کد خبر: ۲۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 08
در عرض یک هفته آمار فوتی‌های ایران بر اثر کووید۱۹ دو برابر شده است. همچنین واکسن کرونا به صورت قطره‌چکانی وارد می‌شود و تا لحظه نگارش این گزارش زیر یک درصد از ایرانی‌ها واکسینه شده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> دیروز گمانه‌زنی‌ها در خصوص قرنطینه تهران برای هزارمین‌بار در این ۱۴ ماه بر سر زبان‌ها افتاد و حتی وزارت بهداشت هم برای ساعتی در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعطیلی دو هفته‌ای کل کشور ضروری است. در غیر این صورت احتمال افزایش آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۶۰۰ نفر وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین: اما هنوز ساعتی از این اطلاعیه نگذشته بود که گویا از گفته خود پشیمان شد و اطلاعیه‌ خود را پیرامون لزوم تعطیلی دوهفته‌ای کشور تکذیب کرد. ولی این بار طبق روال همیشه استاندار تهران پا به میدان گذاشت و آب پاکی را روی دست همگان ریخت و اعلام کرد قرنطینه تهران منتفی است. تنها به مدت دو هفته محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و در صورت نیاز تمدید می‌شود.

همچنین وقتی وزیر بهداشت اعلام کرد جهان از کنترل کرونا در ایران حیرت کرده است. آن زمان ما هم از گفته‌های ایشان حیرت کردیم. اما حالا گفته‌های ایشان را درک می‌کنیم. وگرنه تمام کشورها با تهیه واکسن و شروع واکسیناسیون تقریبا آمار فوتی‌ها را به زیر ۱۰ تن رساندند. این در حالی است که در عرض یک هفته آمار فوتی‌های ایران بر اثر کووید۱۹ دو برابر شده است. همچنین واکسن کرونا به صورت قطره‌چکانی وارد می‌شود و تا لحظه نگارش این گزارش زیر یک درصد از ایرانی‌ها واکسینه شده‌اند. حال با شروع تعطیلات نوروز و بی‌تدبیری دولت بیش از یک میلیون تن که براساس آمارهای وزارت بهداشت بیش از شش هزار نفر از آنها کرونا داشتند با حمل و نقل عمومی در فضای بسته به طور طولانی‌مدت به سفر رفتند. در همان هفته دوم زمزمه‌های آغاز پیک چهارم به گوش می‌رسید. منتها گوش شنوایی برای آن وجود نداشت. در نهایت دیروز آمار فوتی‌ها به ۱۹۳ تن رسید و در پی آن ۲۵۷ شهرستان به رنگ قرمز درآمدند. به همین سبب بسیاری از متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت درخواست تعطیلی فوری تهران و دیگر شهرهای قرمز به مدت ۱۰ روز را از دولت داشتند.

اگرچه دیروز نمکی وزیر بهداشت با اقرار به اینکه برخی می‌خواهند مرگ‌ مردم را جبران ورشکستگی ‌خود کنند، گفته بود: «برخی کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می‌‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته را به جوی بازگردانند.»

البته کیست که نداند دولت در این ۱۴ ماهه چرخه اقتصاد را بر جان و سلامت مردم ترجیح داده است. اما اقرار آن از زبان وزیر بهداشت نکته‌ای حائز اهمیت است. انگار وزارت بهداشت این بار توپ را در زمین دولت آن هم به صورت عیان انداخته است گرچه گوشت قربانی همیشه مردم هستند.

جزئیات تعطیلی مشاغل
با این حال دیروز دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت جزئیات تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل گروه ۲ در شهرهای قرمز را اعلام کرد. حریرچی با اشاره به برخی از این محدودیت‌ها، گفته است: «به عنوان مثال مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آنها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی.»

وی افزود: «همچنین مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم‌خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و در و پنجره و تزئینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و…، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی‌شاپ و… باید در شهرهای قرمز کلا تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند.»

حریرچی ادامه داد: «مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و…، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و… همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.» همچنین حریرچی نظارت بر این تعطیلی‌ها را برعهده وزارت بهداشت، دستگاه مسوول وزارت صمت و اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مربوطه دانست.

حریرچی درباره مشاغلی که در شهرهای نارنجی باید تعطیل شوند، گفته است: «لیست مشاغل گروه سه که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و… که در کل ساعات شبانه‌روز باید تعطیل باشند. همچنین آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ۱۰ نفر و موزه‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند.» اما آیا تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل شهرهای قرمز برای گذران پیک چهارم کرونا کافی است!؟

در انتظار پیک هزارم هستیم!
در همین راستا دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا درباره بحران کرونا گفت: متاسفانه امروزه وضعیت بیماری کرونا در تهران بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که دیگران در جریان‌اند زیرا ما در خط مقدم قرار داریم. البته درک این فاجعه آنقدر‌ها هم برای افراد نباید سخت باشد. چه بسا میزان موارد بیماری و بستری رو به افزایش است. اگر به همین منوال پیش رود آمار مرگ و میر فاجعه به بار می‌آورد. اگرچه در حال حاضر نمی‌توانم در خصوص آمار فوتی‌ها در چند روز آینده نظری بدهم اما قاعدتا از رقمی که امروزه اعلام شده بیشتر خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اگر روند واکسیناسیون همچون گذشته به کندی و تعلل پیش رود ما همچنان از پیکی خارج و وارد پیک بعدی می‌شویم. همچنین تا زمانی که آنتی‌بادی افراد به میزان مناسب نرسد و همچنین تا نیمی از مردم واکسینه نشوند امکان دارد ما تا پیک هزارم هم پیش رویم.

چه بسا امروزه سن مبتلایانی که با حال وخیم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند کاهش پیدا کرده است. بنابراین اگر تعطیلی ۱۰ روزه اجرا نشود با فاجعه دور از ذهنی مواجه می‌شویم. اگرچه مدتی پیش با بررسی این مسائل همه اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق نظرشان این بود که باید ۱۰ روز تعطیلی کامل در مناطق قرمز اعلام شود و حتی یک نفر مخالف هم نداشتیم، با این تفاسیر امیدواریم به زودی تعطیلی اجرا شود تا در دو ماه آینده بتوانیم مجدد آمار فوتی‌های بر اثر کرونا را کاهش دهیم.

فاجعه در کمین است
دکتر حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام‌خمینی(ره) درخصوص وضعیت نگران‌کننده بیماری کرونا در ایران گفت: میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان روز به روز بیشتر می‌شود و همانطوری که می‌دانید تخت خالی در بخش و‌ آی‌سی‌یو برای بیماران وجود ندارد. وضعیت بیمارستان از نظر بیماران کرونایی بسیار وخیم است. اگر روند واکسیناسیون هم همین‌گونه قطره‌چکانی پیش رود، به این زودی‌ها بیماری کرونا و پیک‌ها مهار نمی‌شود. اگرچه امیدوارم واکسن کرونا هر چه سریع‌تر در دسترس همگان قرار بگیرد.

وی افزود: لذا برای مهار پیک اخیر بهتر است کشور را حداقل به مدت دو هفته به اصلاح لاک‌دوان و تعطیل کنند. تعطیلات دوهفته‌ای برای تهران و دیگر شهرهای قرمز بسیار واجب است. اگر این امر محقق نشود مسوولان اشتباه بزرگی را رقم می‌زنند. به عقیده من باید از فردا تعطیلات تهران اجرایی شود زیرا آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به شدت صعودی شده است.

الزام تعطیلی ۱۰روزه
این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص شرایط بعد از تعطیلات دوهفته‌ای بیان کرد: البته بعد از دو هفته تعطیلات اگر مردم را همچون یک سالی که گذشت به حال خود رها کنیم به احتمال زیاد شرایط دوباره وخیم می‌شود. اما به هر حال تعطیلات ۱۰روزه برای تهران واقعا لازم است چرا که اوضاع به حدی بد است که تختی برای درمان بیماران در بیمارستان موجود نیست. همچنان بیماران بدحال زیادی در رزرو و انتظار بستری هستند.

در حال حاضر در دو روز آینده تخت‌های بیمارستان نه تنها ما بلکه تمام بیمارستان‌های تهران اشغال شده است.

عمادی با تاکید بر کاهش سن مراجعه‌کنندگان اظهار کرد: اخیرا بیشترین مبتلایانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، جوان‌های بدحال با درگیری ریوی شدید هستند. البته همانطور که در خوزستان کودکان یک و نه ساله بر اثر بیماری فوت کردند امکان دارد همین اتفاق هم در تهران تکرار شود. به همین خاطر برای عدم تکرار چنین اتفاق‌هایی از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم بیشتر مراقب کودکان خود باشند چه‌بسا کودکان به عنوان ناقل دیگر اعضای خانواده را درگیر می‌کنند اما خودشان کمتر درگیری ریوی پیدا می‌کنند. اما با این حال خانواده‌ها باید کودکان خود را کمتر در معرض آسیب قرار دهند.
همه مقصر پیک‌ها هستند!

وی افزود: هیچ علاقه‌ای ندارم درخصوص افزایش آمارهای فوتی پیش‌بینی کنم ولی آن چیزی که در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم نشان از فاجعه عظیمی است که در راه است. اگرچه به عقیده من همه مقصر پیک چهارم هستند چرا که یک نفر یا یک سازمان و گروه خاصی مقصر شرایط وخیم امروزه نیست بلکه تک‌تک ما از جمله مردم، وزارت بهداشت و دولت مقصر شرایط بحرانی موجود هستیم.

پیک چهارم قابل پیش‌بینی بود!
دکتر جمال میرزایی متخصص عفونی در خصوص ارزیابی وضعیت بحرانی اخیر تهران گفت: در خصوص پیک چهارم در پایان سال گذشته پیش‌بینی کرده بودیم. همچنین در این خصوص شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله عدم حضور در بازارها، خریدهای حضوری، عدم دید و بازدیدها و محدود کردن سفرها در شب‌های نوروز را بارها به مردم تذکر داده بودیم، اما متاسفانه اینها از مواردی بود که دوست نداشتیم پیش‌بینی ما درست از آب در بیاید ولی این اتفاق افتاده است. نتیجه پیش‌بینی‌های ما پیک چهارم را رقم زده است، که دقیقا بعد از تعطیلات نوروز شاهد موج جدیدی از بیماری کرونا و افزایش میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها و مطب‌ها هستیم. زمانی که میزان بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند به موازات آن آمار فوتی‌ها هم بیشتر می‌شود. این بحران یا پیک جدید چیزی نیست جز عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم توجه مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی.وی درخصوص افزایش آمار فوتی‌ها اظهار کرد: عوامل زیادی درباره افزایش آمار فوتی‌های کرونا نقش دارند. آمار فوتی‌ها می‌تواند تابعی از آمار مبتلایان باشد چرا که وقتی تعداد بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند به موازات آن هم آمار مرگ و میر صعودی می‌شود. در نتیجه شاهد افزایش مرگ و میر در روزهای اخیر بر اثر بیماری کرونا هستیم. اما تنها این یک فاکتور نیست و عوامل دیگری هم در افزایش فوتی‌ها نقش بسزایی دارد. به طور مثال اگر مردم زودتر واکسینه می‌شدند آمار فوتی‌ها روز به روز زیاد نمی‌شد. با این تفاسیر مردم راهی ندارند به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امیدواریم دولت هم در این دوران واکسن را تهیه و واکسیناسیون را شروع کند.

واکسیناسیون حلزونی عامل پیک چهارم
میرزایی افزود: مهار پیک چهارم به چند عامل بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن مردم هستند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از این موارد است. از دیگر مواردی که به مهار پیک چهارم کمک می‌کند وظیفه‌ای است که دولتمردان بر عهده دارند و آن تامین واکسن معتبر برای مردم است و پرهیز از واکسیناسیون به صورت تدریجی و حلزونی است بلکه باید واکسیناسیون در تمام کشور و با اولویت افراد آسیب‌پذیر به سرعت انجام شود. همچنان دولت باید داروهای کرونا و همچنین امکانات و تجهیزات لازم را برای مردم مهیا کند. همه این موارد می‌تواند به کنترل پیک چهارم کمک شایانی کند.وی افزود: واکسیناسیون با این روند کند و آهسته کمکی بر مهار بیماری کرونا در ایران نخواهد کرد. زمانی واکسیناسیون کارایی خواهد داشت که جمع قابل توجهی حدود ۷۰ درصد از مردم کشور واکسینه شوند تا ایمنی نسبی در سطح جامعه ایجاد شود. با این واکسیناسیون قطره‌چکانی و حلزونی بعید می‌دانم که کمکی به کنترل این بیماری کند. بنابراین تا زمانی که واکسن داخلی در حجم عظیم برای تمام مردم ایران به بهره‌برداری برسد باید برای واردات واکسن کرونا فکری اندیشید.

جوان‌ها‌ آی‌سی‌یو را قرق کردند
این متخصص عفونی با تاکید بر افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان بیان کرد: امروزه با پر شدن تخت‌های بیمارستان و افزایش مراجعه‌کنندگان شاهد موج عظیمی از بیماران کرونایی هستیم و مراجعه خانوادگی افراد نشان‌‌دهنده سرعت زیاد انتقال کرونا در میان مردم است. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم رعایت مردم باز هم شاهد روند افزایشی مبتلایان باشیم. همچنین در ابتدای شیوع بیماری سن ملاک بیماری کرونا نبود ولی امروزه افراد کم سن و سال بیشتری مبتلا به کووید۱۹ می‌شوند و علاوه بر ابتلای آنها درگیری‌های وسیع ریوی در جوان‌ها زیاد شده است. متاسفانه امروزه جوان‌ها بخش عمده‌ای از بستری‌های بخش آی‌سی‌یو را تشکیل می‌دهند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: