کد خبر: ۲۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۳ - 2014July 09
شفا آنلاين- با وجود این‌که تصور می‌شود دستمال مرطوب بی‌خطر است اما نوعی ماده نگهدارنده در دستمال مرطوب باعث افزایش واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين،استفاده از دستمال مرطوب بویژه زمانی که وقت و انرژی کافی برای شستن صورت وجود ندارد، آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند. ماده نگهدارنده‌ای به نام «متیل ایزوتیازولینون» با نام تجاری MI که به‌طور گسترده برای زدودن باکتری‌ها در دستمال مرطوب استفاده می‌شود در بروز چشمگیر درماتیت پوستی (نوعی التهاب پوستی است که در اثر تماس مستقیم با ماده محرک خارجی ایجاد می‌شود) نقش دارد.

«متیو زیرواس» مدیر مرکز درماتیت پوستی در مرکز پزشکی وکسنر اوهایو می‌گوید: در دو سال گذشته شاهد انفجار در تعداد مبتلایان به درماتیت‌های پوستی ناشی از MI بوده‌ایم. این رشد چشمگیر باورکردنی نبود زیرا آلرژن MI به عنوان مهم‌ترین عامل درماتیت‌های پوستی شناخته شد. این نگهدارنده که در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی از سال 2005 مورد استفاده قرار می‌گیرد ترکیباتی شبیه به فرمالدئیدها هستند که در دستمال مرطوب‌های صورت بکار رفته و باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

گفته می‌شود حتی اگر این آلرژن در محصولات صابون و مو نیز یافت شود اما دستمال مرطوب‌های حاوی آن به مراتب دردسر ساز هستند زیرا مواد تشکیل دهنده صابون اغلب با شست‌و‌شو از روی پوست حذف می‌شوند اما پاک کردن صورت باعث می‌شود غلظت قابل توجهی از آلرژن MI روی پوست باقی مانده و جذب آن شود و در نتیجه حساسیت و درماتیت پوستی افزایش یابد.

متخصصان برای جلوگیری از ایجاد درماتیت‌های پوستی و واکنش‌های حساسیت زا توصیه می‌کنند زنان با هشیاری و احتیاط بیشتری از آن‌ها استفاده کنند. گفته می‌شود تخمین زده شده در اروپا 5/1درصد از جمعیت از MI آلرژیک رنج می‌برند. توصیه می‌شود قبل از خرید دستمال مرطوب فهرست مواد تشکیل دهنده آن به دقت مطالعه شود و برای جلوگیری از ابتلا به درماتیت پوستی از خرید محصولات حاوی MI پرهیز کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: