کد خبر: ۲۷۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 09
ما اولین بیمه‌ای بودیم که نسخه‎نویسی الکترونیکی را آغاز کردیم و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد استقرار و اتصال داریم. ازاین‌رو شاید بسیاری از مراحلی که ما طی کرده‌ایم را بیمه‌های دیگر طی نکرده باشند

شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص هزینه‌های بیمه سلامت برای بیماران کرونایی و رشد اعتبارات این سازمان در بودجه 1400، اظهار داشت: «در بحث بیماران کووید 19 تا به الآن نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‎ایم که این رقم شامل 90 درصد هزینه‌های بخش بستری و ٧٠ درصد هزینه‌های بخش سرپایی بوده است. در بخش بودجه‌ای نیز اعتبارات سازمان در سال آینده 54 درصد رشد داشته و 10 هزار میلیارد تومان به بودجه سازمان افزوده خواهد شد.»

به گزارش شفاآنلاین: محمدمهدی ناصحی در آخرین نشست خبری خود در سال 99 به تشریح اقدامات انجام‌شده این سازمان در سال جاری پرداخت و گفت: «بیمه سلامت خدمات بهداشتی، درمانی و پیشگیرانه‌ خود را در قالب پنج صندوق به جمعیت ۴۲ میلیون نفری تحت پوشش خود ارائه می‌کند.»

وی با بیان اینکه سازمان در برخی امور به دلیل تعدد صندوق‌ها و تنوع جغرافیایی و فرهنگی کشور نتوانسته هماهنگ و یکسان عمل کند، افزود: «بزرگ‎ترین صندوق بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت متعلق به صندوق روستایی با ٢١ میلیون جمعیت است و پس از آن صندوق بیمه همگانی با ۱۳ میلیون نفر تحت پوشش و سپس صندوق کارکنان دولت با ۵.۵ میلیون نفر قرار دارند.»

استقرار ۹۵ درصد زیرساخت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک
ناصحی در ادامه با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در طول سال برای حذف دفترچه‎های کاغذی بیمه و الکترونیکی شدن نسخ، گفت: «ما اولین بیمه‌ای بودیم که نسخه‎نویسی الکترونیکی را آغاز کردیم و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد استقرار و اتصال داریم. ازاین‌رو شاید بسیاری از مراحلی که ما طی کرده‌ایم را بیمه‌های دیگر طی نکرده باشند.»

مدیرعامل بیمه سلامت افزود: «در حال حاضر به دلیل آسیب‎پذیر بودن بیمه‌شدگان و بیمارستان‌های دولتی موضوع را همزمان با تامین اجتماعی پیش می‌بریم، اما برای حذف نسخ اندکی صبر کردیم و سعی کردیم جو روانی را طوری حفظ کنیم که فردی در بیمارستان‌ها دچار چالش نشود. البته امروز در تامین اجتماعی جلسه‌ای با معاونت درمان داشتیم و اعلام کردیم که حامی طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی همکارانمان در تامین اجتماعی هستیم تا این طرح دچار مشکل نشوند.»

ناصحی اظهار داشت: «از نظر ما نسخه‌نویسی الکترونیک در سطوح مختلف و در بخش سرپایی و بستری بسیار حائز اهمیت است و اگر در آینده نظام ارجاع و پزشک خانواده مستقر شود بیشتر منابع برای سلامت مردم سوق داده خواهد شد. البته باید توجه داشت که ما از کشورهای نخست در مصرف برخی داروها و تجهیزات پزشکی هستیم و مصرف غیرمنطقی داریم و به همین دلیل نکات فنی و مهمی در نسخه‎نویسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه یکی از فواید نسخه‌نویسی الکترونیک‌ هم کنترل مصرف دارو به نفع بیماران است.»

وی افزود: «در بحث نسخه‎نویسی الکترونیک و پرداخت به‎موقع هزینه‌های ناشی از خدمات الکترونیک اولویت ما پرداخت به‎روز است. البته در این زمینه برای پزشکان و داروخانه‎ها مشوق‌هایی هم در نظر گرفتیم. برای مثال به ازای هر نسخه الکترونیک ۵۰۰۰ تومان به پزشکان و به ازای هر نسخه کاغذی ۳۰۰۰ تومان به داروخانه‌ها پرداخت می‌کنیم.»

مقاومت برخی پزشکان و داروخانه‌ها در برابر نسخه‌نویسی الکترونیکی
مدیرعامل بیمه سلامت با بیان اینکه از جهت قانونی الزام برای نسخه‌نویسی الکترونیک وجود دارد، افزود: «متاسفانه در حوزه پزشکی و داروخانه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد. البته امروز حدود ۹5 درصد اتصال داریم، ولی عمق قضیه و اینکه همه‌ مراحل نسخه‌نویسی الکترونیک انجام شود کمتر از ۱۰ درصد است؛ ضمن اینکه نسخه‌نویسی نصفه و نیمه حدود ۵۵ درصد در کشور در حال انجام است و در کلانشهرها با توجه به مشکلات موجود پیشرفت ما کمتر بوده است.»

وی با بیان اینکه زیرساخت بخش دولتی در این بخش اندکی ضعیف‌تر است، اضافه کرد: «در بخش خصوصی نیز وام‌هایی را در نظر گرفتیم تا تجهیزات خود را تکمیل کنند. ازاین‌رو امروز در قسمت سخت‌افزاری بخش خصوصی مشکل جدی نداریم، اما در بخش دولتی در حوزه سرپایی هنوز مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم.»

وی بار دیگر تاکید کرد: «نسخه‌نویسی الکترونیک الزام قانونی است و اگر تا به الآن الزام نشده تخلف از قانون است و باید انجام شود. البته ما در حال مدارا با زیرساخت‌های موجود اینترنتی و سخت‌افزاری هستیم تا کار به‌مرور انجام شود.»

ناصحی افزود: «در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم این مورد آمده که همه باید بیمه شوند و نسخه‌نویسی الکترونیک هم اجرا شود. ازاین‌رو پس از زمان تعیین شده دیگر نسخ کاغذی چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری پرداخت نخواهد شد.»

پرداخت 90 درصد هزینه‌های بستری و ٧٠ درصد هزینه‌های سرپایی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه به نخستین پرسش در خصوص هزینه‌های بیمه سلامت برای بیماران کرونایی پاسخ داد و گفت: «در بحث هزینه بیماران کووید 19 تا به الآن نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‎ایم که شامل 90 درصد هزینه‌های بخش بستری و ٧٠ درصد هزینه‌های بخش سرپایی است.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به جزئیات هزینه‌های کرونا در صندوق‌های بیمه‌ای گفت: «ما در صندوق بیمه همگانی ۲۰۰ میلیارد هزینه بستری و ۴۷ میلیارد هزینه دارویی برای بیماران پرداخت کردیم. همچنین در صندوق بیمه روستائیان و عشایر ۴۱۳ میلیارد تومان هزینه بستری و ۹۷ میلیارد تومان هزینه دارویی داشتیم. علاوه بر این در صندوق سایر اقشار هم ۹۷ میلیارد هزینه بستری و ۲۱ میلیارد تومان هزینه داروی پرداخت کردیم. همچنین در صندوق کارکنان دولت نیز ۳۱۲ میلیارد تومان هزینه بستری و ۷۶ میلیارد تومان هزینه دارو داشتیم. ضمن اینکه در صندوق ایرانیان هم ۱۰۰ میلیارد هزینه بستری و ۲۱ میلیارد تومان هزینه دارو را پرداخت کردیم.»

وی افزود: «ازاین‌رو هزینه هر پرونده بیمار ۶.۴ میلیون تومان و میانگین روز بستری در بیمارستان‌ ۷ روز بود. همچنین میانگین سنی بستری‌شدگان کرونا تحت پوشش بیمه سلامت ۵۹ سال بود و ۱۴ درصد بیمه‌شدگان ما که مبتلا به کرونا بودند در بیمارستان‌ها فوت شدند.»

ناصحی با اشاره به اینکه ۹ قلم داروی مرتبط با کرونا هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت، گفت: «داروی رمدسیویر و فاویپیراویر که گران‎قیمت هستند تحت پوشش بیمه درآمدند و هزینه‌های آنها پرداخت شد. همچنین با توجه به ادامه شیوع کرونا و شرایط نامناسب بیماری و اینکه بیماری جولان می‌دهد، پیش‎بینی می‌کنیم که نیاز به ادامه حمایت‌ها حداقل تا ۶ ماهه نخست سال آینده نیز وجود خواهد داشت.»

هیچ پولی بابت کرونا نگرفتیم
ناصحی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغی برای این منظور به بیمه سلامت داده شده است؟ گفت: «متاسفانه هیچ کمکی در خصوص هزینه‌های بیماران کوویدی به سازمان بیمه سلامت نشد که با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و ذخیره منابع به دلیل کاهش مراجعات به مراکز درمانی در ماه‌های اول بحران کرونا توانستیم این مبالغ را پرداخت کنیم؛ لذا به جرات می‌گوییم که هیچ مبلغی تا به امروز برای این منظور به سازمان بیمه سلامت داده نشده است.»

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص میزان رشد بودجه سازمان بیمه سلامت در سال آینده اظهار داشت: «خوشبختانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال 1400 جهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته و 54 درصد رشد خواهد داشت. ازاین‌رو 10 هزار میلیارد تومان به بودجه سازمان بیمه سلامت در سال آینده افزوده خواهد شد.»

ناصحی افزود: «برای رسیدن به این منظور راه سختی را پیمودیم که با کمک وزیر بهداشت، دولت و مجلس محقق شد. البته قسمتی از رشد اعتبارات به دلیل اصلاح جمعیت تحت پوشش صورت گرفت زیرا در سال‌های گذشته بخشی از جمعیت تحت پوشش سازمان مورد قبول سازمان برنامه‌وبودجه نبود که این مشکل برای سال بعد برطرف شد و سازمان برنامه‌وبودجه بیمه‌شدگان جدید را پذیرفت.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: «با افزایش تعرفه و بسته‌های خدمتی جدید که سازمان در سال آینده پیش‌بینی کرده این اعتبار باز هم جبران هزینه‌های را نخواهد کرد، اما با این افزایش می‌توان وضعیت جدید را مدیریت کرد.»

ناصحی در جواب این سوال که اعتبارات سال جاری به چه میزان تخصیص یافته است؟ نیز گفت: «در بحث اعتبارات سال جاری سازمان هم تا به الآن 3 هزار و 600 میلیارد تومان از بودجه سنواتی پرداخت نشده است. ازاین‌رو تا به الآن نزدیک به 7 هزار و 500 میلیارد تومان از اعتبارات سال جاری دریافت شده و طبق وعده مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه 1500 میلیارد تومان هم در هفته جاری و مابقی آن در هفته آینده پرداخت خواهد شد؛ لذا امیدواریم سازمان بتواند به تعهدات خود در قبال موسسات طرف قرارداد عمل کرده و مطالبات آنها را به‌روز پرداخت کند.»

ناصحی در خصوص همکاری با بیمه‌های تکمیلی هم که شرط آنها برای پرداخت هزینه نسخه کاغذی است، اظهار داشت: «چندهفته‌ای است که در تلاش هستیم تا موانع را در بخش بیمه تکمیلی برطرف کنیم. البته هدف بعدی این است که بیمه‌های پایه و تکمیلی در کنار هم اقدامات الکترونیک را انجام دهند و دسترسی مردم تسهیل شود. ضمن اینکه اقرار می‌کنیم تاکنون همکاری مناسب نبوده، اما بهتر خواهد شد.»

وی در ادامه با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های توانبخشی گفت: «یکی از اموری که در بیمه‌ها مغفول مانده هزینه‌های توانبخشی است که متاسفانه قشر درگیر با این مشکلات نیز اغلب از طبقات ضعیف هستند. برای مثال بیشتر افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند و نیز بیماران فلج مغزی که نیاز به توانبخشی دارند از همین قشر هستند. ازاین‌رو یک مداخله در بخش ویژه پس از تولد می‌تواند برای آنها موثر بوده و پوشش بیمه‌ای این خدمات بسیار کمک‌کننده خواهد بود و آسیب‌های آنها را کمتر خواهد کرد.»
وی با شاره به اینکه سازمان بیمه سلامت تمام‌قد در این حوزه وارد شده است، ادامه داد: «در حال حاضر برخی خدمات ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه هستند و برنامه‌های اولیه با بهزیستی تدوین شده است؛ لذا در مرحله اول ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده و با موسسات توانبخشی قرارداد خواهیم بست تا بیمه‌شدگان این خدمات را دریافت کنند.»
مدیرعامل بیمه سلامت افزود: «یکی دیگر از اختلالات هدف بیماری اوتیسم است زیرا امروز این بیماران دچار مشکلاتی هستند و نیاز به حمایت در سنین پایین دارند و هر چه زودتر مداخله صورت گیرد زودتر به زندگی طبیعی بازمی‌گردند. از طرف دیگر شرایط خانواده‌های این بیماران هم سخت است و با همکاری وزارت بهداشت بسته‌هایی تدوین شده تا این گروه از بیماران از خدمات مناسب بهره‌مند شوند.»

تعرفه‌گذاری‌ خدمات پرستاری در سال آینده
ناصحی درباره تعرفه‌گذاری‌ خدمات پرستاری نیز گفت: «این موضوع توسط معاونت درمان و پرستاری وزارتخانه در دست بررسی است. البته کار ساده‌ای نیست و پس از نهایی شدن در شورای عالی بیمه هم مصوب خواهد شد تا بیمه‌ها پرداخت‌ها را به این بخش بر اساس قوانین انجام دهند. ازاین‌رو قطعا در سال آینده این موضوع اجرایی خواهد شد.»

وی درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال آینده نیز گفت: «همین امروز جلسه‌ای در شورای عالی بیمه درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده داشتیم و پیشنهاد بیمه‌ها سه‌شنبه (امروز) جمع‌بندی و برای تصویب نهایی به سازمان برنامه‌وبودجه و دولت ارائه می‌شود. البته همه تلاش ما این است که حق جامعه‌ پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها چه در بخش دولتی و چه خصوصی، چه سرپایی و چه بیمارستانی ضایع نشود؛ لذا پیشنهاد سازمان بیمه سلامت افزایش ۳۰ درصدی متوسط تعرفه‌ها در سال آینده بود که با توجه به سایر پیشنهادها امیدواریم تا پایان سال در دولت مصوب و اعلام شود.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه با اشاره به اینکه از محل یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی برای کرونا مبلغی به سازمان بیمه سلامت داده نشده است، گفت: «تصمیم‌گیری نهایی این شده که به دلیل هزینه‌های مهمی که بیماران کرونا دارند، هزینه‌ها توسط وزارت بهداشت انجام شود.»

ناصحی همچنین درباره آزمون ارزیابی وسع نیز گفت: «پس از وقوع بحران کرونا مقرر شد آزمون ارزیابی وسع که حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه زمان می‌برد، متوقف شود تا بیمار بر روی تخت بیمارستان بیمه شوند؛ بنابراین پس از لغو این قانون اعلام کردیم که سه دهک بالایی درآمد باید حق بیمه را پرداخت کنند و مابقی از سوی دولت پرداخت شود. ضمن اینکه تاکنون نیز ۵۳۸ هزار نفر پس از برداشتن قانون ارزیابی وسع، دفترچه دریافت کرده‌اند که عمده آنها از دهک‌های پایین بوده‌اند.»
وی در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه اعتیاد نیز گفت: «اعتباری که در اختیار ما قرار گرفت حدود ۵۰ میلیارد بوده که به دو منظور بیمه خانواده افراد معتاد و بیمه ترک اعتیاد هزینه می‌شود. البته طی تفاهمی که با وزارت بهداشت داشتیم با طرح ادغام مراکز ترک اعتیاد در نظام شبکه بهداشتی که در استان سیستان بلوچستان عملی شده، قرار است باقی‌مانده اعتبارات مربوط به اعتیاد به مراکز شبکه تخصیص یابد که خدمت را به معتادان ارائه ‌کنند.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه به برنامه نظام ارجاع هم اشاره کرد و گفت: «نظام ارجاع کار بسیار اساسی است که تداوم آن در سایر صندوق‌ها هم لازم است. در حال حاضر در استان‌های کردستان، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری پایلوت این طرح اجرا می‌شود و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان‌ها به پزشکان مربوطه و نسخه‌نویسی متصل شده‌اند و تاکنون به ۳۱۷۴ نفر خدمات پزشکی ارائه‌شده و ۲۰۹ نفر ارجاع الکترونیک شده‌اند.»

ناصحی درباره پوشش بیمه‌ای بیماران سوختگی نیز گفت: «شورای عالی بیمه عالی‌ترین مقام بیمه در کشور است و همه بیمه‌ها باید فعالیت‌ها را زیر نظر این نهاد انجام دهند و خدمات مختلف در این نهاد مصوب می‌شود. ما کارشناسی‌های اولیه را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم خدمات مطابق توان بیمه‌ها پوشش داده شود. البته در توانبخشی هنوز اعتباراتی به بیمه‌ها نیامده تا بیمه‌ها پیشنهاد را به شورای عالی بیمه بدهند و مصوبه‌ای داشته باشیم.»

وی افزود: «در حال حاضر با صرفه‌جویی در صندوق‌ها خدمات توانبخشی برای نخستین سال پوشش داده شد و ۱۰۰ میلیارد را با تلاش طولانی‌مدت بیمه سلامت و بهزیستی صرف کردیم، اما هنوز اعتبار آن نیامده و برنامه داریم حتی اگر اعتباری تخصیص پیدا نکرد، خدمات بیماران را با منابع اختصاصی تحت پوشش دهیم؛ زیرا ردیف اعتباری خاصی در وزارت بهداشت در حوزه سوختگی و بیماران روانی وجود دارد که وزارت بهداشت هزینه‌ها را به ازای هر بیمار به بیمارستان‌ها می‌دهد و درخواست ما این است که برای ارائه خدمت بهتر این بودجه‌ها به بیمه‌ها بیاید تا تخصیص و توزیع و هزینه‌کرد آنها بهتر صورت گیرد و پیگیر نشان‌دار شدن این ردیف‌های اعتباری هستیم.»

عقد قرارداد با ۱۲۳۹ مرکز جدید
مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پایان به قراردادهای جدید این سازمان با ۱۲۳۹ مرکز اشاره کرد و افزود: «از این تعداد ۴۲۷ قرارداد مربوط به مطب‌ها، ۶۶ مورد مربوطه به آزمایشگاه‌ها، ۵۴ قرارداد با دانشگاه‎ها، انعقاد قرارداد با 7 بیمارستان جدید و... نمونه‌هایی از قراردادهای جدید در سال جاری بوده است.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: