کد خبر: ۲۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۳ - 2014July 08
شفا آنلاين-بیماری دیابت، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که امروزه به صورت یک مشکل جدی جهانی در آمده است، مشخصه این بیماری افزایش قند خون، اشکال درسوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین است که به دلیل بروز نقص در ترشح و یا عملکرد انسولین ایجاد می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين،دیابتیک بیماری مزمن است که کنترل آن نیازمندآموزش مناسب و اراده فردی است. در صورت پیروی از برنامه درمانی و پایبندی به اصول کنترل قند خون که پیروی از دستورات پزشک، رعایت برنامه غذایی و فعالیت بدنی از اجزای آن است، شما می‌توانید از یک زندگی سالم و طولانی برخوردار باشید. در مقابل، نادیده گرفتن توصیه‌های پزشک، پیروی از رژیم غذایی نامناسب و حذف فعالیت بدنی، باعث ابتلای شما به عوارض دیابت، ازجمله عوارض عصبی، بینایی، قلبی و کلیوی، خواهد شد.

آشنایی با الفبای مدیریت دیابت، شامل کنترل هموگلوبین ای وان سی، فشار خون و کلسترول و همچنین اصول برنامه‌ریزی غذایی در دیابت و فعالیت بدنی نیازمند آموزش صحیح و همکاری مناسب با تیم درمانی است. شما می‌توانید با کسب آگاهی دیابت را کنترل نموده و بروز عوارض ناشی از آن را به تعویق بیندازید.

 حقایقی در ارتباط با دیابت

دیابت سومین کشور پرجمعیت جهان است. در سال 2011 تعداد افراد مبتلا به دیابت برابر 366 میلیون نفر بود و تخمین زده می‌شود تا سال 2030 این عدد به 552 میلیون نفر افزایش یابد. این در حالی است که تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو در تمام کشورها در حال افزایش بوده و 80 درصد از این افراد در کشورهای توسعه نیافته و فقیر زندگی می‌کنند. بخش اعظم افراد مبتلا به دیابت 40 تا 50 سال سن دارند و گفتنی است سالانه 78 هزار کودک به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند. نکته جالب توجه آن‌که شش کشور از ده کشور دارای بیشترین شیوع دیابت، در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا قرار دارند. از هر دو فرد دیابتی یک نفر از دیابت خود بی‌اطلاع است؛ آیا شما هم در معرض خطر هستید؟

 بر اساس برآورد فدراسیون جهانی دیابت، 183 میلیون نفر، یعنی نیمی از افراد دیابتی در سراسر جهان، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند؛ بخش اعظم این گروه را افراد مبتلا به دیابت نوع دو تشکیل می‌دهند. این در حالی است که هر چه تشخیص و کنترل دیابت زودتر صورت گیرد، احتمال بروز عوارض خطرناک و پر هزینه آن کاهش می‌یابد. متأسفانه تعداد دقیق افراد دیابتی در هیچ کشوری مشخص نیست، حتی در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز حدود یک سوم از افراد مبتلا به دیابت از ابتلای خود بی‌خبرند.

 عوارض دیابت

خطر بروز برخی از بیماری‌ها و مشکلات جدی سلامت در افراد مبتلا به دیابت بالاتر است. سطوح بالای قند خون می‌تواند به مرور باعث بروز مشکلات قلبی-عروقی، درگیری عروق شبکیه چشم، بیماری کلیوی، آسیب اعصاب و مشکلات دهان و دندان گردد. علاوه بر این خطر بروز عفونت در افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی، بالاتر است. تقریباً در تمام کشورهای ثروتمند جهان، دیابت عامل اصلی بیماری‌های قلبی-عروقی، نابینایی، نارسایی کلیوی و قطع پا به شمار می‌آید. با این حال بر اساس مطالعات انجام شده، با تشخیص زودهنگام و کنترل دقیق قند خون می‌توان از بروز عوارض یاد شده پیشگیری کرد یا از شدت آن‌ها کاست.

 بنابراین تشخیص و کنترل صحیح دیابت از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. فرد دیابتی می‌تواند مدتها بدون هیچ علامتی زندگی کند در حالی که در طی زمان، قند خون بالا به آهستگی به بدن آسیب می‌رساند. طبق تحقیقات، بسیاری از افرادی که دیابت آن‌ها تشخیص داده نشده است دچار عوارضی مانند بیماری مزمن کلیوی، نارسایی قلبی، رتینوپاتی (آسیب شبکیه چشم) و نوروپاتی (آسیب اعصاب) هستند.

افراد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن (شاخص توده بدنی بالاتر از 25) که دارای یکی یا چند عامل خطر دیگر هستند، باید از نظر ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار گیرند؛ از جمله این عوامل خطر می‌توان به فقدان فعالیت بدنی، ابتلا به دیابت در بستگان درجه یک، فشار خون بالا (فشار خون 90/140 میلی متر جیوه یا بالاتر) و یا استفاده از داروهای کاهش دهنده فشار خون، کلسترول HDL کمتر از 35 میلی گرم / دسی لیتر و یا تری گلیسرید بالاتر از 250 میلی‌گرم / دسی لیتر، اختلال تحمل گلوکز یا اختلال گلوکز ناشتا در آزمایش‌های قبلی و سابقه بیماری عروق قلبی اشاره کرد.

علاوه بر این خانم‌هایی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری داشته و یا نوزادی با وزن بیش از 4 کیلو گرم به دنیا آورده‌اند نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در صورت عدم وجود معیارهای فوق، آزمایش غربالگری دیابت باید از سن 45 سالگی آغاز شود. اگر نتایج طبیعی باشد، آزمایش باید حداقل هر 3 سال تکرار گردد.

 گفتنی است با توجه به نتایج اولیه ممکن است این فواصل زمانی کمتر شود؛ به عنوان مثال، افراد پیش‌دیابتی بایدسالانه این آزمایش را تکرار نمایند. با کاهش وزن، فعالیت بدنی و تغذیه سالم می‌توان در بیشتر موارد از بروز دیابت پیشگیری کرد.
تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از بروز دیابت نوع 2 کمک نماید. تغییر سبک زندگی شامل حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی منظم است. چاقی بویژه چاقی شکمی، با بروز دیابت نوع 2 مرتبط است. کاهش وزن باعث بهبود مقاومت به انسولین شده و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

فعالیت فیزیکی یکی از ارکان اصلی پیشگیری از دیابت است. افزایش فعالیت بدنی برای حفظ کاهش وزن مهم بوده و با کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب در هنگام استراحت، افزایش عملکرد انسولین و ارتقای احساس سلامتی همراه است. برنامه غذایی متعادل و مغذی برای سلامتی ضروری است؛ رژیم غذایی سالم علاوه بر کمک به پیشگیری از بروز دیابت، خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

 تغییر سبک زندگی نیازمند داشتن اراده و برخورداری از آموزش‌های مناسب است. افراد غیر دیابتی یا پیش دیابتی می‌توانند با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی از بروز دیابت پیشگیری نموده و زندگی سالم تری را برای خود و خانواده شان فراهم آورند. این تغییرات شامل پیروی از یک برنامه غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و در صورت لزوم کاهش وزن است. این تغییرات به ظاهر ساده در زندگی روزمره نقشی مهم در پیشگیری از دیابت دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: