کد خبر: ۲۷۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - 2021March 30
نقدی که به روند واکسیناسیون در کشور هست این است که کند است. این تعداد چند صدهزار واکسن واردشده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.

شفاآنلاین>سلامت> در شرایطی که افزایش آمار کرونا و بستری‌ها نشان از موج چهارم کرونا در کشور می‌دهد و بسیاری از کارشناسان باور دارند به دلیل پخش شدن ویروس کرونای جهش یافته، شهرهای کشور از زرد و آبی به قرمز و نارنجی تغییر رنگ می‌دهند، نظام پزشکی واکسیناسیون صورت‌ گرفته بسیار ناچیز دانست و این را زنگ خطری برای افزایش آمار متوفیان و مبتلایان در روزهای آینده است.

به گزارش شفاآنلاین: آمار وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید می کند و طبق آخرین اعلام این وزارتخانه، از یکشنبه (8 فرودین) تا دوشنبه (9 فروردین) ۹۳۱۰ مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی که از این تعداد یک هزار و ۱۵۷ نفر از آنها بستری شدند. همین آمار نشان می‌دهد که بستری‌های کرونا از حدود 400 نفر به بیش از هزار نفر رسیده است.

همچنین در طی این مدت با مرگ ۸۱ بیمار مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۴۷۸ نفر رسید. سه هزار و ۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. افزایش شهرهای قرمز و نارنجی نیز این امر را تایید می‌کند و طبق آخرین اعلام، در حال حاضر ۲۳ شهرستان قرمز، ۴۴ شهرستان نارنجی، ۲۸۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز: «وقوع خیز قطعی کرونا در شهرهای متعددی از نوار غربی و مرکزی کشور جدی است.» همان‌طور که علیرضا رئیسی گفته است: بر این اساس شهرستانهای شبستر و میانه (آذربایجان شرقی)، نجف آباد (اصفهان)، ساوجبلاغ، فردیس و نظرآباد (البرز)، دشتستان (بوشهر)، شهریار (تهران)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، کرمانشاه (کرمانشاه)، دلفان و سلسله (لرستان)، ساوه و اراک (مرکزی) به زودی در وضعیت نارنجی قرار می‌گیرند. هم‌چنین آبدانان (ایلام) و ازنا (لرستان) به زودی در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. روند بستری در اصفهان، شیراز، زنجان و رفسنجان صعودی گردیده و احتمال نارنجی شدن آنها طی روزهای آتی وجود دارد و تعداد بیماران سرپایی در بسیاری از نقاط روند افزایشی دارد. در این میان  وزارت بهداشت و پلیس راهور اعلام کردند که مسافرانی که در تهران هستند و پلاک غیربومی دارند از زمان اعلام شدن رنگ نارنجی برای تهران، ۷۲ ساعت فرصت دارند که این شهر را ترک کنند.

 آغاز موج چهارم کرونا در تهران
همزمان پیام طبرسی،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، به برنا گفته «در تهران پیک چهارم شیوع بیماری آغاز شده است. پیش‌تر هم در استان‌های دیگر از جمله کهگیلویه و بویراحمد مسئولان هشدار مشابهی داده بودند. طبرسی همچنین اشاره کرده که «میزان ورودی و بستری بیماران به مراکز درمانی افزایش یافته و تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده است.»

به گفته او، بیماران از تمامی رده‌های سنی به این ویروس مبتلا شده‌اند. قاسم جان‌بابایی،‌ معاون درمان وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که کرونای جهش‌یافته به صورت گسترده در کشور پخش شده است. او درباره واکسیناسیون گفت: تا پایان ماه رمضان جمع زیادی از افراد پرخطر علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند. دو ماه بعد با تولید انبوه واکسن و واکسیناسیون عمومی، با فراغ بال بیشتری می‌توانیم مردم را نسبت به برگزاری مجدد مراسم و آیین‌های ملی و مذهبی دعوت کنیم.

 خطر روند کند واکسیناسیون عمومی
در این بین سازمان نظام پزشکی هشدار داده بوده و تاکنون واکسیناسیون میزانی بسیار کمتر از یک درصد جمعیت را پوشش داده است. حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی نظام پزشکی به ایرنا گفت:‌ «نقدی که به روند واکسیناسیون در کشور هست این است که کند است. این تعداد چند صدهزار واکسن واردشده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست. شهروندان بیش از گذشته حواسشان هست و پس از یک سال تحمل محدودیت خسته شده‌اند و می‌خواهند کنار هم باشند.» به گفته این مقام نظام پزشکی،‌ پس از بیش از یک ماه از ورود واکسن کرونای  روسی «اسپوتنیک وی» و آغاز واکسیناسیون، تنها حدود ۱۶۱ هزار نفر مورد تزریق قرار گرفته‌اند، این تعداد کمتر از یک‌پنجم درصد از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور را تشکیل می‌دهد.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: