کد خبر: ۲۷۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 17
از اول اسفند دفترچه جدیدی صادر نمی‌کنیم اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه‌های موجودشان را همچنان استفاده کنند

شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ضریب نفوذ نسخه‌نویسی الکترونیک تاکنون پیشرفت خوبی داشته، با وجود این الزامی برای نسخه‌نویسی الکترونیک ایجاد نکرده‌ایم.

به گزارش شفاآنلاین: مصطفی سالاری، در نشست خبری حذف دفترچه‌های بیمه درمان کاغذی این سازمان با بیان اینکه از لحاظ فنی امکان نسخه‌نویسی در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پاراکلینیکی فراهم شده است گفت: به این معنا که یا در سامانه سازمان ارائه خدمت می‌شود یا اگر خودشان دارای سامانه‌ای بوده‌اند با یک نرم‌افزار واسط به سامانه ما متصل می‌شوند و در واقع کار جدیدی انجام نمی‌دهند و همان کار سابق را انجام می‌دهند که در سامانه ما هم ثبت می‌شود.

وی افزود: این روند کلی از چندماه قبل شروع شده و سعی کرده‌ایم موانع را به‌تدریج رفع کنیم. در برخی مناطق که زیرساخت اینترنت و غیره فراهم نبوده هم مشکل نداشتیم اما در تلاشیم طرح،  استقرار کامل یابد. ضریب نفوذ نسخه‌نویسی الکترونیک تا‌کنون پیشرفت خوبی داشته؛ با وجود این الزامی برای نسخه‌نویسی الکترونیک ایجاد نکرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر پزشکی امکان و تمایلش را دارد، نسخه‌نویسی الکترونیک انجام می‌دهد اما اگر این امکان و تمایل نبود با 2فرض مواجهیم، گفت: از اول اسفند دفترچه جدیدی صادر نمی‌کنیم اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه‌های موجودشان را همچنان استفاده کنند. تا ۳۰بهمن هم دفترچه صادر می‌شود اما از آن به بعد دفترچه جدیدی صادر نمی‌شود. برای صدور دفترچه جدید نیاز به مراجعه به شعب نیست.

در این صورت اگر دفترچه نبود، پزشک می‌تواند در نسخه سربرگش نسخه بنویسد که تحت پوشش ما خواهد بود و فرد به هرجا برود خدمات درمانی را با پوشش تامین اجتماعی دریافت می‌کند.

سالاری ادامه داد: گامی به سمت حذف دفترچه برمی‌داریم. دفترچه حذف نخواهد شد، بلکه صدور دفترچه‌های جدید متوقف می‌شود. نیاز بود تفاوتی برای مزیت نسخه الکترونیک قائل شویم. نخستین کارکرد این است که بخشی از تعهدات را همان روز به مرکز انجام می‌دهیم و مابقی را تا پایان هرماه و ظرف ۱۰روز واریز می‌کنیم اما اگر نسخه‌نویسی کاغذی باشد چون باید اوراق جمع شوند و صورتحساب کنند، معمولا 2ماه زمان می‌برد تا خود مراکز اوراق را در سیستمشان تجمیع کنند، بنابراین پرداخت با تأخیر همراه می‌شود.

اکنون مدعی هستیم که تعهدات را به‌روز می‌پردازیم اما مشکل فرایند کاغذی زمانبربودن تجمیع آن است. از این پس اولویت‌ ما، پرداخت تعهد خدمت در بستر الکترونیک است. از تسهیلات دیگری هم که پیشنهاد شود استقبال می‌کنیم. وی در پایان گفت: باید کمک کنیم فشاری به مردم وارد نشود، هدف طرح خدمت باکیفیت‌تر و با پوشش کامل‌تر است. آمادگی حل مسائل را با نظام سلامت داریم. ما هیچ مرحله‌ای را اجباری نکرده‌ایم. پیشنهادهای نظام پزشکی هم وصول شده و بخش عمده‌ای را بررسی و اعمال کرده‌ایم و آمادگی همکاری و تعامل فشرده‌تر با سایر نهادها و مراکز مرتبط را هم داریم.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: