کد خبر: ۲۷۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 08
این بازار مسیر و جایگاهی اختصاصی دارد و گاهی صحبت‌هایی هرچند از سر دلسوزی ممکن است به اعتماد مردم آسیب وارد کند

شفاآنلاین>سلامت> رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به عنوان رییس سازمان بورس نمی‌توانم بگویم بازار رشد خواهد کرد، اما خوشحالم که تمام کارشناسان و فعالان و مدیران این بخش معتقدند که بورس روند رو به رشدی را خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین: محمدعلی دهقان‌دهنوی با تاکید بر لزوم پرهیز از به کار بردن ادبیات سیاسی در عرصه بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه یک محل تخصصی است و به همین سبب باید از روش سنتی عبور و ابزار‌هایی را تقویت کنیم تا ریسک کمتر شود. او همچنین نسبت به ورود سرمایه‌ها به بازار غیرقانونی ارزهای دیجیتال هشدار داد و خواستار ورود مجلس به مساله رمزارزها شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در آیین افتتاح رسمی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالای ایران، بیان کرد: امروز ۶۲ میلیون سهامدار در بازارسرمایه حضور دارند که چشم امیدشان به این بازار است. دهقان‌دهنوی افزود: بر این اساس، مقامات سیاسی هم نمی‌توانند به این بازار بی‌توجه باشند، با این حال توصیه می‌کنم که در این بازار از ادبیات سیاسی دوری کنیم و با واژگان علمی و تخصصی در این بازار به ارائه نظرات بپردازیم. او تاکید کرد: این بازار مسیر و جایگاهی اختصاصی دارد و گاهی صحبت‌هایی هرچند از سر دلسوزی ممکن است به اعتماد مردم آسیب وارد کند. 
رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه همه باید به سمت تقویت اعتماد و حاکم شدن آرامش در بازار سرمایه پیش رویم، اضافه کرد: در این مسیر ضروری است، سهامداران با کمک متخصصان، تحلیلگران و ابزارهای مدیریت ریسک به مدیریت سرمایه خود بپردازند.

مصوبه حمایت، همان اوراق اختیار فروش است
دهقان‌دهنوی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی بورس نیز توضیح داد: نقش صندوق توسعه بازار، ایجاد آرامش در بازارسرمایه است و مصوبه اخیر چیزی جز اوراق اختیار فروش تبعی نبوده و روش جدیدی در بازار محسوب نمی‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در واقع این اوراق روی پرتفویی از سهام مختلف منتشر می‌شوند و این پرتفوی از طریق صندوق توسعه بازار، بازاریابی، تحلیل و مدیریت می‌شود؛ به این ترتیب سود سهامداران مربوطه با اطمینان پرداخت خواهد شد.

نهادهای صنعتی افق بلندمدت ارائه دهند
دهقان‌دهنوی اهداف وزارت صمت را نیز در همین راستا دانست و ادامه داد: در این زمینه قول‌هایی از این وزارتخانه برای همکاری‌های بیشتر گرفته‌ایم. وی افزود: درنظر داشته باشید که با ایجاد شفافیت در بازارسرمایه، مسیر سرمایه‌گذاری در این بازار با توجه به محدودیت‌های موجود در سال‌های قبل فراهم می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: نهادهای مربوط به صنایع باید به سرمایه‌گذاران افق بلندمدت بدهند. زیرا سرمایه‌گذاران باید بدانند که چه مکانیسم و فرمولی برای ۱۰ سال آینده صنایع مختلف وجود خواهد داشت که قابل تغییر نبوده و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس آن سرمایه‌گذاری خود را به طور بلند مدت انجام دهند.

دهقان‌دهنوی با اشاره به زیاد بودن ظرفیت‌های بازارسرمایه گفت: این بازار باید در همه ابعاد مانند میزان ورود شرکت‌ها به بازارسرمایه، توسعه نهادهای مالی به لحاظ کمی و کیفی و همچنین سرمایه‌گذاران توسعه بیشتری پیدا کند. وی اظهار کرد: به طور مثال بورس کالای کشور می‌تواند در مدیریت ریسک تمام صنایعی که با ریسک قیمت کالایی مواجهند، یاری رسانی کند؛ هرچند که این شرکت مسیر رو به رشدی در این زمینه و پوشش تعداد کالاهای موجود در این زمینه را داشته است. رییس سازمان بورس همچنین تصریح کرد: تعداد نهادهای مالی حاضر در بازارسرمایه باید افزایش پیدا کنند و هر کدام باید بتوانند در صنایع مختلف به طور اختصاصی به ارائه خدمات و حتی به طراحی ابزارهای لازم برای پوشش ریسک و نیز ارائه طرح برای تامین مالی بپردازند.

نظارت در سازمان بورس، اقدامی اساسی است
دهقان‌دهنوی با اشاره به بعد دیگر توسعه در بازارسرمایه گفت: موضوع نظارت در سازمان بورس، اقدامی اساسی و مهم است. رییس سازمان بورس تصریح کرد: گزارش‌هایی از این اقدامات در خصوص پیگیری‌ها، شکایات وجود دارد. هر چند که اداره دیده‌بان بازار از گزارش‌های مردمی در این خصوص استقبال می‌کند و حتی این روش گزارش‌دهی را مکمل نظارت سازمانی می‌داند. در مجموع باید گفت که فضای بازار برای سرمایه‌گذاران آرام است اما برای متخلفان جایی وجود ندارد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه برخورد با متخلفان سلیقه‌ای نیست، افزود: توسعه بخش نظارتی از دو وجه نیروی انسانی و سیستم‌های نظارتی که بتوانند به طور خودکار به شناسایی تخلفات و نظارت در بازار بپردازند، امری ضروری است.

تشکیل کانون سهامداران خرد در حال انجام است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل کانون سهامداران خرد (حقیقی) را جزو برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: بررسی در خصوص این طرح در حال انجام است. در این کانون هیات موسسی بی‌طرف شامل افراد صاحب‌نام در حوزه بازارسرمایه در حال شکل‌گیری هستند. دهقان‌دهنوی با اشاره به بازدهی بیشتر بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی طی دوره‌های ۱۰ ساله عنوان کرد: براین اساس سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که به جز برخورداری از مزایای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه می‌توانند از این طریق به بخش تولید و اشتغال و در نهایت اقتصاد کشور کمک و یاری رسانی کنند.

مجلس به موضوع رمزارزها ورود کند
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در رمز ارزها اقدامی غیرقانونی است، تصریح کرد: این نوع سرمایه‌گذاری ممکن است به از دست دادن سرمایه مردم منتهی شود. دهقان‌دهنوی با مبهم خواندن سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، آن را موجب خروج سرمایه از کشور و ضرر به اقتصاد دانست. وی ادامه داد: تقاضای ما از مجلس شورای اسلامی این است که در بحث خرید و فروش رمز ارزها ورود پیدا کنند، این امر تخلف بوده و کانالی است که منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود. دهقان‌دهنوی تصریح کرد: نوسانی که در بازار سرمایه ایجاد شد در سایر بازارها هم بود اما بازارهای موازی بورس پس از اصلاح بازگشتند اما بورس نه؛ باید اعتماد را به سهامداران بازگردانیم.

بورس، گزینه مناسب سرمایه‌گذاری بلندمدت
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: بازار سرمایه هوشمند است و از طرفی نسبت به دیگر بازارها واکنش سریع‌تری نشان می‌دهد. بر این اساس به افرادی که قصد دارند به این بازار وارد شوند توصیه می‌کنم درگیر هیجانات و فضاهای غیررسمی سیگنال‌دهی نشوند. دهقان‌دهنوی همچنین به سرمایه‌گذاران هشدار داد: مردم همه دارایی خود را وارد این بازار نکنند و برای مدیریت دارایی و کنترل ریسک خود از روش‌های غیرمستقیم در این بازار برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. وی اظهار کرد: از دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم برای رسیدن به اهداف بازار سرمایه و نیز به عنوان ناشر در این بازار کمک کنند. دهقان‌دهنوی ادامه داد: از مجلس نیز خواهانم که برای ایجاد نگاه بلندمدت و ایجاد شفافیت در افق دید سرمایه‌گذاران و عدم تغییر در قوانین صنایع مختلف، یاری‌رسان باشند و فعالان بورسی نیز برای حضور بیشتر مردم در بازار همراهی کنند. این مقام مسوول با بیان اینکه صندوق‌ها می‌توانند در مدیریت ریسک کمک کنند، افزود: غیر از یک دوره که قیمت جهانی طلا بالاتر بود و طلا بازدهی بیشتری داشت، بازدهی بازار سرمایه از بازارهای موازی بالاتر بوده است. این موضوع یک پیام دارد که بازار سرمایه گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت است.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: