کد خبر: ۲۷۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 28
دکتر حمید عمادی درباره وضعیت ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کشور گفت: جهش ویروس کرونا، باعث شده میزان بیماری‌زایی کووید۱۹ و قدرت سرایت آن افزایش یابد.
شفاآنلاین>سلامت>حدود یک ماه از شروع پیش‌بینی‌ها و هشدارها از احتمال درگیری ایران با موج چهارم کرونا می‌گذرد و متاسفانه آن طور که متخصصان اعلام کردند، در آستانه شروع موج چهارم کرونا قرار گرفته‌ایم. پیش‌تر عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه این‌طور نیست که بگوییم ویروس جهش‌یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی‌کند، گفت: در تهران آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است. بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می‌کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر حمید عمادی درباره وضعیت ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کشور گفت: جهش ویروس کرونا، باعث شده میزان بیماری‌زایی کووید۱۹ و قدرت سرایت آن افزایش یابد. البته این‌طور نیست که ویروس جهش‌یافته فقط یک طیف خاصی را درگیر کند بلکه همه طیف‌های سنی را می‌تواند درگیر کند.
کرونای انگلیسی فقط مختص جوانان نیست
عمادی تاکید کرد: البته پیش از این اگر اعلام می‌شد که به عنوان مثال ویرس ووهان دو درصد افراد زیر ۱۸ سال را درگیر می‌کند، این میزان در ویروس جهش‌یافته افزایش یافته و میزان بیشتری از افراد زیر ۱۸ سال را درگیر می‌کند اما این‌طور نیست که بگوییم ویروس جهش‌یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی‌کند. بنابراین آمار مبتلایان زیر ۱۸ سال در ویروس جهش‌یافته انگلیسی بیشتر شده است.
علائم کرونای انگلیسی
عضو کمیته علمی استاد مقابله با کرونا افزود: در عین حال ویروس جهش‌یافته انگلیسی علائم بالینی مجزایی ندارد بلکه علائم بالینی آن مانند قبل است اما شدت بیماری، میزان سرایت‌‌پذیری و انتقال آن و میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آن بیشتر از ویروس ووهان است. علائم ویروس جهش‌یافته نیز همان تب، سرفه، بدن‌درد و… است که همان علائم کووید۱۹ است و فرقی با ویروس ووهان از نظر علائم ندارد.
احتمال چهارمین بحران کرونا
عمادی با اشاره به افزایش موارد بیماری با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: اگر این وضعیت یعنی روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد، حتما با بحران در بیماری مواجه می‌شویم. کووید۱۹ شوخی ندارد. تاکنون کرونا سه بار در یک ‌سال گذشته به ما نشان داده هر زمان که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردیم، چوبش را خوردیم. در حال حاضر هم باید مراقبت کنیم و با رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و چیزهایی که همه می‌دانیم، نباید اجازه دهیم بیماری گسترش یابد و خدایی نکرده منجر به بحران شود. موضوع، رعایت این موارد است.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه با ادامه روند افزایشی بیماری و وضعیتی که در برخی استان‌ها مانند خوزستان می‌بینیم، متاسفانه احتمال بروز پیک چهارم بیماری وجود دارد، گفت: با توجه به گردش ویروس جهش‌یافته این احتمال وجود دارد که با توجه به سرایت‌‌پذیری بالاتر و شدت بیماری‌زایی بیشتر ویروس، میزان مرگ‌هایمان حتی از حداکثر مرگ‌ها در پیک قبلی هم بیشتر شود.
فرصت دو هفته‌ای
عمادی با بیان اینکه وضعیتی را که در تهران می‌بینیم این است که آمار بیماران سرپایی‌مان در حال افزایش است، گفت: البته آمار بیماران بستری هنوز تفاوت چشمگیری نداشته است اما به نظر می‌آید آمار بیماران بستری هم در سطح شهر تهران در حال افزایش است. باید توجه کرد که بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می‌کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد که البته امیدوارم واقعا چنین اتفاقی رخ ندهد.
سفرهای نوروزی باید ممنوع شود
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سفرهای نوروزی از هر نوعی باید ممنوع شود.
دکتر داود پیام‌طبرسی با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسی برای تزریق به گروه‌های دارای اولویت از جمله کادر درمان اظهار کرد: روز گذشته علاوه بر تزریق واکسن به کادر درمان، وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون برای سالمندان خبر داد. امیدواریم تا شهریور و مهر سال ۱۴۰۰، همه مردم علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.
وی درباره نقاط پرخطر ویروس جهش‌یافته کووید۱۹ گفت: ویروس مرز ندارد و اگر در یک نقظه شیوع پیدا کند، در همه جا شیوع خواهد داشت. ویروس جهش‌یافته انگلیسی هم همه جا پخش شده و در یک نقطه نیست. ویروسی که در حال حاضر در حال شیوع است، ویروسی نیست که سال گذشته در ووهان چین آغاز به همه‌گیری کرد و مشابه ویروس ایتالیایی و انگلیسی است. این ویروس سرعت انتقال بیشتر و شدت و مرگ‌و‌میر بالاتری دارد.
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه با انتقاد از طبقه‌بندی سفرهای نوروزی بیان کرد: امسال، سال مناسبی برای سفر نیست زیرا ما با یک ویروس جهش‌یافته روبه‌رو هستیم و یک استان در حال حاضر با وضعیت قرمز مواجه شده است و امکان خطر در سایر استان‌ها هم هست. برخوردهای اجتماعی باید به میزان بالایی کاهش پیدا کند و باید این نکته را حتما مد نظر قرار دهیم که سلامتی همیشه مهم‌ترین نکته است.
طبرسی در پایان ضمن اعلام این خبر که قانونی برای پرستاران باردار در نظر گرفته شده، تاکید کرد: با توجه به فوت دو پرستار باردار، قانونی برای منع ورود پرستاران وضع شده که از فعالیت پرستاران باردار هفت ماه به بالا در همه بخش‌های بیمارستان و نه‌تنها بخش‌های کرونایی ممانعت به عمل آید.
اصفهان در تیررس هجوم کرونای جهش‌یافته
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام شناسایی ۱۷۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان اصفهان نسبت به افزایش موارد جهش‌یافته در استان هشدار داد.
آرش نجیمی با هشدار نسبت به افزایش تعداد موارد جهش‌یافته کرونا در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر شهرضا به وضعیت نارنجی رسیده و با توجه به قدرت بسیار زیاد سرایت ویروس جهش‌یافته احتمال افزایش یکباره ابتلا به کرونا دور از انتظار نیست. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بیش از پیش ضرورت دارد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۲۳۲ بیمار مشکوک به کرونا ۱۷۵ مورد قطعی شناسایی شدند و ۶۱ نفر از این بیماران در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت اخیر ۸۱ بیمار بهبود یافته کرونا از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند، اضافه کرد: این در حالی است که هنوز ۳۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند. وی اضافه کرد: ۶۲ نفر از افراد بستری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
نجیمی با اشاره به مرگ‌و‌میر ۹ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز داشت: در شبانه‌روز گذشته چهار نفر با تست قطعی کرونا فوت کردند.
آمریکایی‌ها ظالمانه‌ترین فشارها را بر ما وارد کردند
وزیر بهداشت در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور یافت و به بیان آخرین وضعیت مدیریت بیماری کووید۱۹ در کشور و طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.
سعید نمکی در این نشست اظهار داشت: با وجود دروغی که آمریکایی‌ها می‌گفتند دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست اما ظالمانه‌ترین نوع فشارها را بر ما وارد کردند و اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، بخشی به این رفتار آنها بازمی‌گردد. آنها که دارو را از کودکان و ماسک را از سربازان خط‌مقدم ما دریغ کردند، چگونه می‌خواهند به ما واکسن بدهند؟
وی افزود: روزها و شب‌های بسیار سختی بر ما و همکاران‌مان در سراسر کشور گذشت. برای تهیه ماسک، گان، ونتیلاتور و داروهای مورد نیاز به شدت در مضیقه بودیم. می‌گفتند هواپیمای حامل این محصولات ساعت ۲ بامداد در ایران می‌نشیند اما بعد خبر می‌دادند که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در فلان فرودگاه، اجازه پرواز ندادند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز به لطف خدا در یکی از نقاط روشن مدیریت کووید۱۹ قرار داریم. دکتر احمد المنظری مدیر منطقه شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته به ایران سفر و اعلام کرد که مدیریت ایران در بیماری کووید۱۹ حیرت‌انگیز و قابل تحسین است.
نمکی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج در طول سال‌های گذشته، گفت: ۳۰ سال پیش طرح بسیج ملی واکسیناسیون فلج اطفال، سال گذشته طرح بسیج ملی کنترل فشار خون و امسال هم طرح شهید سلیمانی را برای مقابله با کووید۱۹ با همکاری سازمان بسیج و نیروهای داوطلب اجرا کردیم اما آنچه ما را این روزها نگران کرده، جهش‌های ویروس است چون رفتار واریانت‌های جدید با ویروس قبلی متفاوت است و می‌تواند حتی ۱۰ تا ۱۲ برابر قدرت سرایت داشته باشد و انگلیسی‌ها روزهای اول متاسفانه مخفی‌کاری کردند.
وی یادآور شد: غیر از نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری در حمایت، هدایت و رعایت پروتکل‌ها، جامعه روحانیت در کشور کمک‌های بسیار ارزشمند و زیادی کردند و بزرگ‌ترین خدمت را با تذکر و رعایت پروتکل‌ها به مهار این بیماری کردند. تقاضا داریم در رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری برای ویروس کووید۱۹ نیز این همراهی‌ها و حمایت‌ها از سوی جامعه روحانیت استمرار داشته باشد.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در این نشست، اعضای شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های دکتر نمکی و مجموعه وزارت بهداشت و مدافعان سلامت در مدیریت کووید۱۹ و رویکرد ولایتمداری وزیر بهداشت و حمایت از تولید داخل، مباحثی مانند لزوم رسیدگی علمی به طب سنتی و پیشگیری از شائبه تقابل دین و علم، استمرار طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و لزوم جدیت بیشتر در اعمال و اجرای محدودیت‌ها را مطرح کردند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: