کد خبر: ۲۷۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 15
همانطور که جراحی جوان‌سازی غالبا در سنین بالا صورت می‌پذیرد، برخی ازاعمال جراحی نیز مربوط به سنین پایین و دوران کودکی و نوجوانی است

شفاآنلاین>سلامت> امروزه در ایران و همچنین در سایر نقاط جهان تقاضا جهت انجام عمل جراحی زیبائی به شدت رو به افزایش است. به نظر می‌آید با گسترش حیرت انگیز وسایل ارتباط جمعی در دهه‌های اخیر مردم جهان بیشتر به اهمیت حفظ ظاهر در برخوردهای اجتماعی و میزان موفقیت پی برده اند.

به گزارش شفاآنلاین: این درست است که در تمامی جوامع و فرهنگ‌های مختلف بشری بارها گفته است که ارزش واقعی افراد بستگی به میزان تحصیلات، معلومات، طرز بیان و به طور کلی شخصیت آنها دارد ولی واقعیت این است که در برخورد اول آنچه جلب توجه می‌کند همان سر وضع ظاهری است و با داشتن توانائی‌های یکسان آن کس موفق‌تر است که ظاهر بهتری داشته باشد.در گذشته اغلب افراد فکر می‌کردند که انجام اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی را برای بزرگسالان است اما می‌توان گفت که در حال حاضر با پیشرفت علم اینگونه اعمال نیز بر روی کودکان نیز برحسب نیاز انجام می‌شود تا کیفیت زندگی آنها افزایش یابد لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر حامد باطنی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، فوق تخصص جراحی پلاستیک و دکتر بابک نیکو مرام، نائب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، فوق تخصص جراحی پلاستیک و دکتر حمید رضا فتحی، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، فوق تخصص جراحی پلاستیک گفتگو کرده ایم.

دکتر باطنی در اینباره می‌گوید: همانطور که می‌دانید اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی در طیف گسترده‌ای از بیماران از نظر سنی انجام می‌پذیرد و در حقیقت می‌توان گفت که جراحی پلاستیک و زیبایی یکی از رشته‌های پزشکی است که دریافت‌کنندگان خدمات آن در یک گروه سنی قرار نمی‌گیرند.

وی بیان کرد: همانطور که جراحی جوان‌سازی غالبا در سنین بالا صورت می‌پذیرد، برخی ازاعمال جراحی نیز مربوط به سنین پایین و دوران کودکی و نوجوانی است.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: اینگونه اعمال را به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد به طور مثال برخی از اعمال جراحی در کودکان صرفا جنبه بازسازی داشته و ممکن است در صورت ابتلا به برخی از بیماری‌ها که باعث بروز تغییر بافتی شده است جهت بهبود عملکرد انجام شود مانند اعمال جراحی خاصی که در ناحیه حلق انجام گرفته و بهبود تکلم را برای فرد در پی دارد.
وی افزود: دسته دیگری از اعمال جراحی که برای کودکان انجام می‌شود علاوه بر بهبود جنبه عملکردی سبب بهبود ظاهر بیمار نیز می‌شود مثلا برخی از جراحی‌های پلاستیک که بر روی کودکان جهت تصحیح اختلالات جمجمه‌ای انجام می‌شود. چنین اعمالی علاوه بر آن که شکل ظاهری بیمار را اصلاح می‌کند سبب تصحیح فشار داخل جمجمه و بهبود مشکلات مغزی و عملکرد شناختی بیمار نیز می‌شود.
دکتر باطنی بیان کرد: در کنار این اعمال دسته دیگری از جراحی‌ها وجود دارد که سبب بهبود ظاهری و افزایش زیبایی در کودکان می‌شود، به طور مثال تصحیح نازیبایی لاله گوش که در سنین کودکی و نوجوانی قابل اجرا است و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ادامه داد که به طور کلی کودکان از وضعیت احساسی و روحی خاصی برخوردار هستند و غالبا توصیه می‌شود که معایب ظاهری که ممکن است سبب مورد تمسخر قرار گرفتن کودک توسط همسن و سالان خویش شود و از این جهت بار روانی و عاطفی ایجاد نماید در سنین پایین و یا نوجوانی حتما اصلاح شود لذا به همین دلیل برخی معایب را برحسب ز مان، قبل از ورود کودک به مقاطع تحصیلی تصحیح می‌نماییم.

وی ابراز کرد: باید توجه داشت که تصحیح بیماری‌ها و انجام مداخلات زیبایی بر روی کودک دارای معیارهای انتخابی سختگیرانه بوده و در این دوره سنی از انجام آزادانه جراحی زیبایی بدون مناسبت قطعی پزشکی باید به طور جدی خودداری کرد.

‏- جراحی زیبایی کودکان نیازمند مهارت خاصی است
دکتر باطنی افزود: به علاوه جراحی زیبایی کودکان نیازمند مهارت و تبحر خاصی بوده لذا توصیه می‌شود که تنها توسط افراد آموزش یافته و دوره دیده انجام پذیرد. در این رابطه انجمن جراحی و زیبایی ایران راه‌های متفاوتی جهت معرفی اعضاء خود و آشنایی مردم با جراحان فوق تخصص پلاستیک ایجاد نموده است که از آن میان می‌توان به راه‌اندازی وبسایت انجمن جراحان پلاستیک، صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و شماره تماس و... اشاره کرد.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید: جراحی زیبایی در کودکان مانند بزرگسالان اگر به درستی و توسط فرد مناسب و مجرب و در یک مرکز درمانی مناسب صورت پذیرد برای کودک تجربه خوشایندی را به همراه خواهد داشت و شرایط جسمی و روحی کودک را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد ولیکن چنانچه این اعمال توسط افراد غیر حرفه‌ای که برخی از آنها متاسفانه حتی پزشک نبوده و یا اگر پزشک باشند دارای رشته تخصصی غیر مرتبط هستند انجام می‌پذیرد، ممکن است در پاره‌ای از اوقات منجر به عوارض ناخواسته و نتایجی گردد که تصحیح آنها از درمان مشکل اولیه بسیار پیچیده‌تر و در مقایسه با آنها زمان بر‌تر و هزینه بر‌تر خواهد بود.

‏جراحی ترمیمی زیر شاخه جراحی پلاستیک می‌باشد
در ادامه نیز دکتر نیکو مرام در اینباره اظهار داشت: جراحی ترمیمی از زیر شاخه‌های جراحی پلاستیک می‌باشد که قسمتی از آن به اعمال جراحی ترمیمی کودکان مربوط می‌باشد.

وی ابراز داشت: این نوع از اعمال جراحی در کودکان دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد و از بازسازی نواقص مادرزادی مثل ترمیم شکاف لب و کام و بینی و ناهنجاری‌های جمجمه‌ای آرواره‌ای و بازسازی لاله گوش و سینداکتلی در انگشتان از یک سمت و بازسازی‌های نواقص اکتسابی ناشی از تروما، سوختگی و نواقص بافت نرم ناشی از درمان سرطان را می‌تواند در بر بگیرد.

نائب رئیس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد که بر اساس زمان وقوع این نواقص و نوع سیستم درگیر شده می‌تواند در مراحل مختلفی از نوزادی تا بزرگسالی مرحله به مرحله این اعمال انجام گیرد.

وی مطرح کرد: تعدادی از این اعمال به صورت تیمی متشکل از تخصص‌های دیگر مانند جراح مغز و اعصاب و دیگر رشته‌های مرتبط انجام می‌گیرد.

دکتر نیکو مرام افزود: درمان کودکان مبتلا به شکاف لب از نوزادی با گرفتن قالب‌های مخصوص شروع می‌شود تا زمان سه ماهگی که جراحی آن انجام می‌گیرد که ممکن است جراحی‌های بعدی نیز کودک متعاقبا نیاز داشته باشد یا بازسازی لاله گوش که معمولا صبر می‌کنیم تا حدود سن شش سالگی که دنده مناسب برای بازسازی گوش فراهم گردد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: معمولا نواقصی که موجب بدفرمی شکل کودک می‌باشد در حد امکان قبل از سنین مدرسه درمان می‌شود تا موجب شود رشد روحی و روانی کودک در مدرسه و جامعه عادی و به دور از تنش سپری گردد.

‏- شکاف لب و کام از دیگر ناهنجاری‌ها شایع‌تر است
در ادامه نیز دکتر فتحی در اینباره خاطرنشان کر د: اعمال جراحی پلاستیک که بر روی کودکان انجام می‌شود، علل مختلفی دارد که اغلب به دلیل بروز ناهنجاری‌های مادرزادی است. وی بیان کرد: شایع‌ترین ناهنجاری مادرزادی که برای تصحیح آن از اعمال جراحی استفاده کرد، در ناحیه سر و صورت است که در بین آنها شکاف لب و کام از دیگر ناهنجاری‌ها در بین کودکان شایع‌تر است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد:برخی دیگر از ناهنجاری‌ها در کودکان که نیازمند انجام جراحی پلاستیک و زیبایی است مربوز یه ناهنجاری‌های اندام فوقان مانند چسبندگی انگشتان دست و ندرتا ناهنجاری در قسمت تنه است.

وی ادامه داد: در صورت بروز ناهنجاری در قسمت جمجمه، امکان بروز اختلال در عملکرد مغز و اختلال در بینایی کودک وجود دارد که باید در سنین کودکی اعمال جراحی پلاستیک برای اصلاح آن انجام شود.

دکتر فتحی بیان کرد: انجام اعمال پلاستیک جراحی به غیر از اینکه می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند و ناهنجاری را رفع کند از بروز مشکلات روحی و روانی نیز در کودک جلوگیری می‌کند لذا توصیه می‌شود که قبل از ورود به مدرسه این اعمال ترجیحا انجام شوند تا بر روی روابط اجتماعی آنها تاثیر نگذارند.

دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران می‌گوید که هدف از انجام جراحی شکاف کام و لب در اغلب موارد بهبود تکلم در فرد و پیشگیری از بروز مشکلات روحی و روانی در کودک است.وی بیان کرد: در صورتی که گوش کودک دچار ناهنجاری مادرزادی شود نیز می‌توان به وسیله انجام جراحی پلاستیک مشکل را بر طرف کرد.دکترفتحی اظهار کرد که در برخی از موارد نیزبه غیر از مشکلات مادرزادی، جهت تصحیح سوختگی ها، تروما‌ها و... نیز انجام جراحی پلاستیک برای کودکان لازم است. دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران عنوان کرد: انجام جراحی پلاستیک هم برای کودکان و هم بزرگسالان باید توسط افراد آموزش دیده و مجرب صورت گیرد تا بتواند نتایج مناسبی را برای افراد به همراه داشته باشد در غیر این صورت امکان اینکه مشکلات فرد را بیشتر کند، وجود دارد لذا توصیه می‌شود که افراد قبل از انجام اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی این نکات را مد نظر قرار دهند.

مراقب مداخله گران غیر پزشک باشید
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، از هموطنانی که متقاضی اعمال جراحی زیبایی هستند، درخواست کرد با آگاهی و اطلاعات مستند، نسبت به انتخاب پزشک خود اقدام کنند.حامد باطنی گفت: اعضای انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، اهمیت زیادی برای سلامت مردم قائل هستند و این اهمیت موضوع در دوران کرونا، بیشتر شده است.وی با عنوان این مطلب که ما برای سلامت مردم و کادر درمان ارزش و اهمیت زیادی قائل هستیم، افزود: جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در دوران کرونا با نظارت‌های سختگیرانه‌تری انجام می‌شود.

باطنی با اظهار تاسف از دخالت افراد غیر پزشک در امور پزشکی و انجام کارهای زیبایی، گفت: دخالت افراد غیر حرفه‌ای در امور تخصصی پزشکان، با صدمات جبران ناپذیری برای دریافت کنندگان این خدمات همراه است.وی ادامه داد: تجربه جراحی خوشایند خواهند بود که متناسب با معیارهای علمی صورت گرفته باشد. در غیر این صورت منجر به وقایع ناخواسته می‌شود که بعضاً جبران ناپذیر خواهند بود.رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، از مردم درخواست کرد به جای توجه به تبلیغات مجازی، به اطلاع رسانی‌های انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی و همچنین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اعتماد کنند.باطنی همچنین به چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشی از مراسم چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کادر درمان و بیمارستان‌های کشور تحت فشار شیوع بیماری کرونا قرار دارند، بهتر است هموطنان برای همراهی با مدافعان سلامت، کاری نکنند که سلامت خود و دیگران را به خطر بیاندازد.وی افزود: آسیب‌های حوادث چهارشنبه سوری بعضاً غیر قابل جبران هستند و البته هزینه‌های زیادی نیز بر فرد و خانواده آسیب دیده و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: