کد خبر: ۲۷۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 22
مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی بر آن شده تا گزارش‌ پیشین خود را به‌روزرسانی کند و در راستای ارتقای شفافیت، اقدامات انجام‌شده توسط سازمان تأمین اجتماعی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
شفاآنلاین>سلامت>سازمان تامین اجتماعی در راستای مبارزه و مقابله با کرونا تاکنون ۱۰۷ اقدام مؤثر انجام داده که شامل کنترل شیوع بیماری، قطع زنجیرۀ انتقال ویروس، خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹، حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان، حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان و اقدامات مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است.

به گزارش شفاآنلاین:مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی بر آن شده تا گزارش‌ پیشین خود (ششمین گزارش سیاستی در مورد اقدامات سازمان تامین اجتماعی در مقابله با کرونا) را به‌روزرسانی کند و در راستای ارتقای شفافیت، اقدامات انجام‌شده توسط سازمان تأمین اجتماعی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

سازمان تامین اجتماعی در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور، تدابیر و ساز و کارهای مهم و ارزنده‌ای را برای خدمات رسانی گسترده و مطلوب به جامعه هدف خود ارائه کرده است.

گزارش پیش‌رو، که با هدف معرفی و طبقه‌بندی اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در مقابله با کرونا تنظیم شده است به نقش این سازمان، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه اجتماعی کشور، در تخفیف پیامدهای منفی ناشی از بحران کرونا اختصاص دارد. در این گزارش، در تناسب با گزارش پیشین مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در این خصوص، اقدامات سازمان در پنج گروه کنترل شیوع بیماری و قطع زنجیرۀ انتقال ویروس؛ خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹؛ حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان؛ حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان؛ و اقدامات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در مقابله با کرونا ارائه شده است.

مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در  بیستمین گزارش سیاستی خود مربوط به بحران کرونا، واکنش سازمان تأمین اجتماعی به همه‌گیری کروناویروس در کشور را بررسی و مهم‌ترین اقدامات و سازکارهای تدبیرشده در این خصوص را منتشر کرد.

در این گزارش نشان داده می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی چگونه با حداقل ۴۰ اقدام در حوزۀ کنترل شیوع بیماری و قطع زنجیرۀ انتقال ویروس؛ ۲۱ اقدام در خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹؛ حداقل ۱۰ اقدام در حوزۀ حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان؛ ۲۴ اقدام در حوزۀ حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان؛ و ۱۲ اقدام در حوزۀ آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، تاکنون حداقل ۱۰۷ اقدام مؤثر در مقابله با کرونا به انجام رسانده و علاوه‌براین، تعداد زیادی اقدام دیگر را برای این منظور در دستور کار خود دارد.

تشریح اهم اقدامات و تمهیدات اجراشدۀ سازمان تامین اجتماعی در ایام کرونا:

همان‌گونه که در طول بحران‌های مختلف ثابت شد، نظام تأمین اجتماعی نقشی کلیدی در کاهش آثار نامطلوب ناشی از بحران بر اقتصاد، بازار کار و جامعه دارد. صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی، به‌عنوان بخشی از این نظام و در راستای ایفای نقشِ ضربه‌گیری خود، باید در مقابله با همه‌گیری کرونا در اسرع‌وقت تمهیدات و تدابیری بیندیشند که تقاضای روبه‌فزونی برای خدمات و مزایا (مثلاً بیکاری یا درمان) را پاسخگو باشند و حمایت کافی را از اقشار و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ارائه کنند. در این راستا، سازمان تأمین اجتماعی، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر اجتماعی، به‌رغم تمامی فشارهای مالی ناشی از بحران، اقداماتی را انجام داد تا از ابعاد و پیامدهای بحران بر جمعیت تحت پوشش خود بکاهد.

سازمان‌های تأمین اجتماعی در راستای نقش تثبیت‌کنندگی و ضربه‌گیریِ خود، در وضعیت‌های عدم‌تعادل اقتصادی کمک می‌کنند تا تعادل مجدداً برقرار شود. این سازمان‌ها به‌منظور حمایت از نیروی کار، کارفرمایان و جامعۀ تحت پوشش خود بر یافتن راه‌های خلاقانه برای کمک به افراد آسیب‌پذیر و تسهیل دسترسی بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران به خدمات تأکید دارند. در این چهارچوب، در وضعیتی که بحران کرونا کشورهای جهان را درگیر مشکلات متعدد کرده، بار دیگر نقش و جایگاه این سازمان‌ها در تخفیف پیامدهای ناشی از بحران‌ها و کمک به ایجاد تعادل اقتصادی پررنگ شده است.

سازمان تأمین اجتماعی چگونه با حداقل ۴۰ اقدام در حوزۀ کنترل شیوع بیماری و قطع زنجیرۀ انتقال ویروس؛ ۲۱ اقدام در خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹؛ حداقل ۱۰ اقدام در حوزۀ حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان؛ ۲۴ اقدام در حوزۀ حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان؛ و ۱۲ اقدام در حوزۀ آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، تاکنون حداقل ۱۰۷ اقدام مؤثر در مقابله با کرونا به انجام رسانده است و علاوه‌براین، تعداد زیادی اقدام دیگر را برای این منظور در دستور کار خود دارد.

با فراگیری کووید ۱۹ در ایران، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرای طیف گسترده‌ای از اقدامات برای مقابله با این ویروس کشنده را در دستور کار قرار دادند. دراین‌راستا، سازمان تأمین اجتماعی، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمۀ اجتماعی و دومین ارائه‌دهندۀ خدمت درمان در کشور، به‌سبب نقش و جایگاه مهمی که در حوزۀ رفاه و تأمین اجتماعی، چه از نظر ارائۀ خدمات درمانی و چه از نظر ایجاد امنیت درآمدی برای بیمه‌شدگان، ایفا می‌کند، مجموعه‌ای از سیاست‌ها، تدابیر و اقدامات را برای مقابله با کروناویروس جدید به اجرا گذاشت.

اقدامات و تمهیدات اجراشده سازمان تاکنون در مقابله با کرونا در پنج دسته کلی، طبقه‌بندی و ارائه می‌شوند. طبقه‌بندی اهم اقدامات و تمهیدات اجراشدۀ سازمان شامل موارد زیر هستند:

. کمک به کنترل شیوع بیماری و قطع زنجیره انتقال ویروس ازطریق غیرحضوری‌کردن ارائۀ بسیاری از خدمات

. خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ ازطریق تخصیص امکانات درمانی ملکی به این بیماران و گسترش تعهدات بیمۀ پایه در درمان غیرمستقیم

. حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان

. حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان 

. اقدامات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در مقابله با کرونا

بر اساس چهارچوب و در راستای پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور در خصوص ضرورت کاهش مراجعات و رفت‌وآمدها به‌منظور جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس، مجموعه‌ای از تدابیر در سازمان تأمین اجتماعی تصویب و اجرا شد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* ایجاد سامانۀ غیرحضوری استعلام استحقاق درمان و حذف مراجعه به واحدهای اجرایی جهت تمدید اعتبار دفترچۀ درمانی

* غیرحضوری کردن نام‌نویسی بیمه‌شدگان ازطریق کارفرما (موضوع بخشنامۀ شمارۀ ۵ نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی به شمارۀ ۳۹۵۴/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۰۹/۰۵/۹۹).

* راه‌اندازی سامانۀ غیرحضوری اعلام سابقه به مؤسسات جهت بهره‌برداری الکترونیکی سازمان‌ها و نهادها.

* حذف اسپیرومتری و اثرانگشت در معاینات سلامت شغلی بیمه‌شدگان.

* توقف اخذ اثر انگشت در کلیۀ قراردادها و فرم‌های مربوط به فرایندهای ارائه خدمات به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا.

* افزایش اعتبار پرونده‌های مکانیزۀ دارویی تا انتهای هر فصل جهت جلوگیری از رفت‌وآمد بیماران برای تمدید اعتبار پرونده.

* تعلیق موقت کمیته‌های بررسی مشاغل سخت‌وزیان‌آور و تدوین فرایند رسیدگی به درخواست متقاضیان در سطح شعب و ادارات کل استان‌ها با هماهنگی اداره‌کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

* رسیدگی به اعتراض بیمه‌شدگان در ارتباط با سوابق پرداخت حق بیمه به‌صورت غیرحضوری.

* مکانیزه‌سازی تقاضای عقد قرارداد از سوی پزشکان در بخش درمان غیرمستقیم.

* حذف مراجعۀ حضوری متقاضیانِ بهره‌مندی از مزایای مستمری بازنشستگی جهت ارائه و ثبت درخواست به واحدهای اجرایی تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ و تعیین تاریخ ترک کار آن‌ها به‌منزلۀ تاریخ درخواست بازنشستگی.

* غیرحضوری کردن درخواست بازنشستگی از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹.

* غیرحضوری کردن فرایند پرداخت هزینۀ ازدواج.

* غیرحضوری کردن فرایند پرداخت کمک‌هزینۀ مجلس ترحیم (کفن‌ودفن).

* غیرحضوری کردن استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده.

* غیرحضوری کردن استعلام ارتباط بیمه‌ای بیمه‌شدگان در سامانۀ خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی.

* غیرحضوری کردن نام‌نویسی متمرکز افراد تبعی بیمه‌شدگان.

* درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه‌شدگان پاره‌وقت.

* حذف مراجعۀ فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمۀ کفالت.

* ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانۀ اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان.

* غیرحضوری کردن انعقاد قرارداد بیمۀ اختیاری و دریافت برخط حق‌بیمۀ حرف و مشاغل آزاد.

* توافق غیرحضوری کارفرمایان برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی.

* ابلاغ الکترونیکی مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار.

* مشاهدۀ غیرحضوری جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی.

* اعتراض غیرحضوری کارفرما به بدهی و تعیین و اعلام زمان رسیدگی.

* پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری.

* حذف کاغذ از درآمد (سامانۀ مکاتبات الکترونیک).

*  احتساب سوابق دوران خدمت سربازی به‌صورت غیرحضوری.

* اخذ الکترونیکی درخواست مفاصاحساب و صدور هوشمند و ابلاغ آن.

* ارتقای سامانۀ دریافت لیست و ارائۀ میزکار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست.

* درخواست غیرحضوری معرفی بیمه‌شدگان به کمیسیون‌های پزشکی موضوع مادۀ ۹ قانون تأمین اجتماعی.

*  برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمۀ بیکاری.

* اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی.

* ارسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار پیامک به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانی که در بازۀ زمانی ۰۱‌/۱۲‌/۱۳۹۸ لغایت ۳۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ اعتبار دفاتر درمانی آن‌ها به پایان رسیده بود، مبنی بر عدم‌نیاز به مراجعه به واحدهای اجرایی جهت تمدید دفترچۀ درمانی.

* ارسال ۳۸,۷۲۵ پیامک به کارگران ساختمانی که اعتبار کارت مهارت آن‌ها در بازۀ زمانی ۰۱‌/۱۲‌/۱۳۹۸ لغایت ۳۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ خاتمه یافته بود مبنی بر عدم‌نیاز به تمدید کارت مهارت فنی.

* ارسال ۲۵,۷۱۶ پیامک به بیمه‌شدگان خاص (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامۀ بیمه به‌طور اختیاری، قالیبافان و غیره) مبنی بر اطلاع‌رسانی افزایش مهلت‌های مربوطه.

* ایجاد ارتباط سیستمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور حذف گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان جهت صدور و تمدید دفترچۀ فرزندان ذکور بالای ۱۹ سال.

* متمرکز نمودن سوابق پرداخت حق‌بیمۀ بیمه‌شدگان و حذف فرایند جمع‌آوری سوابق به‌منظور ممانعت از مراجعه و تردد بیمه‌شدگان به شعب سازمان.

* حذف کد سه رقمی مندرج در برگۀ پذیرش بیماران در هنگام مراجعه به پزشک و یا پاراکلینیک به‌منظور کاهش خط انتقال بیماری.

*  اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی توسط بانک رفاه کارگران در راستای کمک به کنترل شیوع کرونا.

* معرفی و رونمایی از خدمت جدید دستیار دیجیتالی رفاه در حوزۀ مستمری‌بگیران سازمان توسط بانک رفاه کارگران.

سازمان تامین اجتماعی و بحران کرونا

حذف کامل دفترچۀ کاغذی درمان و استفاده از فناوری دیجیتال در این خصوص، پیاده‌سازی سامانۀ غیرحضوری مدیریت بدهی، هوشمندسازی لیست و امکان دریافت کلیۀ لیست‌ها به‌صورت غیرحضوری (لیست‌های معوق، متمم و بدون وجه)، استفاده از اطلاعات مؤدیان سازمان امور مالیاتی به‌منظور تسهیل در امر بازرسی دفاتر قانونی موضوع مادۀ ۴۷ قانون تأمین اجتماعی و حذف پروسۀ مراجعۀ بازرسان دفاتر قانونی به کارگاه‌های مشمول، پیاده‌سازی سامانۀ ثبت و ورود اطلاعات خزانه‌داری و اسناد خزانۀ اسلامی، پیاده‌سازی سامانۀ متمرکز بازرسی دفاتر قانون، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، پرداخت غیرحضوریِ حق‌بیمۀ کسری از ماه، عملیاتی‌سازی سامانۀ متمرکز مستمری، راه‌اندازی ارتباط برخط سازمان با سازمان‌های ثبت‌احوال؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ پلیس مهاجرت و امور هویتی ایرانیان خارج از کشور جهت بررسی وضعیت استمرار شرایط دریافت مستمری برای مستمری‌بگیران، غیرحضوری کردن نام‌نویسی متمرکز کارفرمایان، غیرحضوری کردن نام‌نویسی متمرکز اتباع خارجی، پیگیری در خصوص انجام معاینات پیش از استخدام به‌صورت غیرحضوری از کارفرمایان، غیرحضوری کردن درخواست پذیرش کارگران ساختمانی و غیرحضوری کردن درخواست بازرسی اشتغال به کار کارگران شاغل در کارهای ساختمانی از اقدامات دیگری است که در دستور کار قرار دارد.

خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹

سازمان تأمین اجتماعی اولین خریدار و دومین ارائه‌دهنده خدمت درمان در کشور است و بدین‌ترتیب نقش مهمی در سیستم سلامت کشور و ایجاد پوشش همگانی خدمات سلامت ایفا می‌کند. باتوجه‌به این نقش بود که تدابیر مهمی در مدیریت بخش درمان سازمان (اعم از درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم) برای خدمات‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ اندیشیده شده که این امور در تضمین دسترسی جامعۀ ذی‌نفعان به خدمات درمانی و همچنین کمک به مهار ویروس در سطح ملی بسیار حائز اهمیت است.

آماده‌باش ۷۳ بیمارستان و ۳۱۰ مرکز سرپایی برای خدمت‌رسانی به مبتلایان به کرونا، به‌کارگیری بیش از هفت هزار نفر از پزشکان و ۲۵ هزار نفر از پرسنل غیرپزشک در فرایند خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ و صدور مجوز جذب نیروهای موقت کادر درمان جهت پاسخگویی به بیماران، به‌کارگیری نیروی انسانی قراردادی خارج از محدودیت ردیف‌های تشکیلاتی و محدودیت‌های ابلاغی در ضوابط اداری برای پاسخگویی به نیازهای درمانی، اختصاص بالغ بر ۲۸۰۰ تخت عادی و ۴۹۵ تحت ویژه در مراکز ملکی سازمان به بیماران کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری، بستری حدود ۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز ملکی سازمان در کل کشور (حدود ۱۵ درصد نیاز به مراقبت ویژه داشته‌اند) که حدود ۸۸ درصد از آن‌ها ترخیص شده‌اند از مهم‌ترین اقدامات تامین اجتماعی در ایام کرونا به شمار می‌رود.

راه‌اندازی تست PCR در آزمایشگاه رفرانس تأمین اجتماعی و بیمارستان شهید لبافی‌نژاد، صدور مجوز تفویض اختیار به‌کارگیری نیروی تخصصی و غیرتخصصی به مدت ۲ ماه در استان‌های درگیر کرونا، توسعۀ بستۀ تعهدات بیمه پایه و افزایش ناگهانی ۴۰۰۰ تخت ویژۀ دانشگاهی (با هزینۀ هتلینگ دو برابر) با پرداخت تعرفۀ ویژه برای آن‌ها، گسترش پروژۀ نسخۀ الکترونیک به کل کشور جهت استفادۀ تمامی پزشکان طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد، تمهیدات لازم جهت انجام مشاورۀ پزشک با بیمار از راه دور و امکان دسترسی به آن ازطریق سامانۀ club.tamin.ir، تمهیدات لازم جهت مکانیزه‌سازی رسیدگی به پرونده‌های بستریِ مؤسسات طرف قرارداد، افزایش سقف تعدادی مجاز تحویل داروهای مختلف در یک نسخه، افزایش سقف ریالی مجاز داروخانه‌ها تا سه میلیون تومان برای داروهای غیر پرونده‌ای و هشت میلیون تومان برای داروهای پرونده‌ای جهت کاهش مراجعۀ بیماران، تشکیل کمیتۀ مدیریت بحران جهت مقابله با کووید ۱۹ و تعیین دستورالعمل کاری برای مدیریت درمان استان‌ها (شامل پیش‌بینی اقدامات موردنیاز و تعیین میزان اقلام مصرفی لازم در مراکز درمانی استان‌ها)، هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انسجام عمل و وحدت‌رویه در مقابله با کرونا، شامل دریافت آخرین دستورالعمل‌های مراقبت، تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا و ارسال آن‌ها به مدیریت‌های درمان استان‌ها، و همچنین همکاری با این وزارت به‌منظور ایفای نقش در مقابله ملی با ویروس، فعال‌شدن برخی درمانگاه‌ها در دو شیفت کاری و ایام تعطیل، ابلاغ اولویت بستری بیماران مبتلا به کرونا و توقف و یا محدودسازی فعالیت‌های الکتیو مراکز درمانی ملکی از دیگر اقدامات تامین اجتماعی هستند.

صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی

نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و غیره حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه، نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن‌ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار و  عملکرد مراکز درمانی تابعه، نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه‌های تصویربرداری با آمار مراجعۀ بالا به دلیل گستردگی شیوع  بیماری در برخی از استان‌ها، تهیه و تحویل اقلام حفاظتی موردنیاز (علاوه بر خرید مدیریت‌های درمان) به کل کشور از طرف ستاد مرکزی از ابتدای شیوع بیماری از خدمات و اقدامات سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

۷۳ بیمارستان، ۲ هزار و ۸۱۶ تخت عادی مخصوص کرونا، ۴۹۵ تخت ویژه اختصاصی کرونا، ۹۲ هزار و ۳۵۹ نفر بستری شدگان، ۱۰ هزار و ۱۲۱ فوتی و ۸۱ هزار و ۳۹۳ نفر هم کل ترخیص شدگان از مهمترین آمار عملکرد در حوزه تخصصی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی تا پایان دی ماه ۹۹ است.

حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان

باتوجه‌ به لزوم کاهش رفت‌وآمدها و لغو تجمعات غیرضروری برای کنترل شیوع ویروس، بسیاری از مشاغل به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. برخی از آن‌ها ناچار به تعطیل‌کردن کسب‌ و کار خود شده‌اند و برخی هم به دلیل کاهش مراجعه و تقاضای خانوارها برای دریافت خدمات با رکود قابل‌توجهی روبرو شده‌اند.

تمهیدات سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از کسب‌ و کارها و کارفرمایان آسیب دیده از کرونا:

* امهال حق‌بیمۀ سهم کارفرما (۲۰ درصد) در اسفندماه ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۱۴ رسته از فعالیت‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که تحت تأثیر مستقیم بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتند، به نحوی که در این بازۀ زمانی مکلف به پرداخت حق‌بیمۀ سهم کارفرما (۲۰درصد) نبودند، با امکان تقسیط حق‌بیمۀ دورۀ مذکور برای آن‌ها بدون اخذ جریمه، از تیرماه لغایت اسفندماه ۱۳۹۹.

* امهال حق‌بیمۀ سهم کارفرمایی آذر و دی ‌ماه سال ۱۳۹۹ برای ۱۳ رشته‌فعالیت شامل آرایشگاه‌های زنانه-  تالارهای پذیرایی -  توزیع صنایع دستی و فرش دستباف - دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری - باشگاه‌های ورزشی -   مراکز مربوط به گردشگری آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا با امکان پرداخت یا تعیین ترتیب پرداخت (سررسید اقساط تا پایان خردادماه ۱۴۰۰) حداکثر تا پایان اسفندماه ۱۳۹۹.

* حمایت از کارفرمایان و لذا اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائۀ درخواست.

* تعلیق موقت برگزاری جلسات کمیسیون‌های پزشکی (موضوع مادۀ ۹۱ قانون تأمین اجتماعی) و شوراهای پزشکی تا پایان اردیبهشت‌ماه  ۱۳۹۹.

* توقف انجام بازرسی از کارگاه‌ها به‌جز در موارد خاص تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

*  همکاری در خصوص انجام بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که به‌صورت دورکاری مشغول به فعالیت هستند.

* حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائۀ درخواست.

* تمدید مهلت صدور درخواست بازرسی دفاتر و اخذ مدارک و مستندات از کارفرمایان و انجام بازرسی آخرین سال مالی به‌منظور همکاری بیشتر با بنگاه‌های اقتصادی و همسویی با سازمان امور مالیاتی.

* عدم‌قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تعلیق فعالیت هیئت‌های تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراض کارفرمایان) از اسفندماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

* توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفندماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان  

پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به تمامی بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کووید۱۹ و احتساب دورۀ مزبور به‌عنوان سابقۀ پرداخت حق‌بیمه، تسهیل در پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان دچار کووید ۱۹ بدون انجام تشریفات اداری (معرفی به مراجع پزشکی و تکمیل فرم معرفی‌به‌کار توسط کارفرما)، درصورتی‌که گواهی استراحت ارائه‌شده ۱۵ روز و کمتر باشد، پرداخت غرامت تا سقف یک ماه بدون نیاز به تأیید مراجع معتمد پزشکی سازمان، درصورتی‌که بیمه‌شده در بیمارستان بستری شده باشد و پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری بدون نیاز به تأیید مراجع پزشکی سازمان (پزشک معتمد و شورای پزشکی) و همچنین حذف استعلام وضعیت و معرفی‌به‌کار از این فرایند از اقدامات مهم در سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی (اعم از بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران) است.

تعلیق بازرسی احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و سایر بیمه‌شدگان خاص تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پروندۀ مزمن به‌صورت ۲ ماهه به‌جای یک ماه، تعلیق بازرسی بیمۀ بیکاری تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، افزایش استحقاق درمان متقاضیان دریافت بیمۀ بیکاری در دوران شیوع ویروس کرونا لغایت شهریورماه ۱۳۹۹، تمدید اعتبار دفترچۀ درمانی بیمه‌شدگان گروه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران لغایت آبان‌ماه ۱۳۹۹ و اعمال آن در سیستم استحقاق درمان، پرداخت کمک‌هزینۀ کفن‌ودفن به فوت‌شدگان ناشی از بیماری کووید۱۹، برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه‌شدگان فوت‌شده بر اثر بیماری کووید۱۹، تسهیل شرایط احراز مقرری بیکاری برای افرادی که از اسفندماه ۱۳۹۸ تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ در اثر کرونا بیکار شده بودند و لحاظ این نوع بیکاری در قالب حوادث غیرمترقبه (موضوع تبصرۀ ۲ مادۀ ۲ قانون بیمۀ بیکاری)، به‌طوری‌که بالغ‌بر ۷۳۸ هزارنفر مشمول دریافت این مقرری شدند.

حذف استعلام وضعیت و معرفی به کار برای پرداخت استراحت‌های پزشکی که لیست پرداخت حق‌بیمۀ آن‌ها با مدت استراحت مطابقت دارد، تمدید اعتبار دفاتر درمانی منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۸ کلیۀ بیمه‌شدگان تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بدون توجه به تداوم پرداخت بیمه‌ای، حذف فرایند لزوم تأیید شورای پزشکی در خصوص افرادی که مهلت دفاتر درمانی آنان زودتر از موعد مقرر (۴ و ۶ ماهه) به اتمام رسیده است، تمدید تاریخ خروج از کفالت و اعتبار دفاتر درمانی همسران و فرزندان اناث مستمری‌بگیران به‌ترتیب به مدت سه و یک سال، لغو فرایند معاینات پزشکی بدو بیمه‌پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیراجباری ازجمله بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامۀ بیمه به‌طور اختیاری، رانندگان، و کارگران ساختمانی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشکی اولیۀ متقاضیان بیمه با ماهیت غیراجباری (طی دستور اداری شمارۀ ۱۹۶۵/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۱۳/۰۳/۱۳۹۹ )، تعلیق استعلام از سازمان پایانه‌های کشور در خصوص تمدید و یا صدور کارت هوشمند رانندگان و پذیرش تداوم بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان موردنظر تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، موافقت با تداوم بیمه‌پردازی و تأمین اعتبار دفاتر درمانی کارگران ساختمانی که مدت کارت مهارت فنی آنان در فواصل اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹منقضی شده بود تا خردادماه ۱۳۹۹ از اقدامات تامین اجتماعی در ایام کرونا به شمار می رود.

صدور پیش‌نویس حکم بازنشستگی به محض ترک کار بیمه‌شده تا زمان دریافت لیست ماهانۀ کارفرما، افزایش مهلت‌های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمۀ بهمن‌ماه ۱۳۹۸بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامۀ بیمه به‌طور اختیاری، بیمه‌شدگان توافقی فعال انفرادی، خادمین ثابت مساجد، باربران، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار و غیره لغایت مردادماه ۱۳۹۹، تسهیل شرایط مربوط به اعتراض بیمه‌شدگان به آرای کمیسیون‌های پزشکی بدوی که پایان مهلت اعتراض آن‌ها پس از تاریخ ۰۱‌/۱۲‌/۱۳۹۸ بوده است، صدور مجوز تمدید دفاتر درمانی فرزندان ذکور بالای ۱۹ سال تمام بر مبنای کارت دانشجویی یا برنامۀ هفتگی معتبر به‌جای گواهی اشتغال به تحصیل، تمدید مهلت ابلاغ مجدد رأی و ثبت اعتراض برای بیمه‌شدگانی که پایان مهلت اعتراضشان به رأی کمیسیون پزشکی بدوی پس از تاریخ ۰۱‌/۱۲‌/۱۳۹۸ بوده و موفق به ثبت اعتراض خود نشده بودند.

اسناد صادره بابت کمک‌هزینۀ کفن‌ودفن

به‌غیراز فروردین‌ماه ۱۳۹۹، در هفت ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۹، تعداد اسناد صادره بابت کمک‌هزینۀ کفن‌ودفن نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده که این افزایش تا حدود زیادی ناشی از فوت‌ بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان در اثر بیماری کووید۱۹ بوده است. درمجموع، در هشت‌ماهۀ نخست سال ۱۳۹۸، به تعداد ۳۵ هزار و ۲۳۱ سند کمک‌هزینۀ کفن‌ودفن صادر شده بود که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، این رقم به ۴۳ هزار و چهار افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد اسناد صادرشده بابت کمک‌هزینۀ کفن‌ودفن در هشت‌ماهۀ نخست ۱۳۹۹ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

اسناد صادره بابت غرامت دستمزد ایام بیماری

به‌غیراز فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹، در شش ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۹، تعداد اسناد صادره بابت غرامت دستمزد ایام بیماری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده که این افزایش تا حدود زیادی ناشی از ابتلای‌ بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان به بیماری کووید۱۹ بوده است. احتمالاً کاهش تعداد پرداختی‌ها در دو ماه نخست سال نیز ناشی از تعطیلی‌های گستردۀ کسب‌وکارها و لذا کاهش غرامت‌های ناشی از کار بوده است.

درمجموع، در هشت‌ماهۀ نخست سال ۱۳۹۸، به تعداد ۲۸۳ هزار و ۷۸۶ غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت شده بود که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، این رقم به ۳۴۲ هزار و ۲۵۶ افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد غرامت‌های دستمزد ایام بیماری در هشت‌ماهۀ نخست ۱۳۹۹ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۲۰.۶ درصد رشد داشته است.

اقدامات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در مقابله با کرونا

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور، بر خود لازم دانست تا در راستای آگاه‌سازی عمومی جهت پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس و مقابله با آن و همچنین کمک به حوزۀ سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد.

ساخت و تهیۀ فیلم‌های آموزشی، انیمیشن‌ها، موشن‌گرافیک‌ها، و پیام‌های تبلیغاتی در خصوص شناخت، پیشگیری و مقابله با کووید۱۹، ساخت و تهیۀ ویدیوها، موشن‌گرافیک‌ها، و پیام‌های تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی خدمات غیرحضوری و نحوۀ استفاده از آن‌ها، تدوین و ابلاغ مجلد «راهنمای پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹ و بازگشت به کار بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹» به خانه‌های بهداشت کارگری، تهیه و ابلاغ «دستورالعمل اجرایی نحوۀ فعالیت خانه‌های بهداشت کارگری»، تهیه و ابلاغ «دستورالعمل نحوۀ رسیدگی به پروندۀ بیماران بستری»، برگزاری جشنوارۀ کروناامید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به ماندن در خانه توسط مؤسسۀ فرهنگی و هنری آتیه، انتشارات علمی و فرهنگی، و مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی و با مشارکت معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از اقدامات فرهنگی تامین اجتماعی در ایام کرونا است.

انتشار گزارش‌های سیاستی برای کمک به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران برای مقابله با کرونا ازطریق مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی، تولید و انتشار یادداشت‌ها و محتوای خبری در خصوص انتشار ویروس کرونا، توصیه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس در سایت‌های رسمی سازمان و شرکت‌های تابعه، طراحی، چاپ و توزیع پوستر، بنر، بروشور و عکس‌نوشت روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در تهران و استان‌ها، برگزاری ۲۱۸ دورۀ آموزشی مرتبط با «پیشگیری و مبارزه با کووید۱۹ در کل کشور» در سال ۱۳۹۸ و ۱۱۳ دورۀ آموزشی در سال ۱۳۹۹ در قالب کلاس‌های آموزشی حضوری و الکترونیک برای همکاران سازمان. ، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژۀ کرونا برای پرسنل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های تابعه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای رابطین طرح ۳۰۷۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اقدامات موثر سازمان تامین اجتماعی در ایام کرونا محسوب می شود.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: