کد خبر: ۲۷۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 08
ما واکسن را به‌صورت فریز شده دریافت می‌کنیم و باید آن را ذوب کرده و تزریق کنیم و دیگر نمی‌توانیم مجددا آن را فریز کنیم

شفاآنلاین>سلامت> معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که تزریق واکسن کرونا، مجوزی برای مسافرت‌های نوروزی نیست. بابک عشرتی با تشریح روند واکسیناسیون پرسنل بیمارستان‌های دولتی گفت که در چند روز آینده مراکزی معرفی می‌شوند تا کادر درمان، با نامه بیمارستان به نوبت برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند و دیگر تزریق‌ها در داخل بیمارستان انجام نشود.

به گزارش شفاآنلاین: براساس اعلام او، تاکنون در 2مرحله واکسن کرونا در اختیار این دانشگاه قرار گرفته شده؛ در یک مرحله، 500دوز و در مرحله دوم، 5300دوز؛ بنابراین تاکنون به دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مجموع 5800دوز واکسن کرونا سهمیه داده شده است.

عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام اینکه نمی‌توان به تمام افراد حتی در گروه‌های هدف واکسن تزریق کرد، چرا که تعداد واکسن‌ها کم است، ادامه داد:« ما واکسن را به‌صورت فریز شده دریافت می‌کنیم و باید آن را ذوب کرده و تزریق کنیم و دیگر نمی‌توانیم مجددا آن را فریز کنیم. ممکن است یکی از همکاران اولویت‌دار شیفت نباشد، اما واکسن هم باید تزریق‌ شود و ممکن است به همکار دیگر یا پرسنلی از گروه‌های دیگر تزریق شود.

این موضوع از نظر ما اشکالی ندارد. چرا که ما ترجیح می‌دهیم که واکسیناسیون را سریع‌تر در بیمارستان انجام دهیم.» او همچنین گفت:« برای ما فرقی نمی‌کند فردی که از سوی بیمارستان به ما معرفی می‌شود، استخدام شده یا قراردادی یا دانشجو و رزیدنت است.

همین که «مترون» به ما اعلام کند که این فرد در بخش آی‌سی‌یو، کرونا، عفونی یا اورژانس کار می‌کند، تزریق را برایش انجام می‌دهیم.» او به نکته دیگری هم اشاره کرد؛ آن هم رعایت نکردن پروتکل‌ها پس از تزریق واکسن است:« برخی همکاران تصور می‌کنند که اگر واکسن را دریافت کنند، مجوزی است که در ایام عید مسافرت بروند؛ به همین دلیل ممکن است برای تزریق واکسن تا قبل از عید عجله داشته باشند.

این موضوع به چند دلیل اشتباه است؛ اولا واکسنی که هم‌اکنون تزریق می‌کنیم، باید در 2 دوز تزریق شود تا به نهایت ایمنی‌زایی برسد و دوز دوم آن 4هفته بعد از دریافت دوز اول تزریق می‌شود؛ بنابراین با دوز اول ایمنی‌زایی بدن به‌صورت کامل اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر حتی کسی که واکسن می‌زند، ممکن است ناقل شود؛ پس ممکن است خودش بیمار نشود، اما ناقل بیماری شده و ویروس را منتقل کند؛ بنابراین حتما باید برای سفر رفتن محدودیت قائل شویم، ماسک بزنیم و اصلا به این سمت نرویم که استفاده از ماسک یا فاصله اجتماعی را برداریم؛ پس تزریق واکسن به‌معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: