کد خبر: ۲۷۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 07
بودجه کوواکس چگونه تأمین می‌شود و کدام کشورها می‌توانند از آن سود ببرند؟ کوواکس شش میلیارد دلار سرمایه جمع کرده است، اما مسئولان این طرح می‌گویند برای تحقق هدف‌شان در سال 2021، به حداقل دو میلیارد دلار دیگر نیز نیاز دارند

شفاآنلاین>سلامت> پاندمی کرونا زندگی را در کل جهان مختل کرده و بیش از دو میلیون نفر را به کام مرگ فرو برده است. تاکنون کشورهای ثروتمندتر بسیار بیشتر از کشورهای فقیر واکسن کرونا خریده‌اند. برنامه تقسیم عادلانه واکسن کرونا در جهان؛ کوواکس، امیدوار است در کمتر از یک سال بیش از دو میلیارد دوز واکسن به مردم 190 کشور جهان تحویل دهد. کوواکس به‌ویژه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که 92 کشور فقیرتر دنیا هم‌زمان با 98 کشور ثروتمندتر دنیا به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

به گزارش شفاآنلاین: این طرح از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) هدایت و رهبری می‌شود و همچنین دو سازمان بزرگ بین‌المللی نیز در آن همکاری دارند؛ Gavi (اتحاد جهانی واکسن) و Cepi (ائتلاف برای نوآوری در زمینه آمادگی برای اپیدمی‌ها).

بودجه کوواکس چگونه تأمین می‌شود و کدام کشورها می‌توانند از آن سود ببرند؟
کوواکس شش میلیارد دلار سرمایه جمع کرده است، اما مسئولان این طرح می‌گویند برای تحقق هدف‌شان در سال 2021، به حداقل دو میلیارد دلار دیگر نیز نیاز دارند. ایالات متحده چهار میلیارد دلار در ماه دسامبر و دولت انگلیس 734 میلیون دلار پرداخت کرده‌اند. یکی از اولین اقدامات رئیس‌جمهور بایدن در کاخ سفید، ادامه همکاری ایالات متحده با برنامه کوواکس بود (که به دست ترامپ قطع شده بود). بریتانیا 400 میلیون دوز واکسن سفارش داده که مقدار زیادی از آن اضافه خواهد آمد. این کشور تعهد کرده است که بیشتر مازاد واکسن‌ خود را به کشورهای فقیرتر اهدا خواهد کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم گفته است کشورهای ثروتمندتر باید تا پنج درصد از واکسن‌های موجودشان را به کشورهای فقیرتر ارسال کنند. کشورهای کم‌درآمدی که به احتمال زیاد اولین واکسن‌ها را دریافت می‌کنند، عبارت‌اند از افغانستان، هائیتی، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی و سومالی. اگرچه دوز اول واکسن توسط کوواکس به کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط تعلق خواهد گرفت، اما برخی از کشورهای پردرآمد مانند کانادا نیز خواهان استفاده سهمیه خود در کوواکس شده‌اند؛ این کشور از تصمیم خود برای استفاده از عرضه اولیه واکسن از طریق کوواکس دفاع کرده است.

کوواکس چه واکسن‌هایی را توزیع می‌کند؟
سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن آکسفورد‌ـ‌آسترازنکا را تأیید کرده و آن را از طریق کوواکس توزیع و ارائه خواهد کرد. Gavi (اتحاد جهانی واکسن) نیز 340 میلیون دوز واکسن آکسفورد و حدود 1.2 میلیون دوز واکسن فایزر را تهیه کرده و امیدوار است در روزهای آینده آنها را عرضه کند.
انتظار می‌رود که کادرهای درمان و نظام سلامت در اولویت اول واکسیناسیون باشند. برخی می‌گویند کوواکس به‌قدر کافی سریع عمل نكرده است. یکی از اعضای هیئت‌مدیره WHO، دکتر کلمنس مارتین آئور اتریشی می‌گوید کوواکس در تأمین و تحویل واکسن به کشورهای فقیر کُند عمل کرده است.

آیا واقعا توزیع واکسن در جهان عادلانه است؟
واکسن‌های تولیدشده در انگلیس، آمریکا، اروپا، روسیه و چین که هم‌اکنون به‌طور گسترده استفاده می‌شوند، توسط کشورهای مختلف جهان خریداری شده و استفاده از آنها مورد تأیید نهادهای علمی قرار گرفته است، اما این واکسن‌ها به‌طور مساوی بین کشورها تقسیم نشده است. کمپین اتحاد برای واکسیناسیون همه مردم (The Peoples Vaccine Alliance) چهار ماه پیش اعلام کرد: «کشورهای ثروتمند که فقط 14 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بیش از نیمی از واکسن‌های استاندارد را خریداری کرده‌اند». طبق تحقیقاتی که مرکز نوآوری در سلامت جهانی دوک انجام داده است، کشورهای پردرآمد در حال حاضر 4.2 میلیارد دوز واکسن تأییدشده دارند؛ در‌حالی‌که سهم کشورهای متوسط ‌و ‌کم‌درآمد فقط 670 میلیون دوز واکسن است.

آیا کوواکس می‌تواند به پایان پاندمی کمک کند؟
حتی اگر طرح کوواکس به اهداف از پیش ‌تعیین‌شده خود برسد، باز هم پاندمی ادامه خواهد داشت؛ زیرا دو میلیارد واکسیناسیون کمتر از سطح ایمنی‌ای خواهد بود که به گفته متخصصان برای پایان‌دادن به پاندمی لازم است. به گفته سازمان بهداشت جهانی برای متوقف‌کردن کرونا باید دست‌کم 70 درصد از جمعیت جهان در برابر آن ایمن شوند. اگر با نرخ دو میلیارد دوز واکسن در هر سال ادامه دهیم، واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت 7/8 میلیارد نفری جهان ممکن است چندین سال طول بکشد. با‌این‌حال، همین دو میلیارد دوز واکسن هم برای حفاظت از افرادی که در اولویت هستند کمک بسیار درخور ‌توجهی است؛ حفاظت از کادرهای درمان و کارکنان نظام سلامت، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر. سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: