کد خبر: ۲۷۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 17
استفاده از فناوریهای نوین مبتنی برتکنولوژی DNA نوترکیب در تولید مواد غذایی تراریخته، از جمله مهمترین موضوعات چالش برانگیز در حوزه تولید مواد غذایی در سالهای اخیر است
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: استفاده از فناوریهای نوین مبتنی برتکنولوژی DNA نوترکیب در تولید مواد غذایی تراریخته، از جمله مهمترین موضوعات چالش برانگیز در حوزه تولید مواد غذایی در سالهای اخیر است که موافقان و مخالفانی را برای خود دارد.
به گزارش شفاآنلاین:فتح الله عالی پور در کنفرانس یک روزه آشنایی با محصولات ترایخته ، ویژه کارشناسان نظارت بر مواد غذایی استان تصریح کرد: هم اکنون در جهان شاهد یک دوقطبی در شیوه زندگی هستیم که یکی ما را به سمت استفاده از غذاهای طبیعی و ارگانیک تشویق می کند و دیگری ما را به سمت استفاده از تکنولوژیهای جدید و کاربرد مواد شیمیایی برای تولید و نگهداری مواد غذایی سوق می دهد.

وی ادامه داد: استفاده از فناوریهای نوین مبتنی برتکنولوژی DNA نوترکیب در تولید مواد غذایی تراریخته، از جمله مهمترین موضوعات چالش برانگیز در حوزه تولید مواد غذایی در سالهای اخیر است که موافقان و مخالفانی را برای خود دارد.

وی افزود: این فناوری پیشرفته دستاوردهای مفید و متعددی برای بشریت به همراه دارد که یکی از آنها کمک در مبارزه با نا امنی غذایی است.

عالی پور اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در سطح چهان از گرسنگی رنج می برند و بیش از ۲ میلیارد نفر در معرض سوء تغذیه ناشی از کمبود ریز مغذیها از جمله کمبود آهن، روی، ویتامین A و ید قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری DNA نوترکیب در تولید مواد غذایی سالم و ایمن نقش بسزایی دارد از آن جهت که میتواند ضمن افزایش قابل توجه میزان تولید، کابرد سموم کشاورزی جهت مبارزه با حشرات و علف های هرز را به میزان چشمگیری کاهش داده و از مصرف داروها و مواد شیمیایی برای پیشگیری و درمان بیماریهای ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی را بکاهد.

به گفته عالی پور، امروزه سازمانهای مهم جهان از جمله سازمان بهداشت جهانی، سازمان خوارو بار کشاورزی، آژانس ایمنی غذایی اروپا و بسیاری از سازمانهای غذا و داروی کشورهای پیشرفته، سلامت و ایمنی مواد غذایی تراریخته شده را تایید کرده اند و استقرار این فناوری پیشرفته برای تولید مواد غذایی تراریخته مبتنی بر دستورالعمل های کودکس در کشور میتواند شاخص های اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی را افزایش داده و شدت و میزان سوء تغذیه در جامعه را کاهش دهد.

گفتنی است، در این کنفرانس یک روزه، مطالبی پیرامون تاریخچه تولید مواد غذایی تراریخته در جهان، انواع مواد غذایی تولید شده بر پایه روشهای بیوتکنولوژی و همچنین نکاتی در مورد روش های تولید مواد غذایی تراریخته و لزوم برچسب گذاری محصولات تراریخته به کارشناسان حاضر در جلسه ارائه شد.
برچسب ها: تولید ، امنیت ، ایمنی غذا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: