کد خبر: ۲۷۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 24
ستاد تنظیم بازار درخواست ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای بهمن‌ماه را کرده بود و با این میزان جوجه‌ریزی انجام شده و با توجه به نیاز کشور نباید کمبودی در حوزه تأمین مرغ وجود داشته باشد

شفاآنلاین>سلامت> در حالی که کارگروه تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین کرده است، آنچه در بازار پیدا نمی‌شود مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی است. در این میان برخی فروشندگان با قطعه‌قطعه کردن مرغ سعی دارند آن را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب بفروشند و به نوعی تعزیرات را دور بزنند؛ برخی هم مردم را به احتکار خانگی مرغ متهم می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین: مدتی است قیمت مرغ برخلاف وعده‌های مسئولان راه خود را می‌رود و قیمت هر کیلوگرم مرغ، نه قیمت مصوب آن بلکه بسیار بالاتر است که بعضا به هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان نیز می‌رسد. هر کیلوگرم مرغ در محله‌های جنوبی تهران به قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که پیش از نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی عرضه مرغ با قیمت بیش از ۲۵ هزار تومان را گرانفروشی دانسته بود.

یکی از مغازه‌داران در منطقه ۱۸ تهران در این خصوص می‌گوید: گران می‌خریم که گران می‌فروشیم. به گفته او در مناطق پایین شهر تهران، افزایش قیمت مرغ، کاهش خرید آن را به همراه داشته است و مردم این مناطق بیشتر منتظر راهکاری از سوی مسئولان هستند تا مرغ را با قیمت پایین‌تری بخرند چون با نزدیک شدن به شب عید، توان خرید آنها بسیار محدود شده است.

در عین حال در بسیاری از مغازه‌های شمال تهران، مرغ کامل تقریبا عرضه نمی شود و مغازه‌داران تنها مرغ را به صورت قطعه‌بندی به فروش می‌رسانند. آنها علت را تمایل نداشتن خریداران به خرید مرغ کامل در این مناطق عنوان می‌کنند. در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ نیز وضع به همین منوال است.   

با وجود این، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی عرضه مرغ معتقد است که در این حوزه احتکار خانگی در حال انجام است.

حبیب اسدالله‌نژاد با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: ستاد تنظیم بازار درخواست ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای بهمن‌ماه را کرده بود و با این میزان جوجه‌ریزی انجام شده و با توجه به نیاز کشور نباید کمبودی در حوزه تأمین مرغ وجود داشته باشد.

‌وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزود: مردم نگران افزایش شدید قیمت مرغ هستند و به همین جهت میزان خریدها و تقاضا به شدت افزایش پیدا کرده و در واقع نوعی احتکار خانگی صورت می‌گیرد.

‌اسدالله‌نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از واحدها نیز اقدام به عرضه مرغ به صورت قطعه‌بندی کرده‌اند به مهر گفت این مسئله نیز باعث افزایش قیمت شده؛ به خاطر اینکه حاشیه سود این واحدها بسیار بالاست و گاه مرغ دولتی هم وارد این چرخه می‌شود.

‌این فعال بخش خصوصی همچنین با بیان اینکه از دیگر دلایل افزایش قیمت مرغ عرضه آن به دو نرخ آزاد و دولتی است، ادامه داد: این مسئله باعث افزایش سود جویی هم در توزیع پس از کشتار و هم در توزیع صنفی شده است ضمن اینکه نظارتی بر روند عرضه مرغ به واحدهای صنفی و از واحدهای صنفی به مصرف کننده وجود ندارد و این مسئله نیز چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.

‌این فعال بخش خصوصی تأکید کرد با وجود افزایش سهم نهاده‌های دامی برای مرغداران؛ همچنان قیمت تمام‌شده تولید بالاتر از نرخ مصوب آن است و زمانی که ستاد تنظیم بازار پذیرفته بود قیمت تمام‌شده تولید بالاتر از نرخ مصوب است باید اقدام به اصلاح این قیمت می‌کردند و آن را موکول به بعد از عید نمی‌کردند چرا که این مسئله اجحاف و ظلم فاحش به مرغدار هست و زیان ناشی از این تصمیم یک سویه و غلط از توان مرغداران خارج است و باعث می‌شود انگیزه تولیدکنندگان کاهش پیدا کند و در مقاطع بعدی با کاهش تولید مواجه باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: