کد خبر: ۲۷۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 10
با نزدیک شدن به سال جدید برخی شهروندان ممکن است قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشند که البته با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس جهش یافته کرونا توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری اجتناب شود

شفاآنلاین>سلامت> هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام نوروز، بازار سفرهای خارجی نیز داغ می‌شود اما در این میان دلالان و کلاهبرداران نیز دام خود را برای  سوءاستفاده از این موقعیت برای شهروندان می‌گسترانند.

به گزارش شفاآنلاین: مدیرکل آموزش همگانی معاون اجتماعی نیروی انتظامی به همین مناسبت با ارائه راهکارها و هشدارهایی از مردم خواست برای دریافت ویزا فقط به سفارتخانه کشور موردنظر مراجعه کرده و از اعتماد به دلالان و واسطه‌ها اجتناب کنند.

احمد کاهه در این باره گفت: با نزدیک شدن به سال جدید برخی شهروندان ممکن است قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشند که البته با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس جهش یافته کرونا توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری اجتناب شود. اما در صورتی که برخی هموطنان قصد سفر به کشورهای دیگر را داشته باشند باید نشانی و شماره تلفن سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد را از قبل تهیه کنند و به همراه داشته باشند.

وی تأکید کرد: عبور و مرور غیرمجاز از مرز توسط هر فردی و تحت هر شرایطی جرم محسوب شده و مرتکبان به حکم قانون به حبس و جریمه نقدی محکوم خواهند شد. بنابراین مردم باید فقط از دروازه‌های تردد مجاز و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی اقدام به خروج از کشور کنند تا دچار گرفتاری‌ها و مشکلات عدیده نشوند. همچنین از واگذاری گذرنامه و سایر مدارک مربوط به سفر خود به افراد ناشناس بشدت خودداری کرده و درباره جرایم شایع در کشورهایی که قصد مسافرت دارند، از وزارت امورخارجه یا آژانس مسافرتی سؤال کنند.

مدیرکل آموزش همگانی معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: از نرخ تبادل ارزها اطلاع کافی کسب کنید و  نزدیک ترین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را شناسایی کرده و به هنگام بازدید از مکان‌های دیدنی، بلیت‌های هواپیما یا پول نقد خود را به صندوق امانات هتل بسپارید. اوراق غیر ضروری همچون کارت‌های امنیتی، اجتماعی و عکس‌های ویژه را در هتل نگهداری نکنید و از پذیرفتن اشیا و وسایل افراد ناشناس در خارج از کشور اجتناب کنید و در هنگام خروج از محل اقامت، مدارک شناسایی، نشانی و شماره خود را همراه داشته باشید.

وی گفت: از همراه داشتن پول زیاد در خارج از محل اقامت خود خودداری کرده و در صورت امکان از کارت‌های اعتباری استفاده کنید. به افراد ناشناس که در خارج از کشور به شما پیشنهاد شغل، تحصیل، اخذ پناهندگی، ویزا یا پاسپورت بین‌المللی می‌دهند، اعتماد نکنید.

وی در ارتباط با نوع داروهایی که نباید به همراه داشت، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس داروهای مسکن قوی مثل دیازپام، رونال و قرص‌های کدئین‌دار، مواد مخدر محسوب شده و حاملان آنها مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، از این‌رو از همراه داشتن چنین داروهایی در این کشورها خودداری کرده و در صورت ضرورت حتماً نسخه پزشک خود را همراه داشته باشید.

به گفته وی، هنگام مسافرت از بازگو کردن اخبار و اطلاعات فردی، از جمله نشانی منزل و محل کار به افراد ناشناس خودداری کرده و با توجه به احتمال جاسازی مواد مخدر و سایر اشیای غیر مجاز توسط برخی از قاچاقچیان در پوشش مسافر عازم خارج از کشور، از پذیرش وسایل مسافران دیگر به عنوان امانت حتی برای مدت کوتاه پرهیز کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: