کد خبر: ۲۷۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 24
گردشگری پیوند پدیده‌ای است که افراد متمول با سفر به کشورهای فقیر و با پرداخت وجهی با تهیه عضو، پیوند می‌شوند. متأسفانه این امر در جهان سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد

شفاآنلاین>سلامت> در تاریخ 26/11/99 مقاله‌ای در «شرق» به چاپ رسید تحت عنوان «وقتی گرده‌ها به فروش می‌روند». این مقاله گزارشی است از فروش کلیه در یکی از روستاهای هرات افغانستان.

به گزارش شفاآنلاین: قیمت هر کلیه بین سه‌هزارو 800 تا چهار‌هزارو 500 دلار عنوان شده و بیمارستانی در هرات در پنج سال گذشته بیش از هزار پیوند کلیه انجام داده است. انجام کار پیچیده پیوند کلیه در هرات امر خیری است که به همت متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1395 شروع شده، اما آنچه سؤال‌برانگیز است، قیمت کلیه است. آیا مردم افغانستان، به‌ویژه اهالی ایالت هرات، قدرت پرداخت چنین هزینه‌ای را برای خرید کلیه دارند؟ آیا ایالت هرات با جمعیت حدود سه میلیون نفر به اندازه کافی بیماران نیازمند به پیوند کلیه دارد که در بیمارستان شهر هرات حدود 200 پیوند در سال انجام دهد؟ اینها سؤالاتی است که شائبه ایجاد بازاری نو برای گردشگری پیوند را در شهر هرات مطرح می‌کند.

گردشگری پیوند پدیده‌ای است که افراد متمول با سفر به کشورهای فقیر و با پرداخت وجهی با تهیه عضو، پیوند می‌شوند. متأسفانه این امر در جهان سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد. به علت شیوع بیماری‌های کلیوی بسیاری از افراد برای نجات از آن نیازمند پیوند کلیه هستند. به علت کمبود عضو جهت پیوند و ممنوع‌بودن تجارت عضو در بسیاری از کشورها، گاه بیماران برای خرید عضو به کشورهای فقیر مراجعه می‌کنند. افراد سودجو هم با توجه به این نیاز برای تهیه عضو، بازار سیاه ایجاد کرده که در نهایت به استثمار طبقه آسیب‌پذیر جامعه منجر می‌شود.

در سال‌های گذشته کشورهایی نظیر هند، پاکستان، ترکیه، چین یا آفریقای جنوبی در زمینه گردشگری پیوند فعال بودند که با دخالت انجمن‌های پیوند و سازمان‌ بهداشت جهانی، دولت‌های این کشورها مجبور به مداخله و تعطیلی آن شدند.

بسیاری از کشورها پس از مشورت با انجمن جهانی پیوند و سازمان بهداشت جهانی، پدیده گردشگری پیوند را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرده‌اند. در کشور ما، ایران، نیز گردشگری پیوند غیرقانونی است. نکته جالب در مقاله فوق این است که در کشور افغانستان نیز فروش اعضای بدن غیرقانونی است، ولی به نظر می‌رسد که سودجویان به این کار همچنان ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد اتباع کشورهای مجاور افغانستان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دریافت کلیه از افراد آسیب‌پذیر ولایت هرات به آنجا سفر می‌کنند. دخالت والی هرات جهت کمک به این افراد و مقابله با افراد سودجو قابل تحسین است. امید است که با اقدامات قانونی از این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی در افغانستان جلوگیری شود. رضا سعیدی‌فیروزآبادی/ رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه ایالتی نیویورک/ روزنامه شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: