کد خبر: ۲۷۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 09
سالانه تنها در ایالات متحده ۶۰۰ آتش سوزی قابل کنترل و اجتناب پذیر در اتاق عمل رخ می‌دهد.
شفاآنلاین>سلامت>محققان می‌گویند بی توجهی به فناوری پزشکی می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای بیماران شود.
به گزارش شفاآنلاین:پیشرفت فناوری در علوم پزشکی همواره باعث ارتقای خدمت رسانی به بیماران و سهولت درمان بسیاری از بیماری‌ها شده است. با این حال، هیچ فناوری بدون عوارض جانبی نیست.

در این مطلب به بدترین خطرات و اشتباهات مرتبط با فناوری پزشکی می‌پردازیم.

۱- اشعه خطرناک رادیوگرافی و سی تی اسکن

رادیوگرافی می‌تواند در صورتی بروز مشکل در دستگاه، پیامد‌های مخربی بر روی بیمار داشته باشد. همچنین استفاده نادرست و تعداد دفعات بالا از سی تی اسکن می‌تواند بیمار را در مقابل اشعه‌های مخرب قرار دهد.

برای این امر، بررسی درست و دقیق دستگاه‌ها به صورت دائمی بسیار ضروری است. گرچه سی تی اسکن برای تشخیص بیماری بسیار حیاتی است، اما باید تا جای ممکن از تشعشعات با قدرت پایین استفاده کرد. همچنین نباید به طور مداوم بیمار را تحت سی تی اسکن قرار داد.

۲- انتقال آلودگی از طریق آندوسکوپی

آندوسکوپی یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های گوارشی است. با این حال، متاسفانه ضدعفونی نکردن مناسب این دستگاه می‌تواند باعث انتقال آلودگی به بیمار شود که حتی در برخی موارد می‌تواند جان فرد را به مخاطره بیاندازد.

در این مواقع توصیه می‌شود دستگاه آندوسکوپی را طی چند مرحله ضدعفونی کرد. یک پزشک در این باره می‌گوید: ما به تجربه به این نتیجه رسیده ایم که زمانی که برند یک دستگاه آندوسکپی تغییر می‌کند، برای ضدعفونی کردن آن نیازمند اقدامات متمایزی هستیم، اما بیمارستان‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند.

توجه به برند دستگاه و نحوه ضدعفونی کردن آن بسیار مهم است. بهتر است در این موارد با شرکت تامین کننده دستگاه در تماس باشید.

۳- عدم توجه کافی به اتصال دستگاه‌ها

عدم توجه کافی به فناوری پزشکی و آی تی می‌تواند باعث ایجاد خطر برای بیمار شود. این مشکلات می‌تواند شامل مشکلات نرم افزاری، عدم ارتباط میان دستگاه ها، و عملکرد ضعیف سیستم باشد. همچنین مشکلاتی مانند مشکلات شبکه، امنیت سایبری، و عدم ارتقای نرم افزاری از دیگر مسائلی است که در این موارد دیده می‌شود. به همین دلیل بیمارستان‌ها باید به طور ویژه نسبت به این موضوعات آگاهی داشته باشند.

باید بیمارستان‌ها نسبت به تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری، تغییرات امنیتی، و شرایط نگهداری دستگاه‌های پزشکی کاملاً هوشیار باشند.

فناوری پزشکی

۴- آتش سوزی اتاق عمل

سالانه تنها در ایالات متحده ۶۰۰ آتش سوزی قابل کنترل و اجتناب پذیر در اتاق عمل رخ می‌دهد. از این رو، همواره یکی از توصیه‌های بسیار ضروری مقامات بهداشتی به بیمارستان ها، توجه به امنیت اتاق عمل است.

برای جلوگیری از بروز هر گونه آتش سوزی، تمامی تیم عمل جراحی باید نسبت به کارکردن با اکسید کننده ها، منابع احتراق، و سوخت‌های موجود در اتاق عمل اطلاع کافی داشته باشند. تیم پزشکی پیش از عمل جراحی باید کمی استراحت کنند. همچنین برای جلوگیری از تجمع اکسیژن خالص در اتاق عمل توصیه می‌شود در جراحی‌های فک، صورت، مغز، گردن و ریه‌ها در صورتیکه بیمار شاهد کاهش سطح اکسیژن خون نیست، از اکسیژن رسانی خالص تنها در صورت بیمار استفاده شود.

برچسب ها: فناوری ، پزشکی ، بیماران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: