کد خبر: ۲۷۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 26
این بیماری پس از مطالعه‌ای که بر روی بیماران مبتلا به درد قفسه سینه توسط دو محقق به نام‌های رابرت آربوگست و مارسیال بوراسا انجام شد، شناخته شد که نتایج نامعقول و نامعلومی به خود گرفت.
شفاآنلاین>سلامت>قلب به عنوان یکی از مهمترین عضو‌های بدن است که اگر عملکرد خوبی نداشته باشد می‌تواند بر سایر اعضای بدن تاثیر گذاشته و زندگی روزمره فرد را به مخاطره بیندازد.
به گزارش شفاآنلاین: تاکنون نام‌های متفاوتی برای بیماری‌های قلبی ثبت شده است که شاید به نظر کمی عجیب برسد. در ادامه به چند مورد از عجیب‌ترین بیماری‌های قلبی و علت آن‌ها اشاره شده است.

۱. کاردیومیوپاتی Takotsubo

این شرایط اولین بار در ژاپن توصیف شد. نام Takotsubo یک کلمه ژاپنی و به معنی «گلدان مورد استفاده برای به دام انداختن هشت پا» است. این نام به شکل قلب در افراد مبتلا به این بیماری اشاره دارد.

کاردیومیوپاتی Takotsubo که به عنوان کاردیومیوپاتی استرس و در اصطلاح عامیانه به عنوان سندرم قلب شکسته شناخته می‌شود، وضعیتی است که منجر به ضعف ناگهانی عضله قلب می‌شود. این بیماری به دلیل آنکه بر اثر استرس عاطفی قابل توجهی ایجاد شود، سندرم قلب شکسته نامیده شده است. از علائم این بیماری درد در قفسه سینه و نفس نفس زدن مانند حمله قلبی است، اما این شرایط موقتی بوده و برگشت پذیر است.

قلب شکسته 

۲. سندرم قلب X

این بیماری پس از مطالعه‌ای که بر روی بیماران مبتلا به درد قفسه سینه توسط دو محقق به نام‌های رابرت آربوگست و مارسیال بوراسا انجام شد، شناخته شد که نتایج نامعقول و نامعلومی به خود گرفت. در یک گروه، علایم الکتروکاردیوگرام (ECG) از بیماری کرونر قلب وجود داشت، علی‌رغم اینکه آن‌ها آنژیوگرافی کرونر طبیعی داشتند، در مطالعه از این گروه به عنوان گروه X نام برده شد. در سال ۱۹۷۳ دکتر هاروی کمپ اصطلاح «سندرم X» را برای آن بکار برد که بعد‌ها به «سندرم قلب X» تغییر نام داد. در حال حاضر بیشتر به عنوان آنژین میکروواسکولار شناخته می‌شود و تصور می‌شود یک ناهنجاری در عروق کوچک قلب باشد.

۳. آنژین پرینزمنتال

این اصطلاح عجیب و غریب از نام پزشک آمریکایی میرون پرینزمتال گرفته شده است که در سال ۱۹۵۹ مطالعاتی را در این درباره منتشر کرد. این بیماری همچنین به عنوان آنژین آنژور یا اسپاسم عروق کرونر شناخته می‌شود، این وضعیتی است که با چرخه‌های درد قفسه سینه مشخص می‌شود. این درد به دلیل اینکه رگ‌های خونی قلب را دچار اسپاسم می‌کند از جریان طبیعی خون جلوگیری می‌کند. درمان این عارضه شامل دارو‌هایی از جمله نیترات‌ها و مسدود کننده‌های کانال کلسیم است. شیوع عارضه آنژین پرینزمنتال در زنان بیشتر از مردان است.

به طور هم زمان، پرینزمنتال یکی از اولین متخصصان قلب و عروق بود که ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری عروق کرونر قلب را کشف کرد. به اعتقاد او رژیم غذایی ناسالم می‌تواند به پیشرفت بیماری کرونر قلب کمک کند.

۴. بیماری کاوازاکی

این بیماری اولین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط دکتر تومیساکو کاوازاکی متخصص اطفال ژاپنی توصیف شد. هنگامی که او این عارضه را در پسری ۴ ساله در سال ۱۹۶۱ مشاهده کرد؛ او گفت: من نمی‌توانم هیچ بیماری غیرمعمول‌تر از این بیماری تشخیص دهم، زیرا در آن هیچ مرجعی نمی‌توانم پیدا کنم. وقتی یک سال بعد مورد دوم بیماری را مشاهده کردم متوجه شدم مواردی که من دیده‌ام در هیچ کتاب پزشکی وجود ندارد. این یک بیماری نادر است که عمدتا کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند. تصور می‌شود که علت آن عفونت باشد، البته هنوز نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره داشت.

علائم این بیماری شامل تب، لب‌های سرخ شده، راش، تورم دست و پا، قرمزی چشم، توده‌هایی در گردن (غدد لنفاوی متورم) است. در بیماری کاوازاکی رگ‌های خونی از جمله آن‌هایی که قلب را تامین می‌کنند، ممکن است ملتهب شوند. این می‌تواند ادامه یابد تا خطر عوارض قلبی را در آن زمان یا در آینده افزایش دهد.

آسپرین و ایمونوگلوبولین‌های داخل وریدی می‌توانند تا حد قابل توجهی تاثیر بیماری را کم کنند. این بیماری در ژاپن شایع بوده و در انگلیس هم نادر است و از ۱۰۰ هزار کودک، حدود ۸ نفر به آن دچار می‌شوند.

کاوازاکی

۵. Torsades de pointes

اصطلاح Torsades de pointes در فرانسه به معنای «چرخاندن نقاط» است. Torsades de pointes یک ریتم غیر طبیعی و خطرناک قلب است که می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی قلب شود و اولین بار توسط دکتر دسرتن فرانسوی توصیف شد.

نام این وضعیت نادر مربوط به شکل موج الکتریکی قلب در اثر ECG است، جایی که یک الگوی چرخشی و خمشی وجود دارد این می‌تواند باعث تپش قلب، سرگیجه، سرگیجه سبک و غش شود، در صورت طولانی شدن ریتم غیر عادی خطر مرگ را ایجاد می‌کند و می‌تواند در ارتباط با سایر شرایط مانند سندرم QT طولانی رخ دهد.

۶. تترالوژی فالوت

این نام عجیب و غریب به دکتر فرانسوی اتین لوئیس آرتور فالوت برمی‌گردد که این بیماری را در سال ۱۸۸۸ توصیف کرد و به معنای تنگی دریچه ریوی و یا شریان باریک شده است.

آئورت غالب، آئورت (رگ اصلی که خون را از قلب به بقیه بدن می‌رساند) معمولا از سمت چپ قلب می‌آید. اما در TOF آن را در سمت راست قرار می‌دهند، در این شرایط بدن با نوسان میزان اکسیژن مواجه می‌شود. نوزادان مبتلا به این بیماری معمولا در اوایل زندگی خود عمل قلب انجام می‌دهند. از افراد مشهور این بیماری می‌توان به شان وایت و بو کاسون کریکت استرالیایی قهرمان‌های اسنوبورد و دارنده مدال طلای المپیک اشاره کرد که نشان می‌دهد می‌توان با وجود این بیماری باز به زندگی ادامه داد.

۷. سندرم بارلو

در افراد مبتلا به سندرم بارلو، یک یا چند فلپ دریچه میترال فلاپی است و به درستی بسته نمی‌شود. این بیماری به نام پزشکی که آن را در سال ۱۹۶۶ توصیف کرد یعنی استاد جان بریتون بارلو در آفریقای جنوبی نامیده شده است؛ سندرم بارلو نوعی بیماری دریچه قلب است که دریچه میترال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعدها، دکتر جان مایکل کریلی نام دوم و واقعی‌تر آن را افتادگی دریچه میترال گذاشت. این بیماری به دلیل صدا‌هایی که گاهی اوقات با استتوسکوپ شنیده می‌شود، به سندرم کلیک-سوفل نیز شناخته می‌شود که یکی از رایج‌ترین انواع ناهنجاری دریچه قلب است اگرچه بسیاری از بیماران هیچ علامتی ندارند.

افتادگی دریچه میترال 

۸. ناهنجاری ابستین

این بیماری به نام ویلهلم ابستین، یک پزشک آلمانی که اولین بار آن را در سال ۱۸۶۶ توصیف کرد، نامگذاری شد. ناهنجاری ابستین نوعی نقص مادرزادی قلب است که در آن یکی از دریچه‌های قلب (دریچه سه تایی، بین دهلیز راست و بطن راست) به درستی تشکیل نشده است که می‌تواند باعث نشت خون به سمت عقب شود که این امر باعث بزرگ شدن دهلیز راست قلب می‌شود. این بیماری می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر مشکلات مادرزادی قلب از جمله نقص سپتوم دهلیزی رخ دهد.

۹. سندرم آیزنمنگر

سندرم آیزنمنگر یک عارضه نادر قلبی و مادرزادی است. این بیماری یک ناهنجاری قلبی است که باعث ایجاد سوراخی در بین دو اتاق قلب شده و با افزایش فشار خون در رگ‌های خونی ریه‌ها، سبب می‌شود خون در قلب جریان نادرستی داشته باشد. علائم این بیماری که شامل سیانوز (لب‌ها، انگشتان مایل به آبی)، خستگی، مشگلات تنفسی، تپش قلب، سرگیجه و درد قفسه سینه است، ممکن است تا ۲۰ سالگی دیده نشود. این بیماری تنها با دارو درمان می‌شود. سندرم آیزنمنگر توسط دکتر پل وود به نام دکتر ویکتور آیزنمنگر که اولین بار این بیماری را در سال ۱۸۹۷ توصیف کرد، نامگذاری شد.

۱۰. سندرم کونیس

سندرم کونیس یک قسمت از آنژین یا حتی یک حمله قلبی است که بر اثر واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. این سندرم به نام پروفسور نیکلاس جی کونیس، متخصص قلب یونانی نامگذاری شد. او دریافت این سندرم بر اثر مواد شیمیایی مانند هیستامین ایجاد می‌شود که بدن نسبت به آن واکنش آلرژیک دارد. این مواد شیمیایی باعث می‌شوند که عروق تامین کننده خون به قلب اسپاسم شوند، بنابراین جریان خون را محدود کرده و باعث درد قفسه سینه مانند آنژین می‌شوند. این حساسیت می‌تواند توسط نیش زنبور یا دارو‌ها ایجاد شود و همچنین شواهدی وجود دارد که سندرم کونیس را با یک بیهوشی عمومی یا استنت‌ها مرتبط می‌کند.

سندرم کونیس در بیماران مبتلا به پلاک چربی موجود در عروق کرونر، حتی می‌تواند باعث پارگی پلاک و در نتیجه لخته شدن و حمله قلبی شود. برای درمان این بیماری از دارو‌هایی برای متوقف کردن پاسخ آلرژیک مانند کورتیکواستروئیدها، آنتی هیستامین‌ها و آدرنالین در صورت لزوم استفاده می‌شود.
برچسب ها: بیماری ، قلبی ، قفسه سینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: