کد خبر: ۲۷۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021March 24
داروهای مهارکننده پروتئاز در درمان سایر عوامل ویروسی آسیب‌رسان مانند اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) و ویروس هپاتیت C چه به خودی خود چه در ترکیب با سایر داروهای ضد ویروسی موثر بوده‌اند.

شفاآنلاین>سلامت> شرکت فایزر کارآزمایی مرحله اول یک داروی خوراکی ضد ویروسی را برای درمان کرونا در آمریکا شروع کرده است که می‌توان آن را برای بیمارانی که نخستین نشانه‌های عفونت را بروز می‌دهند، تجویز کرد.

به گزارش شفاآنلاین: این شرکت داروسازی آمریکایی که در همکاری با شرکت آلمانی بیونتک نخستین واکسن کووید-۱۹ تایید شده در آمریکا را ساخت،‌ اعلام  کرد داروی بالقوه ضدویروسی‌اش در بررسی‌های آزمایشگاهی فعالیت قوی بر ضد «سارس-کوو-۲» ( ویروس که باعث کووید-۱۹ می‌شود) نشان داده است.

این داروی نامزدشده شرکت فایزر با نام PF-07321332 یک داروی مهارکننده پروتئاز است که از تکثیر ویروس در سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

داروهای مهارکننده پروتئاز در درمان سایر عوامل ویروسی آسیب‌رسان مانند اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) و ویروس هپاتیت C چه به خودی خود چه در ترکیب با سایر داروهای ضد ویروسی موثر بوده‌اند.

فایزر معتقد است که این گروه مولکول‌های دارویی ممکن است به درمان‌های به خوبی قابل‌تحمل برای درمان کووید-۱۹ بدل شوند، به خصوص که درمان‌های بر همین اساس که برای بیماری‌های دیگر که وارد بازار شده‌اند، مشکلی از لحاظ عوارض جانبی خطرناک ایجاد نکرده‌اند.

این شرکت همچنین در حال بررسی یک داروی بالقوه ضد ویروسی با تزریق داخل وریدی در یک کارآزمایی بالینی مرحله اول در بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ است.

میکائل دالستن، مدیر ارشد پزشکی فایزر در این باره گفت: «این دو داروی خوراکی و داخل وریدی بالقوه می‌توانند یک الگوی درمانی کامل ایجاد کنند که مکمل واکسیناسیون در مواردی باشد که بیماری همچنان بروز می‌کند.»

داروی ضدویروسی فایزر در پشت سر دو داروی ضد ویروسی خوراکی دیگر قرار می‌گیرد که به مرحله کارآزمایی بالینی مرحله دوم یا میانی رسیده‌اند- اولی داروی ساخت شرکت رقیب فایزر یعنی مرک (Merck) که با همکاری شرکت Ridgeback Bio ساخته شده است، و دومی داروی ساخت شرکت‌های روش (Roche) و شرکت داروسازی آتئا (Atea).

آزمایش یک ترکیب دو دارویی دیگر برای درمان کرونای شدید

داروی ضدویروسی رمدسیویر شرکت گیلئاد ساینسز در حال حاضر تنها دارویی است که سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کووید-۱۹ تایید کرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) همچنین برای درمان بیماران کووید-۱۹ به داروهای داخل وریدی ساخت شرکت «الای لیلی» که (در واقع آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی هستند) - یعنی داروی باملانیویماب (bamlanivimab) به تنهایی در ترکیب با داروی دیگر این شرکت یعنی اتسمیواب (etesevimab) و نیز یک درمان ترکیبی دیگر از همین نوع ساخت شرکت رجنرون (Regeneron)- مجوز اضطراری داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: