کد خبر: ۲۷۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 16
افراد مبتلا به بیماری ریوی برای میل کردن مواد غذایی باید تدابیری را بیندیشند که به اکسیژن کمتری نیازداشته باشند و بافت غذای مورد استفاده خویش را طوری تنظیم کنند که نیاز به جویدن کمتری داشته

شفاآنلاین>سلامت> زندگی سالم روشی است که به تمام افراد توصیه می‌‌شود و هنگامی ‌‌که شخصی به بیماری خاصی مبتلا می‌‌شود، تغییر سبک زندگی اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند اما بسیاری از بیماران با شنیدن این نکته که نوع تغذیه بر عملکرد تنفس موثر است متعجب می‌‌گردندکه باید گفت بدن انسان از غذا به عنوان سوخت استفاده می‌‌کند تا بتواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد و فرآیند تبدیل مواد غذایی به سوخت در بدن متابولیسم و یا سوخت و ساز نامیده می‌‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: مواد اولیه مورد نیاز برای سوخت و ساز اکسیژن و مواد غذایی است و محصول نهایی انرژی و دی اکسید کربن است. دی اکسید کربن محصول دفعی است که در تنفس بازدمی‌‌شخص خارج می‌‌شود ولی انرژی عملکردهای مختلفی در بدن دارد. انتخاب صحیح مواد غذایی دررژیم فرد مبتلا به بیماری‌های ریوی کمک می‌‌کند که تنفس بهتری داشته باشد و به طور کلی آنچه می‌خورید، نقش کلیدی در بهبودی شما دارد لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر خدیجه رحمانی،متخصص تغذیه، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حمیده اخیانی، متخصص تغذیه گفتگو کرده ایم.

در ابتدا دکتر رحمانی در اینباره می‌گوید: تغذیه مناسب در درمان و پیشگیری از ابتلا به مشکلات ریوی نقش بسیار مهمی دارد. تغذیه مناسب به خصوص مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌های تغذیه ای، مواد مغذی که نقش آنتی اکسیدانی هستند که شامل برخی ویتامین‌ها مانند C،E،A وبتاکاروتن،سلنیوم می‌شود نقش بسیارمهمی در بهبود بیماران ریوی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ریوی در افراد دارند. وی خاطرنشان کرد با توجه به نقش موثر ویتامین سی در بهبود بیماران ریوی باید گفت که در ابتدا گوجه فرنگی و پس از آن فلفل دلمه‌ای از لحاظ ویتامین سی غنی‌تر از بقیه موادغذایی هستند و مصرف آن برای این افراد مفید است.این متخصص تغذیه منابع بیان کرد:مواد غذایی حاوی سلنیوم که برای افراد مبتلا به بیماران ریوی مفید است که شامل تخم مرغ‌، تخم پرندگان‌، ماهی‌، مغزها‌، گندم کامل، سیر، پیاز است. آنها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران ریوی دارند و همچنین آنزیم‌هایی که برای فعالیت تنفسی لازم است، را در خویش دارند.

مصرف روی برای بیماران ریوی مفید است
وی مطرح کرد که مصرف مواد غذایی حاوی روی نیز که برای بیماران ریوی مفید است در شیر، گوشت و حبوبات وجود دارد و افراد مبتلا به بیماری ریوی می‌توانند ازمصرف این مواد غذایی بهره ببرند.دکتر رحمانی عنوان کرد: در مورد رژیم غذایی بیماران ریوی آنچه مهم است این است که رژیم غذایی آنها به گونه‌ای تنظیم شود که اکسیداسیون چربی و پروتئین کمتری وارد بدن شود زیرا مصرف اکسیداسیون در بدن اکسیژن بسیاری را مصرف می‌کند و باید کاری کرد تا با مصرف به اندازه پروتئین و چربی افراد بیمار ریوی اکسیژن کمتری را مصرف کنند و میزان مصرف آنها باید به اندازه‌ای باشد که برای بدن لازم است.

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری ریوی برای میل کردن مواد غذایی باید تدابیری را بیندیشند که به اکسیژن کمتری نیازداشته باشند و بافت غذای مورد استفاده خویش را طوری تنظیم کنند که نیاز به جویدن کمتری داشته و بافت غذایی آنها خورد شده باشد.
وی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که سبزی‌ها باید در هر وعده غذایی بیماران ریوی حتی در صبحانه گنجانده شود و آنها را باید به صورت خرد شده استفاده کنند زیرا می‌توان گفت که اغلب افرادی که دچار مشکلات ریوی هستند دارای سنین بالا هستند و مشکلات نبودن دندان هم برای آنها بسیار آزار‌دهنده است لذا مصرف سبزی به صورت خرد شده برای آنها راحت‌تر است.وی در مورد بتاکاروتن‌ها بیان کرد: "بتاکاروتن "ها بیشتر در سبزیجات پخته شده یافت شده و جذب بدن می‌شوند لذا بیماران ریوی به طور مثال مصرف هویج پخته را باید در هر وعده غذایی خود افزایش دهند.
دکتررحمانی توصیه کرد که مصرف ویتامین سی توسط بیماران ریوی از اهمیت زیادی برخوردار است که در سبزیجات بخصوص در لیمو ترش تازه این ویتامین به وفور یافت می‌شود لذا این افراد مصرف آن را باید در برنامه غذایی خود بگنجانند و حتی می‌توانند در آب نوشیدنی خود چند قطره آب لیموی تازه بریزند.وی ابراز داشت: افراد در صورت ابتلا به بیماری ریوی باید مصرف مایعات خویش را در طی روز افزایش دهند و ضروری است حداقل 8 لیوان آب در طی روزمصرف کنند و باید توجه داشته باشند مایعات را در فواصل وعده‌ها استفاده کنند.دکتررحمانی تاکید کرد: بیماران ریوی باید مصرف نمک را بسیار کم و محدود کنند زیرا مخصوصا برای افرادی که دچار بیماری آسم هستند مصرف آن مضر می‌باشد. این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید:بیماران ریوی ازمصرف مواد سرخ شده تا حد امکان خودداری کنند زیرا برای هضم آن باید اکسیژن زیادی استفاده کنند و ترجیحا از غذاهای بخار پز،آب پز و کباب پز استفاده کنند.وی عنوان کرد که افراد مبتلا به بیماری ریوی در هنگام تهیه غذاهایشان از چاشنی‌های سبک مانند زعفران، آویشن، زرد چوبه استفاده کنند زیرا به سلامت آنها کمک می‌کند.دکتر رحمانی گفت: بیماران ریوی باید از مصرف غذاهای حاوی مواد محرک مانند خردل، کاری،فلفل خودداری کرده و مصرف کافئین، شکلات، شیرینی را به حداقل برسانند و در روز 2 الی 3 لیوان چای کمرنگ استفاده کنند و بیشتر از چای سبز استفاده کنند واز مصرف مواد دخانی ( سیگار و قلیان) وحتی ازرفتن به مکانی که در آنجا مواد دخانی استفاده می‌شود خودداری کنند.

نیازهای هر فرد مبتلا به بیماری ریوی متفاوت است
در ادامه نیز دکتر اخیانی در اینباره خاطرنشان کرد: به روند تغییر غذا به سوخت در بدن متابولیسم گفته می‌شود. اکسیژن و غذا مواد اولیه فرآیند هستند و انرژی و دی اکسید کربن محصولات نهایی هستند. دی اکسید کربن ماده زائدی است که ما آن را بیرون می‌دهیم.وی بیان کرد: با مخلوط مناسب مواد مغذی در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری ریوی می‌توانند به راحتی نفس بکشند و روند بهبودی را راحت‌تر طی کنند.این متخصص تغذیه اظهار داشت: متابولیسم کربوهیدرات‌ها بیشترین میزان دی اکسید کربن را برای مقدار اکسیژن مصرفی تولید می‌کند. متابولیسم چربی حداقل تولید می‌کند. برای برخی از افراد با بیماری مزمن ریوی، لازم است میزان کربوهیدرات مصرفی روزانه "تعدیل" شود، نه قطع.وی ابراز داشت که به افراد مبتلا به بیماری ریوی توصیه می‌شود که کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مانند نان سبوسدار و ماکارونی سبوس دار،غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تازه را انتخاب کنند و مصرف کربوهیدرات‌های ساده، از جمله قند، آب نبات، کیک و نوشابه‌های معمولی را محدود کنند.

دکتر اخیانی می‌گوید که مصرف هر روز 20 تا 30 گرم فیبر که در اقلامی مانند نان، ماکارونی، آجیل، دانه ها، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد برای افراد مبتلا به بیماری ریوی مفید است.این متخصص تغذیه توصیه کرد: بیماران ریوی حداقل دو بار در روز منبع خوبی از پروتئین را در رژیم غذایی شان بگنجانند تا به تقویت عضلات تنفسی کمک کند که گزینه‌های خوب شامل شیر، تخم مرغ، پنیر، گوشت، ماهی، مرغ، آجیل و لوبیای خشک یا نخود فرنگی است.وی اظهار کرد: با توجه به این نکته چاقی برای افراد مبتلا به بیماری ریوی مضر است برای کاهش وزن این افراد می‌توانند منابع کم چربی پروتئین مانند گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید و چربی‌های غیر اشباع را که حاوی کلسترول نیستند، انتخاب کنید. دکتر اخیانی اضافه کرد: چربی‌های غیر اشباع که حاوی کلسترول نیستند غالباً در دمای اتاق مایع هستند و از منابع گیاهی مانند روغن کلزا، آفتابگردان و ذرت تهیه می‌شوند البته برای کاهش وزن مصرف همین چربی‌ها را هم بسیار محدود کنید.این متخصص تغذیه متذکر شد که غذاهای حاوی چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده به عنوان مثال کره، چربی و پوست گوشت، روغن‌های گیاهی هیدروژنه، غذاهای سرخ شده، کلوچه‌ها و شیرینی‌ها را افراد مبتلا به بیماری ریوی محدود کنند. وی بیان کرد: باید توجه داشت که نیازهای هر فرد مبتلا به بیماری ریوی متفاوت است، بنابراین قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی، با پزشک مسئول تغذیه خود صحبت کنید.

دکتر اخیانی عنوان کرد که اغلب افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه از استروئید استفاده می‌کنند. استفاده طولانی مدت از استروئیدها ممکن است نیاز فرد به کلسیم را افزایش دهد لذا باید مصرف مکمل‌های کلسیم را در نظر بگیرند و به همراه آن حتما ویتامین دی مصرف کنند.این متخصص تغذیه ادامه داد: کربنات کلسیم یا سیترات کلسیم منابع خوبی از کلسیم هستند اما قبل از افزودن هرگونه ویتامین به برنامه روزانه خود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
وی توصیه کرد که سدیم زیاد ممکن است باعث ورم (تورم) شود و فشار خون را افزایش دهد بنابراین اگر از ادم یا فشار خون بالا رنج می‌برید، با پزشک خود در مورد مقدار سدیم مصرفی روزانه صحبت کنید و از پزشک مسئول تغذیه خود در مورد استفاده از ادویه و گیاهان در چاشنی غذا و سایر راه‌هایی که می‌توانید میزان مصرف سدیم را کاهش دهید، بپرسید. دکتر اخیانی ابراز کرد: نوشیدن آب فراوان نه تنها برای هیدراته نگه داشتن بدن بلکه همچنین برای نازک نگه داشتن مخاط با رقیق کردن ترشحات مخاطی که از طریق سرفه قابل دفع باشند، مهم است لذا افراد مبتلا به بیماری ریوی با پزشک خود در مورد مصرف آب خویش صحبت کنند. یک هدف خوب برای بسیاری از افراد روزانه 6 تا 8 لیوان است اما سعی نکنید این مقدار مایعات را یکباره بنوشید و آن را باید در کل روز پخش کنید.

این متخصص تغذیه افزود: برخی افراد پارچ آب را هر روز صبح با تمام آبی که قرار است در یک روز بنوشند پر می‌کنند و سپس در طول روز از آن پارچ مصرف می‌کنند. به یاد داشته باشید، هر نوع مایعات فاقد کافئین به عنوان هدف مایعات شما محسوب می‌شود و همچنین اکثر غذاها مقدار قابل توجهی مایعات را به بدن شما وارد می‌کنند.وی می‌گوید: افراد مبتلا به بیماری ریوی باید کمی قبل از غذا خوردن استراحت کرده و اگر معمولا خیلی خسته هستند و نمی‌توانند در اواخر روز غذا بخورند، صبح زود بیشتر غذا بخورند. از غذاهایی که باعث گاز یا نفخ می‌شوند خودداری کنند زیرا آنها تمایل دارند تنفس را دشوارتر کنند.دکتر اخیانی یادآور شد که افراد مبتلا به بیماری ریوی در طی روز شش وعده غذایی به مقدار کم در روز بخورید زیرا این کار باعث می‌شود دیافراگم آنها آزادانه حرکت کند که به آنها اجازه می‌دهد تا ریه‌های شان با هوا پر شده و راحت‌تر خالی شوند. این متخصص تغذیه در پایان گفت که نوشیدن مایعات همراه با وعده‌های غذایی باعث احساس پری بیش از حد می‌شود، پس خوردن مایعات همراه با وعده‌های غذایی را محدود کنید. یک ساعت بعد از غذا بنوشید.

افراد با گروه خونی A بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی ریوی ناشی از کووید هستند
عضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی ریوی ناشی از کووید ۱۹ هستند.دکتر هادی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع کروناویروس که مسئله همه‌گیری آن مطرح شد، تحقیقاتی به موازات جریان مبارزه با بیماری صورت گرفت که یکی از این تحقیقات در رابطه با تاثیر گروه‌های خونی در برابر ابتلا به کووید ۱۹ بود. وی تصریح کرد: نخستین مقاله معتبر در این زمینه را نشریه پزشکی New England منتشر کرد که در آن مقاله ارتباط بین نارسایی ریوی ناشی از کووید با گروه‌های خونی بررسی شده بود و نتایج حاصل شده نشان می‌داد که بین این دو مسئله ارتباطی وجود دارد.وی ادامه داد: در این مقاله بیان شده نارسایی ریوی ناشی از کووید در افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر و افرادی که گروه خونی O دارند، کمتر از بقیه گروه‌های خونی است.وی با بیان اینکه همه این مسائل به بروز آنتی ژنی روی سطح گلبول‌های خون بازمی‌گردد، توضیح داد: پروتئین متصل شونده به گیرنده در ویروس کرونا به آنتی‌ژن گروه خونی A که بر روی سلول‌های اپیتلیال تنفسی هستند، متصل می‌شود.یزدانی در رابطه با ارتباط ژنتیک با ابتلا به کووید ۱۹، توضیح داد: تحقیقاتی در بریتانیا انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد افرادی که آفریقایی یا آسیایی هستند، نسبت به اروپایی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا شدند اما به صورت دقیق مشخص نیست که آیا واقعاً علت آن مسائل ژنتیکی است یا به علت وضعیت اقتصادی و سبک زندگی نه چندان مناسب این افراد است.وی با بیان اینکه در ایالات متحده هم بررسی‌ها نشان می‌دهد آفریقایی- آمریکایی‌ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، گفت: براساس تجربه‌ای که تاکنون داشتیم، بررسی آمارها در کشورهای شرق آسیا مانند ویتنام، کامبوج و تایلند نشان می‌دهد که بیماری کووید در آن مناطق با وجود اینکه آمارهای صحیحی منتشر می‌شد، گسترش زیادی نداشته که براساس این نتایج شاید بتوان نتیجه گرفت ارتباطی میان ژنتیک و بیماری کووید وجود دارد. روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: