کد خبر: ۲۷۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 21
شکیب الحق-دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
تجربه ویروس های نوپدید اخیر از سارس ، ابولا ، سندرم تنفسی خاورمیانه ای تا ویروس کرونای جدید نشان می دهد که سیستم بهداشت جهانی نیازمند روش های جدید و خلاقانه شناسایی سریع عوامل میکروبی جدید و پاسخگویی و واکسیناسیون سریع است.
شفاآنلاین :سلامت >یادداشت >با اعلام رسمی طغیان دوباره ویروس ابولا به دنبال ابتلای 7 نفر و فوت سه نفر از اهالی شهر مرزی لیبریا پس از شرکت در مراسم خاکسپاری یکی از پرسنل بیمارستان محلی ، نگرانی ها از چگونگی مهار همزمان ویروس ابولا و کرونا در غرب افریقا به ویژه در کشور گینه و سایر مناطق مجاور شدت گرفته است .

کشور های غرب افریقا از سال 2013 میلادی به مدت سه سال مداوم درگیر بزرگترین اپیدمی ویروس ابولا بودند که در نهایت منجر به ابتلای نزدیک به 28000 و مرگ 11000 نفر شد.

با اغاز اپیدمی جدید ابولا از کشور گینه و انتشار ان به لیبریا ، سیرالئون و سایر مناطق مجاور ، همه کشورهای جهان باید اقدامات و امادگی های لازم جهت پیشگیری ، درمان و تقویت نظام مراقبت که شامل راه اندازی سریع و گسترده سیستم تست و ردیابی ویروس ابولا به همراه گزارش دهی دقیق و به موقع ان به سازمان های بهداشت جهانی را فعال کنند تا مانع از ایجاد فاجعه انسانی دیگری همزمان با پاندمی کرونا شوند.

خوشبختانه واکسن ها و داروهای جدید برای مقابله با ویروس ابولا که در سالهای اخیر نتایج موثر و امیدوار کننده ای را نشان داده اند ، در حال ارسال فوری به کشورهای غرب افریقا می باشند. بر اساس گزارشات رسمی سازمان بهداشت جهانی ، 11000 دوز واکسن روز یکشنبه به کشور گینه فرستاده خواهد شد و در مرحله نخست، اولویت دریافت با پرسنل بهداشت و درمان است.

سیستم بهداشت و درمان گینه با چالش ها و مشکلات زیادی به دلیل فقر و کمبود تجهیزات به همراه نیروی کار انسانی کارامد و مواجهه همزمان با بحران پاندمی کرونا روبه روست . تنها از طریق همکاری های محلی ، منطقه ای در کنار حمایت قاطع و مداوم کشورهای توسعه یافته و سازمان ها و نهاد های بی طرف بهداشتی نظیر سازمان بهداشت جهانی، پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ جهانی است که می توان از این بحران عبور کرد و جانی دوباره را به امنیت بهداشت جهانی و تقویت سیستم بهداشت و درمان کشورهای غرب افریقا بخشید.

از سوی دیگر ، تجربه های ارزشمند کشورهای مختلف از پاندمی اتفاق افتاده در سال میلادی اخیر و میزان امادگی و سطح هشیاری که ویروس کرونا در سطح جهانی ایجاد کرده است می تواند در روند پایش تماس یافتگان و کنترل سریع ویروس ابولا در صورت ایجاد عزم جهانی بسیار موثر و سودمند باشد.

وضعیت در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز به دلیل جنگ و نارامی های سیاسی در کنار همزمانی ویروس کرونا و ابولا بسیار نگران کننده است . تقویت زیر ساخت های بهداشتی و درمانی ، بازگشت صلح و ارامش به منطقه با افزایش همکاری های بین المللی ، اموزش به بومیان در ارتباط با راههای انتقال ویروس و نحوه پیشگیری از ان ، توجه به دل نگرانی های اعلام شده از سوی شهروندان محلی و در نهایت ایجاد نظام مراقبت منسجم و مداوم برای مقابله با ویروس های نوپدید شایع در قاره افریقا باید مورد توجه سران کشورهای مختلف و مقامات بهداشت جهانی قرار بگیرد.

 خوشبختانه ویروس ابولا بر خلاف ویروس کرونا سرعت انتشار بالایی ندارد اما قدرت مرگ و میر ان در افرادی که از طریق مایعات بدن فرد بیماربه ان مبتلا می شوند بسیار بیشتر از ویروس کرونا و در حدود 50 درصد است . بهترین راه برای مهار طغیان ویروس ابولا کمک جهانی و حمایت لجستیک به مردم غرب افریقا است .


عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: