کد خبر: ۲۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۳ - 2014July 15
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان، حاملگی خارج از رحم را نوعی اورژانس مامایی دانست و گفت: بر اساس آمارها در جوامع بین المللی از هر 100 زن باردار 2 نفر دچار حاملگی خارج از رحم می شوند.

دکتر فرح فرزانه در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: هنگامی که اسپرم برای لقاح با تخمک وارد رحم می شود باید حرکات لوله آنقدر قدرت داشته باشد که تخم بارور را طی 2 یا 3 روز برای کاشت به حفره رحم بفرستد.

وی ادامه داد: حال اگر لوله به هر دلیلی موفق به انجام این کار نشود؛ با باقی ماندن تخم بارور در لوله، حاملگی خارج از رحم( حاملگی نا به جا)  رخ می دهد.

وی با اشاره به این که به رغم پیشرفت علم ، هنوز 50 درصد علل ایجاد حاملگی خارج از رحم شناخته شده نیست حال آن که یکسری از فاکتورهای آن شناخته شده اند که به شرح ذیل می باشند:

افزایش بیماری های مقاربتی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با افزایش بیماری های عفونی ریسک عفونت های رحم و لوله ها بالا می رود و عفونی شدن لوله ها ریسکی برای مختل شدن لوله و حاملگی داخل لوله نیز محسوب می شود.

درمان های ناباروری

وی افزایش درمان های ناباروری را عامل دیگر ابتلا به حاملگی های خارج از رحم برشمرد و گفت: به علت استفاده از وسایل و امکانات متفاوت و داروهای خاص احتمال بروز این نوع حاملگی نا به جا بیشتر از جمعیت عادی دیده می شود.

عفونت های لگنی

دکتر فرزانه، افراد مبتلا به عفونت های لگنی و استفاده کنندگان آی یو دی را در معرض ابتلا به حاملگی های خارج از رحم دانست و گفت: همچنین افرادی که با بیش از یک نفر ارتباط جنسی داشته اند به دلیل انتشار انواع عفونت در بدنشان در معرض ابتلا به این نوع حاملگی نا به جا قرار دارند.

به گفته وی به رغم این که تا کنون اثبات نشده اما مصرف سیگار عامل دیگر بروز حاملگی خارج از رحم  محسوب می شود.

بیماری های زمینه ای لوله

متخصص زنان و زایمان در ادامه گفتگو با شفا آنلاین یادآور شد: در صورت انجام جراحی روی لوله و وجود بیماری زمینه ای لوله و یا به هر دلیل دیگری که منجر به کندی حرکات لوله شود، دیگر توان فرستادن تخم بارور به رحم وجود ندارد.

وی هشدار داد: بیماری که در گذشته یکبار سابقه حاملگی خارج از رحم داشته به طور قطع در حاملگی بعدی هم امکان ابتلا به حاملگی خارج از رحم نیز برایش وجود دارد.

وی توصیه کرد: بروز دردهای شکمی غیر عادی و هر نوع تغییر در روند قاعدگی نوعی هشدار است که باید به متخصصین زنان و زایمان مراجعه شود و حاملگی خارج از رحم با انجام یک تست حاملگی از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است.

به گفته وی در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، پزشک معالج اجازه نمی دهد حاملگی خارج از رحم به صورت اورژانس در آید.

دکتر فرزانه به خبرنگار شفا آنلاین گفت: در صورت عدم پارگی لوله ،رفع مشکل با دارو قابل کنترل است ضمن این که نیازی به جراحی وجو ندارد. که در این صورت احتمال ابتلا به چنین حاملگی های نا به جایی، در حاملگی های بعدی نیز کاهش می یابد.

فلوشیپ انکولوژی زنان هشدار داد: با مراجعه دیر هنگام و پارگی لوله، پزشک مجبور به دستکاری و جراحی لوله است و در این صورت احتمال ابتلا به حاملگی خارج از رحم در حاملگی های بعدی نیز افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این که حاملگی خارج از رحم در چه طیف سنی شایع تر است؛ بیان کرد: این اتفاق در سنین 35 تا 44 سالگی بشتر شایع  است حال آن که در سنین پائین تر هم دیده می شود. اما در سنین خیلی پائین امکان مرگ و میر ناشی از آن بالا می رود.

وی تأکید کرد: جراحی های لوله و عفونت های لگنی عواملی هستند که در بروز حاملگی خارج از رحم بیشتر از سن افراد موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: