کد خبر: ۲۷۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 14
وزیر بهداشت خبر داد:
وزیر بهداشت گفت: در مراسم رونمایی و آغاز مطالعه انسانی این واکسن خواهم گفت که در ماه‌های آینده در عرصه بین المللی چه افتخاری را در عرصه تولید واکسن کرونا کسب خواهیم کرد.
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن «سپند» کرونا ساخت وزارت دفاع سه‌شنبه هفته جاری رونمایی و فاز آزمایش مطالعه انسانی آن آغاز می‌شود، گفت: به مردم اعلام می کنم که ماه های آینده در عرصه بین المللی چه افتخاری را در تولید واکسن کووید۱۹ کسب خواهیم کرد.

به گزارش شفاآنلاین:سعید نمکی روز یکشنبه  این مطالب را در مراسم رونمایی از سامانه های نوین بیمارستانی سیار تخصصی دفاع زیستی نیروی زمینی سپاه اعلام کرد.

واکسن سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، همان واکسنی است که تولید آن با فعالیت شهید فخری زاده و تیم او از مدت ها پیش در وزارت دفاع شروع شده بود  و اکنون به مرحله فاز مطالعه انسانی رسیده است. قرار است روز سه شنبه در  مراسم رونمایی و آغاز فاز مطالعه بالینی این واکسن، سعید نمکی و مسئولان تولید این واکسن در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع جزئیات بیشتری را درباره نوع و اثربخشی این واکسن اعلام کنند.

نمکی گفت: در مراسم رونمایی و آغاز مطالعه انسانی این واکسن خواهم گفت که در ماه‌های آینده در عرصه بین المللی چه افتخاری را در عرصه تولید واکسن کرونا کسب خواهیم کرد.

علاوه بر واکسن سپند تولیدی وزارت دفاع، سه پروژه تولید واکسن کرونای دیگر نیز تاکنون در ایران به مرحله کارآزمایی و مطالعه انسانی رسیده است که شامل واکسن موسسه برکت ستاد فرمان اجرایی امام(ره)، واکسن تزریقی تنفسی موسسه سرم سازی رازی و واکسن مشترک ایران و کوباست که فاز سوم انسانی آن به زودی در کشور آغاز می شود.

علاوه بر آن به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی  مقابله با کرونا، تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده و قرار است تا قبل از شروع سال جدید بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر واکسن کرونا بزنند.

رئیسی گفته است: تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به دستمان رسیده است. همچنین  ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هندوستان وارد کشور شده و ۳۷۵ هزار دوز دیگر از این واکسن نیز دوشنبه می رسد و در مجموع ۵۰۰ هزار دوز وا کسن هندی خواهیم داشت. ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی نیز وارد کشور شده است و در کل حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار  واکسن داریم.

وی پیش از این نیز از ورود بیش از سه میلیون واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس از طریق کره جنوبی خبر داده بود که وزارت بهداشت منتظر دریافت آن است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه های نوین بیمارستانی سیار تخصصی دفاع زیستی نیروی زمینی سپاه سفرها را عامل اصلی انتقال ویروس عنوان کرد و گفت: نگرانیم که مردم ویروس را از نقاط آلوده تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند.

 وی گفت: همکاران ما در کنار بسیج، هلال احمر و سایر ارگان ها، سراسر کشور را از نظر بیماری در استمرار اجرای طرح بسیار موفق شهید قاسم سلیمانی، پایش می کنند که اگر نقاطی را از ویروس جدید، مشتعل دیدیم، بلافاصله به آن حمله کنیم.

وی ادامه داد: با وجود هجمه ویروس جهش یافته انگلیسی که توانست کشورهای اروپایی را با همه امکانات اقتصادی و زیرساخت هایی که داشت به زانو در بیاورد، بعد از یک ماه از ورود این ویروس به کشور و چرخش آن و با وجود شرایط سختی که در خوزستان پیدا کردیم، امروز خیلی از شهرهای قرمز این استان که تحت هجوم وحشتناک ویروس بود، با همت تمام دست اندرکاران و از جان گذشتگی ایثارگران نظام سلامت به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده است.

نمکی گفت: در حال حاضر وضعیت کشور مناسب است و مرگ و میرهای دو رقمی را با همت همه عزیزان و ایثار همکارانمان در نظام سلامت نگه داشته ایم، درحالی که در همین روزها ویروس کرونا توانسته در کشوری مانند انگلیس، تا دو هزار مرگ را رقم بزند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند و رئیس جمهوری نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر بزرگان و مسئولان نظام توصیه کردند، از مردم تقاضا داریم که سفر نروند. امسال هم علیرغم خستگی مردم و افسردگی مردم از یک سال در خانه ماندن، باز هم تقاضا داریم که در خانه بمانند و مسافرت نروند.

نمکی گفت: اگر این توصیه ها رعایت شود، امیدواریم که روزهای بهتری داشته باشیم، اما من و همکارانم همواره این دلهره و اضطراب را داریم که اگر خدای ناکرده به توصیه ها توجه نشود، فاصله گذاری رعایت نشود و تجمعات و دید و بازدیدهای نوروزی بدون رعایت پروتکل ها ادامه پیدا کند و سفرها باعث جابجایی ویروس بسیار چموش جهش یافته شود، دچار گرفتاری می شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حماسه بزرگی که نیروی زمینی سپاه امروز خلق کرده و من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت، افتخار کردم و به آن بالیدم، استفاده از بیمارستان و امکانات مجهز رسیدگی به بیماران اورژانسی به صورت صحرایی و سیّار است.

وی افزود: مجموعه امکانات درمانی و بیمارستان های سیار نیروی زمینی سپاه که امروز از آنها بازدید کردم، یکی از نفیس ترین و ارزشمندترین مجموعه های سیار و اورژانسی دنیا است که در دقایق بسیار کوتاه این امکانات برپا می شود، فقط حمل و نقل این مجموعه ها ممکن است کمی زمان بر باشد، اما برپایی این مجموعه ها که هیچ چیزی از بیمارستان های فوق تخصصی پیشرفته کم ندارد، کمتر از دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد. این مجموعه ها شامل، اتاق های عمل، خدمات تصویربرداری و بخش های درمانی است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تجربه بسیار گرانسنگی از دوران دفاع مقدس داریم. شیوه مدیریت مجروحان در دوران دفاع مقدس، در جهان منحصر به فرد بود. در همه جای دنیا معمولا مجروحان شدیدتر را به پشت خط مقدم می فرستند، اما در جمهوری اسلامی ایران، مدلی طراحی شد که پیچیده ترین عمل جراحی ها را در بیمارستان های خط مقدم مانند علی ابن ابیطالب(ع) و سایر بیمارستان های صحرایی انجام دادند و این مدل را امروز به شکل بسیار پیشرفته تر و با تجربه ای که در این سال ها اندوخته شده، به دست آوردیم تا در روزهای سخت که امیدواریم پیش نیاید، در خدمت مردم باشد؛ این امکانات می تواند به عنوان ذخیره استراتژیک برای خدمت رسانی به مردم عزیز مهیا باشد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: