کد خبر: ۲۷۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 27
از کل مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی در ۱۰ ماه گذشته، ۳۴۳ هزار و ۳۷۲ نفر مرد و ۱۵۷ هزار و ۸۹۲ نفر زن بودند.
شفاآنلاین>سلامت> سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور در ۱۰ ماه گذشته سال جاری با کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰۱ هزار و ۲۶۴ نفر رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین: از کل مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی در ۱۰ ماه گذشته، ۳۴۳ هزار و ۳۷۲ نفر مرد و ۱۵۷ هزار و ۸۹۲ نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با ۷۹ هزار و ۴۹۱، خراسان رضوی با ۴۳ هزار و ۱۳۳ و آذربایجان شرقی با ۳۴ هزار و ۳۱۱ بیشترین و استان های ایلام با ۳ هزار و ۸۸، بوشهر با ۳ هزار و ۲۳۹ و خراسان جنوبی با ۳هزار و ۵۲۰ کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته اند.

افزایش مراجعان  در دی ماه

بر اساس این گزارش در دی ماه امسال آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

در این ماه ۳۸ هزار و ۵۷۸ مصدوم نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۷ هزار و ۶۵۱ نفر بود.

چند نکته و توصیه برای مراجعان نزاع

- از آنجا که در پزشکی قانونی کار درمانی صورت نمی گیرد لذا اولویت اول برای مصدومان ناشی از منازعه،‌ بخصوص در موارد پرخطر، مراجعه به مراکز درمانی برای انجام اقدامات درمانی است چرا که در برخی موارد تاخیر در درمان می تواند جان مصدوم را به مخاطره بیاندازد.

- داشتن معرفی نامه از مراجع قضایی یا انتظامی برای پذیرش و ارائه نظر پزشکی قانونی الزامی است.

- در مراجعه به پزشکی قانونی کارت شناسایی معتبر، مستندات پزشکی و بیمارستانی و کارت بانکی برای پرداخت الکترونیکی به همراه داشته باشید.

- داشتن ظاهر خون آلود و... نه تنها تأثیری در نظریه کارشناسی پزشکی قانونی نخواهد داشت بلکه معاینه دقیق تر زخم را با مشکل مواجه خواهد کرد.

- اخذ مدارک بیمارستانی، کلیشه های رادیوگرافی، جواب آزمایشات پاراکلینیک و گه گاه انجام مشاوره با متخصصین رشته های مختلف پزشکی، برای تعیین دقیق تر تعداد و نوع صدمات و جلوگیری از تضییع حقوق مراجعه کننده است؛ لذا با صبر و شکیبایی در جمع آوری و ارائه مستندات در حفظ حقوق خود کارشناسان پزشکی قانونی را یاری کنید.

_ طول درمان تاثیری در میزان دیه یا ارش صدمات ندارد و اصولا امروزه توسط پزشکی قانونی تعیین نمی شود.

- هدف از دادن زمان معاینه مجدد، تعیین سرنوشت جراحت است که آیا جراحت یا صدمه به صورت بدون عیب التیام می یابد و یا اینکه با التیام نامطلوب موجب ایجاد نقص عضو نیز می شود. انجام این کار برای حفظ حقوق مصدوم و تعیین خسارت نقص عضو ایجاد شده است لذا برای حفاظت از حقوق خود، به بسته شدن زودهنگام پرونده اصرار نکنید.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: