کد خبر: ۲۷۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 03
خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است یعنی از هر از هر ده نفر یک نفر خار پاشنه دارد که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و فرد را با مشکلات بسیاری روبه رو کند.
شفاآنلاین>سلامت>ما به ندرت به پاشنه پا توجه می‌کنیم، اگرچه پاشنه پا نقش مهمی در ایستادن بازی می‌کند. زمانی که مشکلی برای پاشنه ایجاد می‌شود شروع به نگران شدن می‌کنیم. در حقیقت، با وجود فشار زیادی که در طول عمر متحمل می‌شویم، پاشنه پا آسیب پذیر می‌شود و در معرض خطر و مشکلات قرار می‌گیرد. خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است یعنی از هر از هر ده نفر یک نفر خار پاشنه دارد که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و فرد را با مشکلات بسیاری روبه رو کند.

به گزارش شفاآنلاین: پروفسور سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد  در این‌باره می‌گوید: خار پاشنه، زایده‌ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می‌آید. مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ‌ترین آنها، استخوان پاشنه است. گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می‌شود که دردناک شده و می‌تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند.
دکتر مومن زاده ابراز کرد: خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب نوار بافتی ضخیمی، موسوم به پلانتار فاسیا یا آرنگ یا رباط کف پا، همراه است.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد ابراز کرد: خارپاشنه یک رسوب کلسیم است که باعث بیرون زدگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه می‌شود.
وی ادامه داد: در یک اشعه ایکس، خار پاشنه می‌تواند تا نیم اینچ به جلو گسترش یابد و بدون وجود شواهد اشعه ایکس قابل مشاهده، این بیماری گاهی اوقات به عنوان "سندرم خار پاشنه" شناخته می‌شود.
دکتر مومن زاده ابرازکرد: اگرچه خار پاشنه پا اغلب بدون درد است، اما می‌تواند باعث درد پاشنه شود. آنها غالباً با فاسئیت کف پا، التهاب دردناک باند رشته‌ای بافت همبند (فاسیای کف پا) همراه هستند که در امتداد پایین پا قرار گرفته و استخوان پاشنه را به توپ پا متصل می‌کند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد تاکید کرد: خار پاشنه هنگامی ایجاد می‌شود که رسوبات کلسیم در زیر استخوان پاشنه جمع می‌شود، این فرآیند معمولاً در طی چند ماه اتفاق می‌افتد.
وی می‌گوید:خار پاشنه اغلب به دلیل کشیدگی عضلات پا و رباط ها، کشش فاشیای کف پا و پارگی مکرر غشایی است که استخوان پاشنه را می‌پوشاند. خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی دیده می‌شود که فعالیت آنها شامل مقدار زیادی دویدن و پریدن است.
دکتر مومن زاده توضیح داد:عوامل خطر برای خار پاشنه متفاوت هستند که مهمترین آنها عبارتند ازناهنجاری‌های راه رفتن که فشار زیادی را روی استخوان پاشنه، رباط‌ها و اعصاب نزدیک پاشنه وارد می‌کند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود: دویدن یا آهسته دویدن به خصوص در سطوح سخت، کفش‌هایی که ضعیف و بد پوشیده باشند، مخصوصاً کفش‌هایی که از پشتیبانی مناسب قوس برخوردار نیستند واضافه وزن و چاقی از دیگر عوامل خطرساز بروز خارپاشنه در افراد هستند.
وی مطرح کرد: سایر عوامل خطر مرتبط با ورم کف پا بر اثر مشکل خارپاشنه نیزعبارتند ازافزایش سن، که باعث کاهش انعطاف پذیری ناحیه کف پا و پد محافظ چربی پاشنه می‌شود، دیابت،بیشتر روز را روی پاهای خود بگذرانید، وقایع کوتاه مداوم فعالیت بدنی وداشتن کف صاف یا قوس‌های بلند.
دکتر مومن زاده متذکر شد: مشکل خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ندارد اما می‌تواند به خصوص هنگام راه رفتن، آهسته دویدن یا دویدن و در صورت ایجاد التهاب در نقطه تشکیل خار با درد متناوب یا مزمن همراه باشد.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد عنوان کرد که بسیاری از افراد درد خار پاشنه و ورم کف پا را مانند چاقو یا سنجاق چسبیده به پایین پاهایشان هنگام اولین ایستادن صبح توصیف می‌کنند - دردی که بعداً به درد مات تبدیل می‌شود و آنها غالباً شکایت دارند که پس از ایستادن بعد از مدت طولانی نشستن، درد شدید برمی گردد.
وی ادامه داد: بیماران دارای خار پاشنه عموماً از دردی خنجری و تیز رنج می‌برند که معمولاً صبح‌ها هنگام برداشتن نخستین گام‌ها و شروع راه رفتن بروز می‌یابد. دردخار پاشنه با گرم شدن پا کاهش می‌یابد، اما پس از ایستادن طولانی مدت یا تغییر حالت از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً عود می‌کند که باید برای درمان خار پاشنه پا اقدام نمود.
دکتر مومن زاده می‌گوید: خار پاشنه بیشترین میزان شیوع را در میان دوندگان و اشخاص دارای اضافه وزن دارد، همچنین پوشیدن کفش‌هایی که پا را به اندازه کافی حمایت نمی‌کنند نیز خطر ابتلا به خار پاشنه پا را افزایش می‌دهد.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد تصریح کرد: مهمترین علت دردهای پاشنه، خار پاشنه است؛ اما جالب اینجاست که این درد به علت خار به وجود نمی‌آید؛ در واقع، درد را همان چیزی به وجود می‌آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه هم هست. خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر به هر دلیلی، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب
غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زایده کوچک خار مانند است که به آن خار پاشنه گفته می‌شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.
دکتر مومن زاده بیان کرد: درد خار پاشنه، در اولین قدم بعد از استراحت
طولانی مدت، بسیار شدید است. راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود. گاهی هم با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می‌گردد که در حال استراحت هم باقی می‌ماند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود: در برخی حالات که هنوز بیماری خار پاشنه پیشرفت چندانی ندارد، ممکن است که فرد کاملا بدون علامت باشد و بیماری وی،به طور اتّفاقی در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده شود.
وی اظهار کرد: فرد مبتلا به بیماری خار پاشنه، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، سعی می‌کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نسازد؛ در نتیجه لنگان لنگان راه می‌رود و این لنگش، به مرور زمان و در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی‌هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو می‌شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: اصول درمانی خار پاشنه ساده و شامل موارد مختلفی مانند این است که اولین قدم در درمان خار پاشنه، استراحت است در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است. همچنین بیمار بایداز ایستادن طولانی مدت هم خودداری کند.
‏- کاهش وزن، در درمان خارپاشنه موثر است
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد ادامه داد که کاهش وزن، در درمان خارپاشنه موثر است و با استفاده از پد مخصوص خار پاشنه را نیز از داروخانه‌ها تهیه نموده، به طور دایم در کفش خود استفاده کنید زیرا پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و بهبود درد پا خواهد شد.
وی بیان کرد: انجام برخی از ورزش در درمان خار پاشنه موثر هستند مانند ورزش کشش فاسیای کف پا که یک باند پهن در کف پا و زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته بکشید به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید.هفت یا هشت مرتبه در روز، این کار را تکرار نمایید.
دکتر مومن زاده ادامه داد ورزش‌ها کشش تاندون آشیل نیز در درمان خارپاشنه موثر است که برای انجام آن باید بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود.در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش نمایید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد می‌گوید: گرفتن خودکار با پا، یکی دیگر از راه‌های رهایی از خاپاشنه است لذا می‌توانید یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد. برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار بار در روز کافی است.
وی توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری خارپاشنه باید با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسند واین کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.
دکتر مومن زاده ادامه داد:هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید و سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشت کوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید و مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد تا مشکل خارپاشنه آنها رفع شود.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری خارپاشنه می‌توانند در یک لیوان بستنی، آب بریزند و در فریزر قرار داده و پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهند و بگذارند کاملاً یخ ببندد؛ سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشند به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند البته این روش تنها در کم کردن درد و التهاب موثر است و نمی‌تواند باعث درمان بیماری شود.
وی ابرازکرد: افراد مبتلا به بیماری خارپاشنه چنانچه کف پایتان صاف است و قوس طبیعی خودش را ندارد می‌توانند از کفی‌های خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره ببرید.
دکتر مومن زاده افزود: مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروییدی(مثل استامینوفن، بروفن، مفنامیک اسید و ایندومتاسین) به عنوان مسکن و ضد التهاب برای افراد مبتلا به خارپاشنه مفید است و اگر درمان با شیوه‌های مزبور امکان پذیر نشود، با عمل جراحی خار پاشنه خارج می‌شود.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود:پس از بهبودی به افراد مبتلا به بیماری خارپاشنه توصیه به استفاده طولانی از پد پاشنه و ورزش‌های کششی، مصرف کمتر چربی‌ها و افزایش مصرف ویتامین C می‌شود.
وی عنوان کرد: جوراب شبانه یا اسپیلنت شبانه باعث کشش دائمی عضلات ساق و کف پا در طول شب می‌شود که به کاهش درد افراد مبتلا به بیماری خارپاشنه کمک می‌کند.
دکتر مومن زاده ابراز کرد: همان طور که قبلا گفته شد یکی از دلایل ایجاد التهاب فاشیای کف پا اختلال ساختاری در پا است که از طریق استفاده از کفی باعث جبران اختلال پا و کاهش فشار بر پاشنه می‌شود.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد می‌گوید: یکی از درمان‌های التهاب فاشیای کف پایی استفاده از دستگاه‌های shock wave است که بر خلاف دستگاهای شاک ویو معمولی این دستگاه‌ها امواج خود را به صورت متمرکز به محل التهاب یا تجمع کلسیمی می‌فرستند. این فرآیند تحت گاید سونوگرافی و با دقتی نزدیک به صد در صد انجام می‌گیرد.وی ادامه داد: این روش غیر تهاجمی به هزاران بیماری که هر روز از درد‌های ناشی از صدمات بافت و التهاب مزمن رنج می‌کشند کمک می‌کند تا فعالیت‌های طبیعی روزمره خود مانند راه رفتن، ورزش کردن، سرکار رفتن یا بلند کردن اشیاء را بدون تحمل درد انجام دهند.
دکتر مومن زاده توضیح داد: امواج شاک ویو در واقع امواج مافوق صوت هستند که دارای انرژی بالایی می‌باشند و از طریق افزایش خون‌رسانی به بافت صدمه دیده و تاثیرات میکروترومایی موجب تسریع در روند درمان و بهبودی بافت می‌شوند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد بیان کرد: امواج شاک ویو در این مرکز برای درمان بیماری‌های ارتوپدی از قبیل خارپاشنه، تاندونیت آشیل و
دیرجوش خوردگی و جوش نخوردگی شکستگی‌های استخوان استفاده می‌شود.
وی در پایان گفت: به طور کلی درمان‌های غیرجراحی برای افراد مبتلا به خارپاشنه شامل فیزیوتراپی، تزریق اوزون،بلاک عصب با لیزر و رادیو فرکوئنسی (RF) است که پزشک متخصص برحسب تشخیص و شرایط بیمار بهترین راهکار را برای درمان توصیه می‌کند.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: