کد خبر: ۲۷۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 12
همواره تشخیص و پیشگیری بر درمان مقدم بوده است
شفاآنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی، خواستار توجه وزارت بهداشت به جایگاه ارزنده آزمایشگاه های تشخیص طبی در نظام سلامت کشور شد.
به گزارش شفاآنلاین:محمد رضا امینی فرد، با اشاره به اینکه حوزه آزمایشگاهی کشور در طول سالیان گذشته به رغم اهمیت فزاینده آن به درستی مورد توجه و اقبال تصمیم گیران و سیاست گذاران سلامت کشور قرار نگرفته است، بر لزوم بازنگری نقش و جایگاه آزمایشگاه‌ها در چرخه تشخیص و پیگیری درمان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تشخیص‌ها در آزمایشگاه‌های کلینیکال و آناتومیکال صورت می‌پذیرد، افزود: همواره تشخیص و پیشگیری بر درمان مقدم بوده است ولی با این حال حدود ۵ درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می‌یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد واقعی کردن تعرفه‌ها بر اساس قیمت تمام شده در بهبود تشخیص‌ها و کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی و همچنین بهبود اقتصاد سلامت نقش بسزایی خواهد داشت.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشو در شورای عالی نظام پزشکی وضعیت آزمایشگاه‌های دولتی و دانشگاهی و بخش‌های پاتولوژی دولتی را از نظر اعتبارات و پرداخت‌ها به همکاران پاتولوژیست و حتی کارشناسان آزمایشگاه را نامناسب عنوان کرد و گفت: باید توجه کافی به بخش‌های کلینیکال و آناتومیکال بیمارستان‌ها و مراکز دولتی داشت.

امینی فرد، ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه و نمونه برداری آنلاین را بر خلاف استاندارهای مقبول بین المللی و در تناقض با معیارهای پری آنالیتکال و واجد تبعات انتظامی برشمرد و خاطرنشان کرد: تعامل وزارت بهداشت با انجمن‌های سه گانه پاتولوژی، دکترای حرفه‌ای و متخصصین آزمایشگاهی به عنوان نماینده قاطبه بیش از ۹۵ درصد آزمایشگاه‌های کشور در تدوین آئین نامه‌های مربوطه و تعرفه گذاری و سایر مباحث ضروری است.
برچسب ها: سلامت ، آزمایش ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: