کد خبر: ۲۷۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 27
از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک در جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که نیمی از این موارد طی یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> در حالیکه نگرانی‌ها نسبت به آغاز پیک چهارم و شیوع کرونای موسوم به انگلیسی در برخی از استان‌های کشور در حال افزایش است، یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه تلاش‌ این وزارتخانه، برگزاری‌آزمون‌های حضوری برای پایه‌های اول و دوم است نگرانی‌‌ بیشتری را در میان والدینی که کودکانشان در این سنین تحصیل کرده و از سوی دیگر می‌دانند که نوع جهش‌یافته کرونا نیز ممکن است فرزندان آنها را مبتلا کند، دامن زد.

به گزارش شفاآنلاین: سال گذشته در چنین روزهایی بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعطیل مدارس تا پایان سال خبر داد و پس از آن نیز با انتقال آموزش‌های معمول در مدارس به بسترهای الکترونیک، مجازی و تلویزیون و اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان تا امروز، هم معلمان و هم دانش‌آموزان در محیط امن خانه‌های خود به دور از کرونا بودند. اگرچه در مقاطعی از سال مانند خردادماه و مهرماه که موسم امتحانات فصلی دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس است آموزش و پرورش در تلاش برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود اما هر بار با مخالفت‌های گسترده از سوی جامعه پزشکی، نمایندگان مجلس و برخی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از این اقدام عقب نشینی کرد.

با این حال در این روزهای پایانی سال سراسر کرونایی 99 که جهش‌های مختلفی از ویروس در حال بروز است و شیوع نوعی از کروناویروس که برعکس انواع کلاسیکش، کودکان را هم در معرض خطر قرار می‌دهد، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بار دیگر موضوع حضور دانش‌آموزان در مدارس را پیش‌کشید.

رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه اطمینان از یادگیری مهارت‌های اساسی اولویت وزارت آموزش و پرورش برای فرایند آموزش در دوره ابتدایی است، گفت: «مقوله اصلی در دوره ابتدایی، اطمینان از یادگیری است و اهمیت آموزش مهارت‌های یادگیری در پایه‌های حساس نظیر اول و دوم دوچندان است.»
وی با تاکید برا اینکه اطمینان از یادگیری دانش آموزان ملاک پایان کلاس‌های درس است، به برگزاری آزمون‌های نهایی دروس ابتدایی اشاره کرد و گفت: «با توجه به تجربه موفق سال گذشته سعی می‌کنیم که آزمون‌های پایانی به ویژه در پایه‌های حساس از جمله پایه اول و دوم به صورت حضوری باشد تا این اطمینان حاصل شود که یادگیری مهارت‌های اساسی مورد نظر از جمله نوشتن، خواندن و حساب کردن به دست آمده است.»

کرونای انگلیسی و مدارس
اگرچه این‌بار معاون آموزش و پرورش به صورت مستقیم سخنی از بازگشایی مدارس به میان نیاورده است اما امتحانات حضوری دانش‌آموزان در این برهه زمانی که ویروس جهش یافته کرونا در استان‌های مختلف در حال شیوع بوده و استانی مانند خوزستان را در بحران فرو برده است معنایی جز بازگشایی مدارس و مواجهه مستقیم دانش‌آموزان با بیماری را نمی‌دهد.
این درحالیست که پیش از این علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در مورد تغییر بازه سنی افراد مبتلا به کرونا در مورد بازگشایی مدارس هشدار داده بود. زالی در این رابطه اظهار کرد: «گروه سنی پنج تا ۱۷ سال و همچنین زیر ۱۰ سال در حوزه مرگ و میر با افزایش مواجه بودند که با بحث بازگشایی مدارس می‌تواند این موضوع با خطر بیشتری مواجه شود.»

همزمان با زالی، علی بیرجندی نژاد رئیس نظام پزشکی مشهد نیز در این خصوص نگرانی‌های متعدد از خطر بازگشایی مدارس و شیوع کرونای جهش یافته را مطرح کرد. وی با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا مُسری‌تر است و طبق مطالعات اولیه این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به ویژه کودکان بیشتر از کووید ۱۹ غیرجهش یافته بروز پیدا می‌کند، گفت: «از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک در جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که نیمی از این موارد طی یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده‌اند. بنابراین بازگشایی مدارس در هر مقطع تحصیلی حتی با رعایت پذیرش حداکثر ۱۰ نفر در هر کلاس نیز خطرناک خواهد بود.»

بیرجندی‌نژاد تاکید کرد: «‌بازگشایی مدارس حتی به صورت محدود نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکلات آموزشی نخواهد کرد بلکه با شیوع بیشتر کرونا باعث ایجاد مشکلات و تبعات بیشتر برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان خواهد شد. با توجه به خطر شیوع کرونای انگلیسی با بازگشایی دوباره مدارس به شدت مخالفیم و معتقدیم این کار موجب شیوع این بیماری می‌شود.»
در روزهای پایانی دی‌ماه که پیک سوم کرونا در حال فروکش کردن بود و همزمان وزارت آموزش و پرورش دستور بازگشایی مدارس را اعلام کرد علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌ با تاکید بر حساسیت سنین پایین به کرونای انگلیسی، گفت: «شیوع این ویروس، باید در بازگشایی مدارس مدنظر باشد.»

در پی این مخالفت‌ها آموزش و پرورش از موضع خود عقب نشینی کرد و حکمی زاده در این رابطه اظهار کرد: «بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت و اطلاق این عبارت درست نیست. مصوبه‌ای مبنی‌بر بازگشایی مدارس پایه اول و دوم به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.»

تعطیلی مدارس در استان‌ها
این سخنان در حالیست که در انگلستان، این ویروس جهش‌یافته بسیاری از مدارس را به تعطیلی کشانده است. با این حال در برخی استان‌های کشور مانند قم مقامات استانی تعطیلی مدارس تا پایان سال را اعلام کرده‌اند. در همین راستا روز چهارشنبه ششم اسفندماه بهرام سرمست، استاندار قم با تاکید بر غیرحضوری بودن مدارس استان تا پایان سال جاری، گفت: «با توجه به وضعیت کرونایی، مدارس استان قم تا پایان سال بازگشایی نمی‌شوند و مراکز آموزشی به‌صورت غیرحضوری فعال خواهند بود. در مساله کرونا تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل مدارس فقط به صورت غیرحضوری باید فعالیت داشته باشند.»
حجت‌الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای اصفهان نیز اعلام کرد: «نحوه آموزش مدارس به خصوص در سه شهرستان اصفهان، خمینی شهر و فلاورجان که ویروس کرونای انگلیسی شناسایی شده است صرفا به شکل غیرحضوری خواهد بود.»

مدارس و اولویت واکسن کرونا
با این حال برخی از مدیران وزارت آموزش و پرورش نیز خواستار در اولویت گذاشتن دانش‌آموزان و معلمان برای واکسیناسیون کرونا شده‌اند. فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با بیان اینکه در بحث واکسینه شدن، معلمان و دانش‌آموزان باید در اولویت قرار بگیرند، گفت: «با توجه به ضرورت بازگشایی مدارس از سال آینده، اعتقاد داریم از اوایل تابستان دانش‌آموزان و معلمان به‌عنوان گروه هدف واکسینه شوند.»

در همین حال مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این اولویت بخشی مخالفت کرد و گفت: «قشر درمانگر در خط مقدم هستند و به شدت در معرض ابتلا به بیماری کرونا می‌باشند. اینکه بیمارستان‌ها بخش بزرگی از ظرفیت بستری بیماران کرونایی را به خود اختصاص داده‌اند و پرستاران و پزشکان عزیز تماس مستقیم دارند باید در الویت نخست قرار گیرند. کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی، سپس کادر درمان و بعد خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند. الویت فقط با قشر درمانگر است که مستقیما با ویروس کرونا درگیر هستند و به طور طبیعی باید در الویت قرار گیرند و در الویت بعدی افرادی که ناچارا با این ویروس به هر نحوی درگیر هستند قرار میگیرند؛ و از طرف دیگر اگر بتوانیم واکسن را تهیه کنیم و با توجه به نیازهایمان اینکه آیا همخوانی دارند یا نه از الویت زدن واکسن برخوردار باشند. در اصل الویت دادن به یک گروه اگر خارج از اصول باشد کار درستی نیست و نتیجه درستی را هم در جامعه نخواهد داشت.»

وی افزود: «فقط باید شرایط و میزان تماس با ویروس کرونا الویت بندی شود، چون این افراد آسیب پذیرتر هستند و باید الویت‌بندی از آنجا شروع شود و باید این توجه داشت که هیچ قشری به اندازه درمانگر در الویت نیستند‌ و با ایمنی قشر درمانگر می‌توان با اطمینان بیشتر از افراد بیمار کرونایی محافظت و در راستای نابودی این بیماری تلاش کنند. اگر بگوییم که برای قشر فرهنگی هم در الویت واکسن کرونا قرار بگیرند و قبل از بقیه از امتیاز واکسن کرونا بهره‌مند شوند، شاید حرف اشتباهی نباشد، ولی با الویت قرار دادن قشر فرهنگی، باید دانش آموزان هم از واکسن کرونا بهره‌مند شوند و همینطور خانواده دانش آموزان که در واقع کل افراد جامعه می‌شوند. من با الویت بندی ستاد کرونا موافق هستم و این دسته بندی بسیار درست و عادلانه است و کسی نباید خارج از الویت واکسن بزند.»

با توجه به این شرایط به نظر نمی‌رسد این‌بار نیز آموزش و پرورش بتواند موضع خود را عملی کرده و دانش‌آموزان را در این وضعیت به پشت نیمکت‌ها چه برای آموزش و چه برای آزمون بازگرداند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: