کد خبر: ۲۷۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 22
نمی دانم چطور برخی افراد با کمال بی انصافی برای سوار شدن بر موج سیاسی تبلیغاتی، به راحتی یافته ها و گفته های مملکت شان را زیرسوال می برند

شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت گفت: حدود 13 ماه از گرفتاری همکاران ما با کووید19 می گذرد، گفت: به آنهایی که ادعا می کنند که وزارت بهداشت قبل از پایان بهمن سال گذشته، کووید19 را داشت و اعلام نکرد، اگر یک مورد این دانشمندان کج سلیقه توانستند ادعای شان را اثبات کنند، حتما به آنها جایزه می دهم.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر سعید نمکی در نوزدهمین آیین پویش ره سلامت که با افتتاح پروژه های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه همراه بود، اظهار داشت: دو هزار و 200 تا 300 نمونه که از دی و آذر و بهمن سال گذشته از آنفلوآنزا نگه داشته بودیم، گفتم همه آنها را تست کنند چون می دانستم عده ای دنبال این هستند که بگویند ایران مرکز کرونا بوده است. آمریکایی ها، اسراییلی ها و برخی در بیرون از کشور، دنبال این بودند که اثبات کنند کانون کرونا، ایران بود و عده ای هم در داخل، پای بیرق آن سینه زدند. این را می دانستم که این نمونه ها را تست کردیم به جز سه نمونه در سراسر کشور که از 23 بهمن به بعد بود، هیچ موردی از کووید19 در نمونه هایی که برای آنفلوآنزا گرفته بودیم، پیدا نشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نمی دانم چطور برخی افراد با کمال بی انصافی برای سوار شدن بر موج سیاسی تبلیغاتی، به راحتی یافته ها و گفته های مملکت شان را زیرسوال می برند. اگر کسی توانست یک مورد اثبات کند که کووید19 تا قبل از 23 بهمن در ایران وجود داشته، نه تنها به او جایزه می دهیم بلکه هزار بار هم عذرخواهی می کنیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: برای دفاع از حیثیت عزیزانی(مدافعان سلامت) که در این مدت خودشان را به آب و آتش زدند، هیچ یاوه گویی که بخواهد سلامت این مجموعه را زیرسوال ببرد را رها نخواهم کرد، به هیچ وجه اجازه نخواهم داد. هفته گذشته دکتر المنظری رییس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به ایران سفر کرده بود، اعلام کرد که مدیریت ایران، یکی از ناب ترین، شایسته ترین و مدرن ترین شیوه های مدیریتی بود که می تواند برای جهان، الگو باشد اما یک فرد در داخل با کمال کج سلیقگی، صحت این ساختار را برای درماندگی در شرایط سیاسی و کسب بعضی از سلایق، در ذهن مردم زیرسوال می برد.

وی تصریح کرد: اگر بنده مردم، مرده ام و با دم مسیحا هم زنده نمی شوم. مردم این سرزمین فقط به کسی بها می دهند که با آنها روراست و صادق است، به سیاسی کاری دیگر بها نمی دهند، تمام شد، دوران عوام فریبی خاتمه پیدا کرد. آن طرف دنیا یک نفر عطسه کند این طرف دنیا به او می گویند، عافیت باشد. دوره عوام فریبی مُرد. با این شبکه های اجتماعی و عریانی خیلی از مسائل، مگر می شود مردم را با بعضی از شعارهای بی منطق، فریب داد؟

وزیر بهداشت گفت: به محض اینکه در ووهان گزارش ویروس کرونا را شنیدیم، همه آماده شدیم، بلافاصله جلسه گذاشتیم، مرزها را بستیم، در تمام ورودی ها و مبادی ورودی کشور نیرو برای کنترل گذاشتیم، شروع به طراحی کیت کردیم، 57 دانشجوی ایرانی ووهان را که به ایران آوردیم، با کیتی که عزیزان ما در انستیتو پاستور طراحی کردند، تست کردیم، کسی به ما کیت نداد. وقتی قم و گیلان گرفتاری شدیدی پیدا کردند، تعدادی کیت یکی از همکاران ما به صورت دستی به کشور وارد کرد، کیت نداشتیم، خودمان طراحی کردیم کیت، ونتیلاتور، ماسک و گان را.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: در این مدت با دست های بسته در اوج نامردی تحریم در اقیانوس بلا شنا کردیم. از دی ماه سال گذشته، حواسمان به این ماجرا جمع بود که این ویروس گسترش پیدا می کند و به همین دلیل هم بود که وقتی ویروس به ایران آمد، هیچ دانشگاهی دست و پایش را گم نکرد، هیچ بیماری پشت درب بیمارستانها، سرگردان نشد که افتخار جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: از مدت ها پیش در ویدیوکنفرانس و نامه ها به عزیزانم در دانشگاه ها اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت ترین یورش های ویروس جهش یافته آماده کنید. امروز دیگر ویروس جهش یافته منحصر به یک نقطه از کشور نیست و همه جا پخش شده است. دیشب ساعت 12 از بیرجند، دو مورد جدید گزارش گرفتم و از ایلام و خیلی استانها لحظه به لحظه گزارش می گیرم.

وزیر بهداشت یادآور شد: همکاران ما کاملا آماده هستند. مردم شریف ایران باید بدانند که این ویروس علیرغم اظهارات مقامات انگلیسی، همان روزهای اول گفتم که این ویروس هم قدرت سرایت چندین برابری دارد و هم قدرت بیماری زایی و مرگ زایی بیشتری دارد و هم جوان تر ها را بیشتر گرفتار می کند. سه روز پیش در خوزستان کودک یک و 9 ساله بر اثر کووید19 فوت کرد.

دکتر نمکی اظهار داشت: به همه شهدای سلامت، همه دانشگاه های علوم پزشکی و عزیزانی که تن بر آتش بلا زدند و شهید شدند، درود می فرستم اما به شدت گله مندم از آنهایی که متاسفانه پروتکل ها را رعایت نمی کنند و به شدت گله مندترم از آنهایی که با پروتکل شکنان برخورد نمی کنند. ما ابزار نداریم. در وزارت بهداشت اگر دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بگوید آمده اند و یکی از اورژانس های بیمارستانی را بهم ریخته اند، ابزاری نداریم به جز استفاده از ابزار دیگران. ابزار ما یک گوشی و همین چیزهایی است که شما می بینید، ابزار ما عشق به بیماران است و جان است که آن را فدا کنیم. بیش از آن چیزی نداریم.

وی افزود: از برخی از اتفاقات کشور، اطلاعی نداریم. دیشب در ایلام خانم جوانی اینتوبه شد که حامله بود و با سزارین، نوازدش را به دنیا آوردیم. نمی دانم که این نوزاد هرگز مادر خودش را می بیند یا خیر و یا چشم این مادر بر سیمای فرزندی که ماه ها در شکمش نبضش را حس کرده، باز خواهد شد یا خیر. اما چه کسی عامل مرگ این بانوی ایلامی است؟ ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشت آن اجازه دادیم؟ چه کسی از من در این رابطه، نامه دارد؟ کجا من و همکارانم با بعضی از این ترددها، موافقت کردم؟ اتوبوسی می آید که در مرز می گیریم، فرد مثبت پیاده می شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می رود و وقتی ردیابی می کنیم، موارد مثبت در آن شهرستان پیدا می شوند.

وزیر بهداشت گفت: تا کجا همکاران من باید تاوان ندانم کاری بقیه را بپردازند؟ چه گناهی کرده ایم بعد از 13 ماه که باید موج بیماری ایجاد شود و ما موج را بشکنیم و شهید بدهیم. خدا شاهد است داغ شهدای سلامت، مرا جزقاله می کند و نابودم کرده است. ناب ترین نیروهای نظام سلامت را در این مدت از دست دادیم. داغی برای هیچ فرمانده ای بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش یکی یکی نفله شوند آنهم خیلی موارد به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران.

دکتر نمکی تاکید کرد: منِ وزیر خبر ندارم کی می آمد و کی بیرون می رود. فقط ما ته رودخانه زخمی و جنازه جمع می کنیم خب بجای وزیر بهداشت، مدیرکل مرده شورخانه بگذارید. وزیر بهداشت برای چه می خواهید؟ این درد، درد بزرگی است. ویروس جهش یافته، مهاجم تر است. فکر نکنید انگلیس یکی از ساختارهای ضعیف نظام سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام های بسیار مقتدر را دارد، آلمان در مسائل بهداشتی و درمانی کشور کمی نیست اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند، نه کم پولی و کم بضاعتی اقتصادی ما را دارند. داریم فریاد می زنیم که اپیدمی گرفتارمان می کند چرا گوش نمی کنید؟ چرا منِ وزیر بهداشت نباید بدانم هیاتی از فلان جا به ایران می آید؟ اینطور نمی شود مملکت را اداره کرد.

وی گفت: چقدر باید فریاد بزنم و بگویم؟ چقدر باید شرمسار نیروهای حوزه سلامت شوم؟ چقدر باید از پزشک، پرستار، علوم آزمایشگاهی، بهورز و سایر نیروها خجالت بکشم؟ این که نمی شود. ناگهان خبر بشوم که بدون اطلاع ما، گروهی آمد و گروهی رفت آن هم در کشوری که رهبر معظم انقلاب می خواهد نشست مجازی بگذارد می گوید از وزارت بهداشت اجازه بگیرید، رییس جمهور می خواهد به مرقد امام راحل برود می نویسد ببینید فلانی(وزیر بهداشت) نظرش چیست و یا رییس جمهور یک سفیر را می خواهد بپذیرد می گوید از وزیر بهداشت بپرسید که باید چند بیایند و چگونه باید پروتکل ها رعایت شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بزرگان نظام پروتکل ها را رعایت می کنند اما عده ای اصلا حواسشان به پروتکل ها نیست. وقتی اپیدمی آمد و خدای ناکرده کشتار کرد، برخی می گویند که در فلان جا، غلظت اکسیژن کم بود و یا می گویند طبق گزارشات واصله، در فلان جا به بیمار دیر رسیدگی کردند. همه قلم ها راه می افتند و هم سوالات شروع می شوند اما یکی نمی گوید که در پیک قبلی خوزستان که پروتکل شکنی ما را گرفتار کرد، چه کسی آن را جمع کرد؟ چه کسی شب تا صبح نخوابید؟ چگونه اکسیژن رسید؟ چرا یک نفر در خیابان نیامد و فریاد نزد که ما امکانات نداریم؟ چه کسانی این آتش را خاموش کردند؟ اما اگر بگویند 5 دقیقه داروی فلانی دیر شد، هزار نامه توضیح خواه و هزار قلم و شبکه اجتماعی راه می افتد.

دکتر نمکی افزود: عزیزان اینطور نمی شود مملکت را اداره کرد. مکتوب هم نوشته ام. ما و همکاران مان دیگر بیش از این صبوری برای مان میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی. این را همه باید بدانند.

وی اظهار داشت: با لطف خداوند تزریق واکسن از فردا به 100 هزار نفر دیگر از کادر درمان شروع می شود، 250 هزار دوز دیگر در این هفته به کشور می رسد و همراه با کادر درمان نه به عنوان خودخواهی، گروه های آسیب پذیر، واکسینه می شوند. در تمام جنگ های دنیا اگر جلیقه یا کلاه ضد گلوله وجود دارد به کسی که در خط مقدم است، می دهند وگرنه همکاران ما برای تزریق واکسن می گفتند ما نه ابتدا به مردم تزریق کنید اما ما در سند ملی واکسیناسیون کووید19 تکلیف کردیم که اول کادر درمانی واکسن تزریق کنند.

وزیر بهداشت بیان داشت: بعد از کادر درمان به سراغ خانه سالمندان و گروه های آسیب پذیر می رویم و امیدوارم که تا پایان اسفندماه بتوانیم گروه های هدف آسیب پذیر را واکسینه کنیم البته این مژده را هم می دهم که تولید واکسن ملی به خوبی پیش می رود و ما در اردیبهشت آینده این خبر خوش را به مردم می دهیم که اگر با همین روال پیش رویم، یکی از تولید کنندگان واکسن در منطقه مطرح می شویم و
می توانیم مردم خودمان را واکسیینه و هم برای صادرات اقدام کنیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: راهی که ما می رویم، این است که مرتب تولید واکسن داخلی را با جهش های ویروس بسنجیم و اگر در هر گونه جهشی، واکسن های ما قدرت حمایتی را تضعیف شده داشتند، در تقویت آن اقدام کنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: