کد خبر: ۲۷۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 01
موضوع کمبود انسولین قلمی هرازگاهی در ماه‌های اخیر مشاهده شده است. البته شامل همه اقلام این انسولین نیست، اما به هر حال در مواقعی یک یا دو مورد آن‌ها دیر به کشور می‌رسد

شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «به علت دیر رسیدن انسولین به کشور دچار کمبود مقطعی می‌شویم، ولی سعی در رفع آن کرده‌ایم. یک مشکل به دلیل خلل در حمل و نقل عمومی است که با توجه به کووید ۱۹ بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص انجام نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: موضوع دیگر فراز و نشیب‌های تخصصیص ارز به دارو و واردات انسولین است، زیرا قسمت اعظم انسولین قلمی ما وارداتی است، این مشکلات و ناهماهنگی در نهایت تاثیرش را در بازار نشان می‌دهد. موضوع دیگر سرعت رشد مصرف انسولین قلمی در کشور است. موضوع نشت انسولین از مبادی رسمی و قاچاق آن مشکل دیگری است که باعث تقاوت قیمت بالای آن منجر به این شده که شاهد کمبود باشیم.»

 کیانوش جهانپور درباره علت کمبود انسولین قلمی در کشور گفت: «موضوع کمبود انسولین قلمی هرازگاهی در ماه‌های اخیر مشاهده شده است. البته شامل همه اقلام این انسولین نیست، اما به هر حال در مواقعی یک یا دو مورد آن‌ها دیر به کشور می‌رسد.»

وی افزود: «به علت دیر رسیدن انسولین به کشور دچار کمبود مقطعی می‌شویم، ولی سعی در رفع آن کرده‌ایم. یک مشکل به دلیل خلل در حمل و نقل عمومی است که با توجه به کووید ۱۹ بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص انجام نمی‌شود. موضوع دیگر فراز و نشیب‌های تخصصیص ارز به دارو و واردات انسولین است، زیرا قسمت اعظم انسولین قلمی ما وارداتی است، این مشکلات و ناهماهنگی در نهایت تاثیرش را در بازار نشان می‌دهد. موضوع دیگر سرعت رشد مصرف انسولین قلمی در کشور است. موضوع نشت انسولین از مبادی رسمی و قاچاق آن مشکل دیگری است که باعث تقاوت قیمت بالای آن منجر به این شده که شاهد کمبود باشیم.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: «با تمام این مشکلات تلاش شده مصرف کننده واقعی به مشکلی برخورد نکند. الان از سامانه تی تک برای در اختیار گذاشتن سهمیه مورد نیاز افراد استفاده می‌شود و به سمتی خواهیم رفت که کلیه افراد انسولین مورد نیاز خودشان را از این سامانه تامین کنند، علاوه بر سامانه تی تک در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور سامانه‌ای با تائید معاونت درمان ثبت می‌شود و فقط افراد دیابتی می‌توانند از سامانه مورد نظر استفاده کنند. البته موضوع ثبت نام در سامانه تی تک ادامه خواهد داشت تا مطمئن باشیم این انسولین به دست مصرف کننده واقعی برسد و میزان نشت انسولین از مبادی رسمی هم به صفر برسد.»

جهانپور درباره اقدامات سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل گفت: «جلوی واردات در برخی اقلامی که تولید کننده موازی داریم را نیز گرفته‌ایم و همین طور تولید داخل کشور و تولید انواع بیوسیمیلار است. برخی از این روش‌ها در کوتاه مدت و برخی در بلند مدت جواب خواهند داد، امیدواریم در سال ۱۴۰۱ علاوه بر رفع مشکلات فعلی در انسولین قلمی خود کفا شویم و این مشکلات را نداشته باشیم. الان اکثر انسولین‌های مورد نیاز در بازار موجود است البته بعضا هم انسولین بیوسایم در داخل تولید می‌شود، ولی مصرف کننده اصرار دارد یک برند خاص از انسولین را استفاده کند.»

وی در پایان اضافه کرد: «در مواردی که تولید داخل وجود داشته باشد اقدام به واردات نمی‌کنیم، ولی در مواردی که تولید داخل نداشته باشیم این اقدام انجام می‌شود. دیابتی‌ها برای اطلاع از وجود انسولین در داروخانه‌ها از طریق سامانه تی تک داروخانه‌های دارای موجودی را می‌بینند و می‌توانند به این وسیله به نزدیک‌ترین داروخانه به محل زندگی خود مراجعه کنند تا انسولین خود را دریافت کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: