کد خبر: ۲۷۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021March 28
بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت توزیع واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان در بین مادران باردار از طریق شبکه‌های بهداشتی کشور انجام می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>حوزه سلامت در آبان ماه ۹۹ با اخباری از جمله کشف دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا تا راه اندازی دومین کارخانه تولید انسولین قلمی رو به رو بود.
به گزارش شفاآنلاین :شهریور ماه پنجمین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها در دومین ماه سال محسوب می شد.

ویزیت از راه دور در کشور کلید خورد

وزارت بهداشت، با یادمان شهدای مدافع سلامت، در ادامه توسعه برنامه‌های کشوری مدیریت همه گیری کووید و با هدف کسب آمادگی لازم به منظور مقابله با موج سوم بحران در پاییز و زمستان ۹۹، اقدام به راه اندازی آزمایشی اولین گام استقرار خدمات پزشکی از راه دور در برخی دانشگاه‌های منتخب خود می‌کند.

همزمان با همه گیری جهانی کووید ۱۹، غالب کشور‌های پیشرفته دنیا بخش عمده‌ای از برنامه ارائه خدمات پزشکی خود را به منظور حداقل سازی تماس بین پزشک و بیمار، دورنگهداری بیماران از محیط‌های با آلودگی احتمالی، ایمن نگاه داری کادر سلامت و نیز فراهم سازی حداکثری دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی در همه نقاط کشور، وارد برنامه خدمات پزشکی از راه دور کرده و با پوشش بیمه‌ای بسیار متناسب و همراه با سرویس‌های نسخه الکترونیک و تحویل دارو، شرایطی سهل را برای همه بیماران نیازمند به این خدمات در کشور فراهم کردند.

وزارت بهداشت نیز با درک ضرورت این امر برای کشور و آماده سازی و ابلاغ اخیر ضوابط اجرایی اولیه، اولین گام‌های ورود به این امر را برداشته است و در نظر دارد با حمایت‌های ویژه بیمه ای،  تشویق دانشگاه و دانشکده‌ها و کادر سلامت درگیر، دریچه‌ای جدید را در خدمت رسانی به مردم عزیز کشورمان در شرایط همه گیری فراهم کند تا رنج این بیماران و خانواده‌های آنان را به حداقل رساند.

در این برنامه که با مدیریت معاونت درمان وزارت بهداشت در حال انجام است به تدریج خدمات مشورت تخصصی بیماران بستری کووید ۱۹ و نیز ویزیت‌های سرپایی این بیماران، به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار فاقد نیرو‌های تخصصی با بهره گیری از فناوری‌های اطلاعاتی پزشکی توسط پزشکان متخصص بیمارستان‌های مادر شهر‌های بزرگ پوشش داده خواهد شد.

دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا کشف شد

بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. شیوع این ویروس زندگی بخش بزرگی از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. دانشمندان امیدوارند هر چه سریعتر به واکسنی موثر برای مقابله با این ویروس دست پیدا کنند.

زمانی که یک فرد به یک عامل بیماری‌زا مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن با شناسایی آن و ثبت عامل بیماری‌زا در حافظه سلولی خود، می‌تواند به راحتی در آینده با آن مبارزه کند. با این حال، ویروس کرونا با سایر عوامل بیماری‌زا عملکرد متفاوتی دارد.

درباره میزان مقاومت بدن در مقابل ویروس کرونا پس از ابتلا به آن تردید‌هایی وجود دارد. تحقیقات کالبدشکافی روی کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، نشان می‌دهد آن‌ها فاقد مراکز زایگر (مراکز جوانه زنی) هستند.

مراکز زایگر یکی از مهمترین بخش‌ها در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. مراکز زایگر ساختار‌های تخصص یافته‌ای در ارگان‌های لنفاوی هستند که در طول تکامل پاسخ‌های ایمنی هومورال وابسته به س

لول‌های T کشنده در آن تولید می‌شود. همچنین مسئولیت تکثیر گسترده سلول‌های B و نیز یادگیری در سلول‌ها و ایجاد سلول‌های B خاطره برعهده این مرکز است.

اولین محموله واکسن مننژیت توزیع شد/ تحقق پیش‌بینی‌ها برای تامین واکسن تا یک سال آینده

حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن مننژیت خبر داد و گفت: اولین واکسن محموله مننژیت به تعداد محدود تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شد.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: تا نیمه شهریور به تدریج محموله‌های بعدی تحویل معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد شد تا اعزام سربازان به موقع صورت گیرد.

محمدی بیان کرد: پیش بینی‌های لازم برای تامین واکسن تا یک سال آینده انجام شده است تا کمبودی در زمینه واکسن مننژیت نداشته باشیم البته نیاز سال آینده با توجه به لغو سفر‌های زیارتی به عتبات عالیات و حج تمتع کمتر خواهد بود.

موج دوم کرونا کنترل شد

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت از  مهار موج دوم کرونا خبر داد.

او با اشاره به میزان مطلوب استفاده از ماسک در اماکن مختلف، بیان کرد: میزان مطلوب برای ما استفاده حداقل ۸۰ درصد مردم از ماسک است و میزان مناسب آن ۹۵ درصد برآرود می‌شود.

۱۰ هزار نیرو شامل ۴ هزار پرستار تا خرداد جذب می‌شوند

سیدکامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار کرد: موفق شدیم در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح تحول سلامت به بهره‌برداری برسانیم و در ۵۸۵ بیمارستان هتلینگ آن‌ها ارتقا پیدا کرده است.

او بیان کرد: حدود ۱۹۲۰ پروژه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که ۱۶۴ پروژه به نام شهدای مدافع سلامت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و بعد از آن تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴۰۰ پروژه در تمام نقاط کشور به بهره‌برداری می‌رسد و با کمک دولت ۳۵۷ پروژه دیگر را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

او درباره تقویت نیروی انسانی مورد نیاز کشور گفت: خوشبختانه نتیجه آزمون آبان ماه اعلام شد و ۱۰ هزار نفر نیروی تازه نفس که حدود ۴ هزار نفر آن‌ها پرستار هستند، تا خرداد تزریق خواهند شد. به علاوه ۲۲۸۴ نفر طی دو هفته گذشته به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد و داوطلبان در روز‌های آینده در آزمونی شرکت خواهند کرد که به طورمیانگین ۳ هزار نفر از آنها باقی مانده آزمون آبان ماه سال گذشته هستند و براساس نمرات  پذیرفته می‌شوند. با سازمان استخدامی مطرح کردیم مجوز بکارگیری ۷ هزار نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم، این افراد طی آزمونی در آینده در خدمت نظام سلامت قرار خواهند گرفت.

دومین کارخانه تولید انسولین قلمی در ایران افتتاح شد

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو دومین کارخانه تولید انسولین قلمی کشور را افتتاح کرد و گفت: افتتاح کارخانه تولید قلم انسولین با مشارکت شرکت اروپایی در ایران، می‌تواند نقطه عطفی برای همکاری‌های بیشتر باشد.

او با اشاره به شیوع بالای بیماری دیابت در دنیا و ایران، تصریح کرد: این مسئله باعث شده با حساسیت ویژه ای، پیگیر دارو‌های بیماران دیابتی باشیم.

شانه ساز با اشاره به درایت شرکت دانمارکی برای سرمایه گذاری در ایران، افزود: بازار بزرگ ایران، حکایت از پتانسیل قابل توجه جهت تولید دارو‌های مورد نیاز بیماران دیابتی در کشورمان دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به حمایت‌های  ایران از شرکت دانمارکی برای افتتاح کارخانه تولید قلم انسولین در کشورمان، تاکید کرد: انتظار داریم از ایران به عنوان یک سایت برای تغذیه کشور‌های منطقه حمایت شود.

شانه ساز با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیونی ایران و جایگاه علمی و توانمندی کشورمان در صنعت داروسازی، گفت: پایین بودن هزینه‌های تولید دارو در ایران، می‌تواند زمینه ساز گسترش همکاری‌ها و بهبود روابط با شرکت‌های خارجی باشد.

ثبت "روز رژیم درمانگر" همزمان با روز جهانی آن در تقویم کشور

جلال الدین میرزای رزاز رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و رئیس انجمن تغذیه ایران (اتا) با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور به نقش موثر مشاوران تغذیه در کنار تیم درمان به منظور مدیریت هزینه‌ها و تسریع بهبودی بیماری تأکید کرد و با اشاره به وجود یک روز خاص در جهان به نام روز رژیم درمانگر اهمیت حضور این عزیزان را یادآور شد و برای تمام این عزیزان آرزوی موفقیت و کامیابی کرد.

رئیس انجمن تغذیه ایران (اتا) با بیان اینکه اولین بار ایده اصلی ثبت این روز در تقویم توسط انجمن تغذیه ایران کلید خورد، افزود: ایده برگزاری بزرگداشت و برگزاری جشن رژیم درمانگر برای اولین بار حدود چهار سال پیش در انجمن تغذیه ایران شکل گرفت و پس از تهیه دستور العمل برگزاری جشن‌ها و هماهنگی با تلاش‌های سراسر کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در تالار دانشکده داروسازی و پرستاری دانشگاه شهید بهشتی در تهران و همزمان در سراسر کشور توسط دفاتر انجمن برگزار شد که انعکاس بسیار وسیعی در نظام سلامت کشور و نیز جامعه بزرگ تغذیه در پی داشت. در تهران این مراسم که برای اولین بار برگزار می‌شد با حضور زالی رئیس کل وقت سازمان نظام پزشکی کشور ، تنی چند از نماینگان شاخص مجلس شورای اسلامی، میهمانانی از وزارت بهداشت، اساتید بزرگ رشته تغذیه در کشور مانند مظهری از شکوه خاصی برخوردار بود که طی آن از این روز رونمایی شده و از تغذیه‌دانان برتر کشور تجلیل شد . فارغ التحصیلان رشته تغذیه از این که می‌دیدند برای اولین بار به صورت خاص و ویژه از جایگاه شغلی آن‌ها تجلیل می‌شود، و این امر می‌تواند ضمن ارتقاء جایگاه شغلی آنان باعث معرفی رشته علوم تغذیه در کشور شود، هر سال با مشارکت و همت خویش در برگزاری هرچه شکوهمندتر این جشن در سراسر کشور همت ورزیدند.

او تاکید کرد: اساساً این روز مصادف با روز جهانی رژیم درمانگر است که ما با تغذیه دانان سراسر دنیا این روز را گرامی می‌داریم. انجمن تغذیه ایران (اتا) عضو رسمی (IUNS (International Union of Nutritional Sciences به معنای اتحادیه رسمی و بین المللی علوم تغذیه در دنیا بوده که مقر این اتحادیه در لندن است، همچنین پس از رونمایی و برگزاری روز رژیم درمانگر در اسفند سال ۱۳۹۵، این جشن‌ها در سراسر کشور به تدریج سازمان یافته‌تر و منسجم‌تر با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونان بهداشت و درمان برگزار شد. اسفند سال گذشته این روز به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و آخرین بار در سال پیش از آن (اسفند ماه ۱۳۹۷) در تهران از تمبر روز جهانی رژیم درمانگر توسط پست جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

کاهش ۱۶ درصدی واکسیناسیون کودکان در کشور

سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کاهش ۹۵ درصدی پوشش واکسیناسیون در کشور، گفت: واکسیناسیون موثرترین اقدام بهداشتی برای حفظ سلامت کودکان و افراد جامعه است. به طورکلی از سال ۱۳۶۳ که برنامه توسعه بهسازی آغاز شد توانستیم واکسیناسیون کودکان را از ۳۰ درصد به بالای ۹۹ درصد برسانیم و تمام کودکان هدف را تحت پوشش قرار دهیم.

او افزود: خوشبختانه پس از واکسیناسیون کودکان توانستیم بیماری‌های سرخک،‌کزاز نوزادی و فلج اطفال را در کشور به مرحله حذف برسانیم. افراد جامعه باید توجه داشته باشند چنین دستاورد‌ی زمانی محفوظ می ماند که پوشش واکسیناسیون ما همچنان در رده بالا قرار داشته باشد.

توزیع رایگان واکسن آنفلوآنزا در میان گروه‌های پرخطر

کیانوش جهانپور  مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور اظهار کرد:  واکسن آنفلوآنزا با توجه به شروع فصل سرما در داروخانه‌های سراسر ایران با  قیمت مصوب دولتی توزیع می‌شود  و هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

او با اشاره به مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی  وزارت بهداشت توزیع واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان در بین مادران باردار از طریق شبکه‌های بهداشتی کشور انجام می‌شود.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: کادر درمان و گروه‌های در معرض خطر در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا هم زمان با شیوع این بیماری  هستند که توزیع واکسن آنفلوآنزا در بین این افراد نیز به صورت کاملا رایگان انجام می‌گیرد.
برچسب ها: کرونا ، افراد ، انسولین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: