقاء نسل را بر عهده دارند. یکی از مواردی که زنان باید به آن توجه کنند عادت ماهیانه و حالت دوره‌ای تخمک‌گذاری است که سلامت آنها را نشان می‌دهد.

وی افزود: در زنان عادت ماهیانه باید مرتب، قابل پیش‌بینی و با خونریزی مناسب باشد، دوره‌های قاعدگی نیز باید کوتاه‌مدت و خفیف باشد و دردهای این دوران با مسکن درمان شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد:‌ چنانچه زنان دچار ترشحات غیر عادی، درد و سوزش غیر طبیعی در ناحیه تحتانی شکم شوند باید حتماً به متخصص زنان مراجعه کنند. همچنین لمس توده در این نواحی نیاز به مشورت با متخصص دارد.

این فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان گفت: بر این اساس لازم است زنان پس از اتمام دوره قاعدگی سینه‌های خود را معاینه کنند و اگر توده، سفتی، چسبندگی و فرورفتگی مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند.

دبیر علمی کنگره روشهای کم‌تهاجمی زنان و مامایی ایران اظهار داشت: سلامت عمومی غدد درون‌ریز در سلامت سیکل‌های زنان و باروری آنها اهمیت دارد بنابراین باید به علائم غیر عادی مانند تعریق شدید، گرما و لرزش دست ناشی از پرکاری تیروئید توجه کرد. پرکاری تیروئید موجب کم شدن مقدار خونریزی می‌شود از طرفی کم کاری آن افزایش وزن، یبوست و قاعدگی نزدیک را به همراه دارد.

وی افزود: پرکاری و کم‌کاری تیروئید موجب نا‌زایی می‌شود که انتهای هر دو، قطع عادت ماهیانه است و با درمانی ساده می‌توان از عواقب بعدی آن پیشگیری کرد.

این متخصص زنان و زایمان انجام آزمایش مدفوع در زنان بالای 45 سال را در پیشگیری از سرطان‌های گوارشی موثر دانست و ادامه داد:‌ بانوان از سن 35 سال به بالا باید سالانه یکبار مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند. همچنین تست پاپ‌اسمیر برای پیشگیری و پیشگویی سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است. در حال حاضر  پیشنهاد می‌شود این آزمایش تا 28 سالگی یکبار و پس از آن هر  ۳ سال یکبار لازم است انجام شود.

وی افزود: چنانچه رفتارهای پرخطر جنسی در زنان یا همسرانشان وجود دارد یا دچار بیماری‌های عفونی تناسلی، عدم ایمنی بدن به دلیل بیماری‌های ناشی از خودایمنی هستند باید در فواصل کمتری مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت بانوان در بقاء نسل خودمراقبتی با انجام سونوگرافی و آزمایش سالانه برای بانوان ضروری به نظر می‌رسد همچنین آزمایش ژنتیک برای تشخیص به موقع برخی اختلالات ضروری به نظر می‌رسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: