کد خبر: ۲۷۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 26
دلیل آن کم بودن ترشح انسولین و اختلال در عملکرد آن است. از دو نوع دیابت یک و دو، نوع یک در کودکان شایع‌تر است. وظیفه انسولین انتقال قند به سلول و استفاده از آن است.
شفاآنلاین>سلامت>متخصص طب ایرانی اطفال گفت: پُر ادراری، ادرار شبانه، بی اختیاری در ادرار، پُرنوشی، پرخوری و کاهش وزن از علامت های ابتلای کودکان به دیابت است.

به گزارش شفاآنلاین:ارمغان سادات کیهان مهر، متخصص طب ایرانی اطفال درباره «علایم دیابت در کودکان»، اظهار داشت: دیابت بیماری مزمنی است که با افزایش پایدار قند خون تعرف می‌شود و شایع ترین اختلال متابولیکی در دوره کودکی است.

وی ادامه داد: دلیل آن کم بودن ترشح انسولین و اختلال در عملکرد آن است. از دو نوع دیابت یک و دو، نوع یک در کودکان شایع‌تر است. وظیفه انسولین انتقال قند به سلول و استفاده از آن است.

این متخصص طب ایرانی اطفال افزود: وقتی در کودکان انسولین کم ترشح می‌شود، مبتلا به دیابت نوع یک می‌شوند. آغاز این دیابت از ۷ تا ۱۵ سال متغیر است و ۴۰ درصد نوع یک متعلق به افراد زیر ۲۰ سال است.

کیهان مهر افزود: وقتی قند بالا می‌رود و غیر قابل کنترل می‌شود کتواکسیدوز ایجاد می‌شود که عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر دیابتی در کودکان است؛ کتواکسیدوز در ۲۰ تا ۴۰ درصد کودکان اولین علامت محسوب می‌شود.

وی پر ادراری، ادرار شبانه، بی اختیاری در ادرار، پُرنوشی، پرخوری، کاهش وزن و عفونت قارچی در دستگاه تناسلی دختران و مشکلات پوستی که به صورت تیره شدن پوست زیربغل، کشاله ران و پشت گردن نمایان می‌شود را از علامت های دیابت برشمرد.

این متخصص طب ایرانی اطفال بیان داشت: علامت کتواکسیدوز به صورت درد شکم، تهوع و استفراغ، بوی میوه در دهان کودک، افزایش ضربان قلب، تنفس عمیق و سنگین و تند، فشار خون، خواب آلودگی و کما نمایان می‌شود که معمولا با استرس و عفونت بروز می‌کند.

کیهان مهر با اشاره به اینکه در این حالت قند خون دچار بحران می‌شود،متذکر شد:در دیابت عوارض طولانی مدتی هم وجود دارد که می‌تواند کلیه، چشم، قلب و عروق و اعصاب را درگیر کند.

وی با تاکید بر آگاهی والدین از کار کردن با انسولین،گفت:معمولا درمان دیابت در کودکان با انسولین انجام می‌شود، اما دیابت نوع یک ادامه دار است و تا بزرگسالی می‌رسد.

این متخصص طب ایرانی اطفال با بیان اینکه کودکان دیابتی باید شبها زود بخوابند، خاطرنشان کرد:این کودکان در طول روز نخوابند و از مواد غذایی استفاده کنند که قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

کیهان مهربا بیان اینکه یبوست در این کودکان باید کنترل شود، ابراز داشت: استفاده از پروتئین‌ها و فیبر به مقدار زیاد برای آنها توصیه می‌شود. مصرف میوه‌هایی مثل انار، سیب وگلابی باید در برنامه غذایی آنها باشد و بعد از وعده غذایی یک قاشق چای خوری رب انار استفاده کنند.
برچسب ها: کودک ، دیابت ، انسولین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: