کد خبر: ۲۷۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 06
اکنون ۴۲ شهرستان شامل هفت مرکز استان از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

شفاآنلاین>سلامت> هنوز یک هفته از تعطیلات نوروز نگذشته که آمار فوتی‌ها سه‌رقمی و مبتلایان چهاررقمی شده است. پیش از تعطیلات وزارت بهداشت روی ماه همگان را بوسید و از آنها خواست حضرت عباسی به سفر نروند. اما گویا مردم با بوس وزارت بهداشت راضی نشدند و با باز شدن جاده‌ها همگان راهی شمال و جنوب کشور شدند.

به گزارش شفاآنلاین: اگرچه دولت یک سال است به صورت مستمر برای حفظ چرخه اقتصاد مردم را فدا کرده است. چه بسا اگر دولت قبل از تعطیلات نوروز جاده‌ها را می‌بست امروز وضعیت تهران در حال انفجار نبود. البته دولت تدبیر و امید ۱۳ فروردین برای حفظ جان مردم پارک‌ها را بست اما از فردای آن یعنی ۱۴ فروردین مصادف با اولین روز کاری طرح ترافیک را اعمال و تمام مردم را در مترو با فاصله نیم‌سانتی رها کرد.

همین امر منجر شد تا چهار روز پس از تعطیلات وضعیت شش شهر که تا پیش از این زرد بود به قرمز تغییر کند. اکنون ۴۲ شهرستان شامل هفت مرکز استان از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. با توجه به این رنگ‌بندی جدید برخی از شهرهای استان خوزستان از لیست قرمز خارج و به نارنجی تبدیل شدند. اما فرمانده قرارگاه نظارتی ستاد مدیریت کرونای خوزستان گفته: «تغییر رنگ‌بندی کرونایی موجب عادی‌انگاری مردم خوزستان نشود و پروتکل‌ها باید با قدرت رعایت شود.»

جدا از این موارد تمام کارشناسان بهداشت از نایاب شدن تخت برای بستری شدن مبتلایان گلایه می‌کنند. همچنین گویا هیچ تخت خالی در آی‌سی‌یو وجود ندارد. البته این را هم در نظر بگیرید که قیمت تخت‌های‌ آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها از دو میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است یعنی قشر کم‌درآمد جامعه به تخت هم نمی‌رسد و خیلی بی‌صدا جان‌شان را از دست می‌دهند. حتی شاید در آمار وزارت بهداشت هم ردی از آنها یافت نشود چرا که هزینه بستری شدن و داروی یک فرد برای طول درمان ۱۴ روزه در بیمارستان‌ها از ۳۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بی‌انتهاست. با این وجود قشر ضعیف همیشه در تنگنا قرار دارند.

وضعیت خوزستان همچنان نگران‌کننده است
در همین رابطه فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: هنوز وضعیت خوزستان نگران‌کننده است. کادر درمان دو ماه سخت را پشت سر گذاشته است. کودکان زیادی بر اثر کرونای جهش یافته‌ای که از مرز وارد شده بود تلف شدند. چه بسا از همان ابتدا قرار بر این بود مرز بسته باقی بماند اما به محض کاهش آمار فوتی‌ها مرز‌ها و جاده هم باز می‌شوند. همین امر منجر به تردد مردم در مرز و شهر می‌شود که ویروس جهش یافته را با خود به همراه داشتند. نباید فراموش کنیم که ویروس جهش یافته به اصطلاح انگلیسی از مرز عراق وارد ایران شد. در حالی به تازگی پیک سوم را پشت سر گذاشتیم که پیک چهارم با قدرت هر چه بیشتر در تهران و دیگر شهرها می‌تازد. اما اکنون نگران شروع پیک چهارم آن هم به همراه ویروس جهش‌یافته برزیلی هستیم. زیرا کشتی‌هایی از کشور برزیل در بندر امام‌خمینی‌(ره) در حال پهلوگیری هستند. اگرچه امروزه آمار بیماران بستری و محتمل در حال کاهش است اما روند بروز و مجموع موارد شناسایی‌شده، هنوز در استان زیاد است. البته با اقدامات انجام‌شده، روند فوت بیماران کرونایی در حال کاهش است و اگر موارد بستری افزایش نیابد، کاهش موارد فوت ادامه دارد.

وی افزود: با این وجود همچنان امیدواریم دولت و وزارت بهداشت محدودیت‌های جدی‌تری در خصوص مهار کرونا در کشور اعمال کند. چه بسا روند واکسیناسیون بسیار کند طی می‌شود و هنوز به طور کلی تمام کادر درمان واکسینه نشده‌اند. همچنین برای کنترل کرونا و جلوگیری از انتشار شرایط حاد تهران و دیگر شهرهایی که نزدیک استان خوزستان هستند بهتر است دو هفته تردد در بین شهرها ممنوع اعلام شود. شاید این‌گونه کمی از مشکلات کاسته شود چرا که وضعیت خوزستان همچون آتش زیر خاکستر است و بهتر است در این اوضاع تصمیمات محتاط‌تر و منطقی‌تری گرفته شود زیرا بعد از یک سال وقت تعلل نیست.

افزایش آمار ۳ برابری فوتی‌های تهران
همزمان سعید خال مدیر عامل بهشت زهرا درخصوص آمار نگران‌کننده فوتی‌ها در تهران گفته بود: «سه روز است آمار بالا رفته و از ۲۰ نفر فوتی کرونایی در روز به ۶۰ نفر رسیده‌ایم. بنابراین چند روز بعد از اتمام تعطیلات میزان فوتی در تهران سه برابر شده است. به همین مناسبت دوباره آرایش بحرانی گرفته‌ایم.» چه‌بسا پیش از این به دنبال قبرستانی جدید برای تهرانی‌ها بودند.

در همین رابطه دکتر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران درخصوص وضعیت بحرانی تهران  گفت: بالاخره از آنچه که می‌ترسیدیم به سرمان آمد. با بی‌توجهی دولت به هشدارهای ما و رها کردن مردم آمار فوتی‌ها سه رقمی شده است. وزیر بهداشت بارها از مردم تقاضا کرد که به سفر نروند. حالا بیمارستان‌ها پر شده از افرادی که با هواپیما و اتوبوس به سفر رفتند. به معنای واقعی تخت خالی برای بیماران وجود ندارد و ما نمی‌دانیم باید برای درمان آنها چه کار کنیم.

وی افزود: مسوولان در رسانه‌ها و صدا و سیما اعلام می‌کنند کمبودی بابت تخت و امکانات نداریم اما من از همه تقاضا می‌کنم برای درک بهتر بحران به اورژانس بیمارستان‌ها سر بزنند. در بیمارستان‌ها مردم روی زمین نشسته‌اند اگر به همین روال پیش رود باید در حیاط بیمارستان و داخل ماشین آنها را درمان کنیم.

دولت مقصر اصلی
طبرسی اظهار کرد: پیش‌تر هم درخصوص مقصر تمام این فوتی‌ها گفتم و باز هم تکرار می‌کنم مقصر اصلی تمام فوتی‌های کرونا، دولت است. اگر دولت برای بستن جاده‌ها در تعطیلات نوروز پروتکلی را در نظر می‌گرفت حالا مردم در کف خیابان‌ها به دنبال دستگاه اکسیژن نبودند. دولت نه توانایی تهیه واکسن را برای کادر درمان و مردم را داشت و نه توانایی کنترل دو هفته‌ای مردم را با این تفاسیر بی‌تدبیری آنها بیشتر از همیشه عیان است.

وی افزود: ما دو ماه دیگر درگیر بیماری کرونا هستیم اما اگر از امروز هم طرح ترافیک را لغو و تهران و دیگر شهرهای قرمز را به مدت دو هفته قرنطینه کنند باز کمی از تعداد فوتی‌ها در آینده کاسته می‌شود. اما متاسفانه یک سال است همین حرف‌ها را در رسانه‌های مختلف می‌گوییم اما تا امروزه کسی به حرف ما گوش نداده است بنابراین همچون گذشته بعید می‌دانم دولت، تهران یا حتی یک روستا را قرنطینه کند.

اوضاع تهران وحشتناک است
دکتر مهدی یوسفی‌پور، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان فوق‌تخصص مدائن تهران درخصوص وضعیت بیمارستان گفت: با توجه به اوضاع وحشتناک تهران درخصوص بیماری کرونا و حال بد مبتلایان امیدواریم بالاخره دولت، تهران را به مدت دو هفته قرنطینه کند. اگر دولت چنین تصمیمی را همچون گذشته پشت گوش بیندازد در چند روز آینده با فاجعه عظیمی مواجه خواهیم شد. همگان علی‌الخصوص دولت باید این شرایط بحرانی را درک کنند. چرا که هیچ تخت خالی‌ آی‌سیو در بیمارستان وجود ندارد. بیماران زیادی در رزرو تخت هستند. در حال حاضر افراد زیادی سه روزی می‌شود که منتظر تخت هستند.

بسیاری از آنها قبل از اینکه تخت خالی شود به دلیل تنگی نفس جان خود را از دست می‌دهند. به دلیل ازدحام مردم بخش ‌آی‌سی‌یو دوم را دیروز افتتاح کردیم اما در عرض یک ساعت تمام تخت‌های آن پر شد. شرایط تهران واقعا قرمز است؛ البته بهتر است بگوییم سیاه است. به عقیده من در حال حاضر زمان فکر کردن و جلسه گذاشتن نیست. دولت باید هرچه سریع‌تر تهران را قرنطینه کند. دولت توانایی تهیه واکسن را که ندارد حداقل برای دو هفته تهران را قرنطیه کند. مگر چه می‌شود؟!
وی افزود: امروزه بیمارستان‌های تهران حالت جنگ را دارد. تمام بیماران با وضعیت وخیم و تنگی نفس با حالتی عصبی به دنبال تخت خالی هستند. دیروز چند مورد بیمار جوان زیر ۴۰ سال بد حال با درگیری شدید ریه به بیمارستان مراجعه کردند. حال یکی از آنها بسیار وخیم است. امروزه با شرایط پاندمی سرماخوردگی دیگر معنایی ندارد. تمام بیماران از نظر ما به کرونا مبتلا شدند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. حال برخی افراد کرونای شدید را تجربه می‌کنند برخی دیگر خفیف. تست‌های کرونا هم فقط مثبت ارزش دارد اما اگر فردی تست کرونایش منفی شد و علائم کرونا را داشت، خود را مبتلا تلقی کند.

اقدامات پیشگیری
وی در خصوص مهم‌ترین اقدامات پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: اگر دولت فکری به حال مردم نکرد، مردم باید خود مراقبت کنند. در حال حاضر بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا در خانه ماندن است. اگر مردم مجبور به تردد در مکان شلوغ همانند مترو هستند باید حداقل دو تا ماسک و شیلد استفاده کنند. از طرفی افرادی که کارمنداند در ایام پیک دور هم چایی و غذا نخورند. زیرا یکی از شایع‌ترین زمان‌های انتقال ویروس موقع غذا خوردن در ادارات و دورهم نشستن‌هاست. همچنین فاصله فیزیکی ۲ متری را رعایت کنند. باید همگان در نظر داشته باشند که کرونا تنها از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند و سایر موارد ازجمله لمس سطوح و شستن خریدها منتقل نمی‌شود. اگر قرار بود از این راه‌ها انتقال پیدا کند امروزه نیمی از بشریت فوت کرده بودند.

یوسفی‌پور با تاکید بر اینکه اکنون مراجعه‌کنندگان خانوادگی شده است، بیان کرد: بیماری کرونا نتیجه بی‌خردی و بی‌ملاحظگی افراد است. زیرا اگر یک فرد پروتکل‌های بهداشتی را در خارج خانه رعایت نکند و به کرونا مبتلا شود، سریعا آن را به تمام اعضای خانواده منتقل می‌کند. چه بسا نمونه ویروس‌های جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارند. در این یک ساله چه بسیار خانواده‌هایی را در بیمارستان دیدم که پسر باعث ابتلای پدر و مادر خود شده است و یکی از اعضای خانواده به دلیل بیماری زمینه‌ای که داشته فوت کرده است. انسان‌ها باید کمی وجدان داشته باشند چرا که اگر با کم کاری ما عزیزمان را از دست دهیم یک عمر عذاب وجدان ما را خواهد کشت.

در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص وضعیت بحرانی تهران گفت: پیش از عید به روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تاکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده باش بودند اما متاسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید ویروس را در سرزمین گرفتار زمین‌‌گیر کنیم، بیان کرد: نظام سلامت با وجود تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به مرگ و میرهای تک رقمی امروزه با مشکل مواجه است و نباید اجازه داد افسار از دست ما رها شده و مرگ و میرها افزایش یابد. امروزه مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم.

اجازه ندادیم صف مرغ و تخم‌‌مرغ برای دارو تکرار شود
نمکی درباره کمبود دارو اظهار کرد: ما اجازه ندادیم صف مرغ و تخم‌‌مرغ برای دارو تکرار شود؛ ما تامین واکسن را از روز اول دنبال کردیم، حتی باور نمی‌‌کردند واکسن تولید کنیم، درحالی که ما از سال ۱۲۹۹ پاستور و از سال ۱۳۰۳ موسسه رازی داشتیم.
در این رابطه کسی به ما واکسن نخواهد داد و در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌‌ها و انگلیسی‌‌ها به هم‌پیمانان خود واکسن نمی‌دهند؛ ما برای ساخت داخل ایستادگی کردیم، از مجموعه‌‌های برکت، پاستور، رازی و فخری‌‌زاده دعوت کردیم.

رهبر انقلاب واکسن ایرانی می‌زند
وی با بیان اینکه تهیه واکسن بسیار دشوار و در دنیا کالای سیاسی به شمار می‌‌رود و در اختیار هرکسی قرار نمی‌‌دهند، تصریح کرد: حتی یک نفر از مسوولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند که واکسن ایرانی می‌‌زنند. متاسفانه پولی را از ۱۰ درصد هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده به ما ندادند، طرح شهید سلیمانی را دنبال کردم و معتقد بودم که باید از ظرفیت بسیج برای مبارزه با کرونا استفاده کرد.

گسترش نگران‌کننده کرونا از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری کووید‌۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران‌کننده است، گفت: استفاده از وسایل نقلیه عمومی پرازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت، از عوامل اصلی انتقال کرونا در کشور هستند.
دکتر سیما سادات لاری گفت: وضعیت شیوع بیماری کووید‌۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران‌کننده بوده و موج چهارم بیماری با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی است.

وی افزود: بر این اساس استفاده مداوم و صحیح از ماسک و خودداری از برگزاری هرگونه دورهمی، مراسم‌های عروسی و عزا در شرایط فعلی بسیار ضروری بوده و فراموش نکنیم که استفاده از وسایل نقلیه عمومی پر ازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت، از عوامل اصلی انتقال کرونا در کشور هستند.

لاری تاکید کرد: ضروری است که مردم به محض مشاهده علائم بیماری مانند تب، سرفه، سردرد و بدن‌درد هرچند به صورت خفیف، خود را قرنطینه کرده و تماس خود با اعضای خانواده و دوستان را محدود کنند و با پرهیز جدی از حضور در محل کار، نسبت به تماس با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ جهت کسب مشاوره و دریافت راهنمایی‌های لازم برای طی مراحل درمان بیماری اقدام کنند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: