کد خبر: ۲۷۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 04
یک مقام مسئول بانکی روز سه‌شنبه ضمن هشدار در خصوص خطرهای بسیار زیاد رمزارزها گفته است که بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است

شفاآنلاین>سلامت> بازار سرمایه ایران به‌دنبال اعلام حمایت‌های ویژه به‌منظور توسعه این بازار توسط مسئولان دولتی از ابتدای سال‌جاری، میزبان حجم هنگفتی از نقدینگی‌ در دست مردم بود و با رکوردشکنی‌های مداوم شاخص کل، پس از سپری‌شدن مدت زمانی تعداد سهامداران بورسی از حدود 200 هزار نفر به بیش از چهار میلیون نفر البته بدون احتساب مشمولان سهام عدالت رسید، اما در پی تغییر مسیر بازار سرمایه، سهامداران خردی که بدون آگاهی و دانش کافی به‌رغم هشدارهای مکرر وارد این بازار شده بودند، متحمل ضررهای سنگینی شدند و ریزش‌های پی‌درپی شاخص کل بورس در نهایت عده‌ای از آنها را مجاب کرد تا سرمایه‌های خود را به بازار دیگری منتقل کنند؛ اینبار بازار ارزهای دیجیتال.

به گزارش شفاآنلاین: در همین باره، چند روزی است که خبرهای منتشر شده در خصوص افزایش استقبال مردم برای معامله ارزهای دیجیتال در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفته است اما حالا اظهاراتی به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد قرار نیست از سوی دولت از چنین بازاری حمایتی صورت بگیرد.

یک مقام مسئول بانکی روز سه‌شنبه ضمن هشدار در خصوص خطرهای بسیار زیاد رمزارزها گفته است که بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است، دیروز هم در راستای اعلام چنین خبری، شرکت شاپرک اعلام کرد که درگاه‌های الکترونیکی که کسب‌وکارهای غیرمجاز از جمله رمز ارز ارائه می‌کنند،‌ مسدود خواهند شد، اما از سوی دیگر، شورای‌عالی بورس دست به‌کار شده تا حمایت‌های خود را از سهامداران خرد از سربگیرد تا جلوی خروج حجم بیشتری از نقدینگی از این بازار گرفته شود. طبق آنچه این سازمان اعلام کرده، طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهام‌داران خرد به تصویب رسیده است. هرچند که جزئیات این طرح نشان می‌دهد حمایت اعلام‌شده بی‌قیدوشرط هم نیست.
  
طرح حمایت صندوق توسعه بازار
در جزئیات این طرح حمایتی طبق اعلام سازمان بورس آمده است: «سهامدارانی که در تاریخ ۱۲ اسفندماه ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند. پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران روی کل پورتفوی‌شان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قائل می‌شود. بر این اساس و تا این تاریخ، کسب حداقل بازدهی ۲۵ درصدی تضمین می‌شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه‌التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.

شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی تغییر ندادن پورتفوی ۱۲ اسفند سهام‌دار خرد تا  تاریخ سررسید است. البته افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود. همچنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پورتفویشان بیمه می‌شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می شود.» برخی از کارشناسان این تصمیم را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کرده‌اند که بازار سهام با اخبار جدید بتواند دوباره صعودی و سراسر سبزپوش شود، اما عده‌ای دیگر بر این باورند که تزریق منابع به بازار تنها اوضاع شاخص را بدتر می‌کند. با این وجود، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن توضیحاتی که در خصوص تصمیم فوق داده، گفته که رسالت و هدف صندوق توسعه بازار، کمک به پایداری و ثبات بازار است. گفتنی است، تاکنون از بین افرادی که از ابتدای امسال اولین معامله خود را انجام دادند، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند که در همین زمینه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز، گفت: اکنون از بین افرادی که از ابتدای امسال اولین معامله خود را انجام دادند، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند که در ارتباط با رفع نگرانی‌ها مقرر شد یک اختیار فروش در اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود.

محسن خدابخش به جزئیات طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را که سه‌شنبه‌شب در شورای‌عالی بورس تصویب شد اشاره کرد و  افزود: تاکید  طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و در ارتباط با حمایت از سهامداران خردی است که امسال وارد بازار شده‌اند. او جامعه آماری این طرح را حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از بین افرادی که از ابتدای سال ۹۹ اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفرمی رسد، حدود  چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند که در قالب رفع نگرانی‌ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه،  مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود. او در پاسخ به سوالی در زمینه شیوه اجرای این طرح هم گفت: نمادی در بورس تهران  ایجاد خواهد شد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می‌کنند، این اختیار را تهیه کنند و تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد شد، یعنی چنانچه این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند، مختارند.روزنامه آرمان‌ملی-سوسن یحیی‌پور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: