کد خبر: ۲۷۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 16
یکی از گروه‌هایی که بیشترین ریسک ابتلا به کرونا را دارند، عوامل اجرایی و مددکاران هستند که برهمین اساس طی نامه‌ای از زالی درخواست کردیم که تزریق واکسن کرونا برای این گروه را در دستور کار قرار دهند

شفاآنلاین>سلامت> در حالیکه یک هفته از آغاز واکسیناسیون سراسری بر اساس اولویت بندی مندرج در سندملی واکسیناسیون در ایران سپری نشده است، ارگان‌ها و نهادهای مختلف با ارسال نامه‌هایی به ستادهای کرونا خواستار در اولویت گذاشتن اقشار هدف این ارگان‌ها هستند. این علی‌رغم آن است که اولویت‌ها از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تعیین شده است.

به گزارش شفاآنلاین: مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که نامه‌ای را برای زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران ارسال کرده و براساس آن خواستار این شده است که برای مددکاران، عوامل اجرایی گرمخانه‌ها، گشت‌های فوریت اجتماعی و همچنین مددجویان گرمخانه‌ها و مددسراها، واکسن کرونا تزریق شود، اظهار کرد: «مددکاران عوامل اجرایی گرمخانه‌ها و گشت‌های فوریت اجتماعی به مانند کادر درمان در معرض تماس مستقیم با افراد آسیب دیده و بی‌خانمان هستند.»

وی با بیان این‌که افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده به دلیل شرایط‌شان امکان رعایت بهداشت به طور کامل را ندارند و برهمین اساس نیروهای اجرایی این سازمان در معرض ابتلا به کرونا هستند، تصریح کرد: «یکی از گروه‌هایی که بیشترین ریسک ابتلا به کرونا را دارند، عوامل اجرایی و مددکاران هستند که برهمین اساس طی نامه‌ای از زالی درخواست کردیم که تزریق واکسن کرونا برای این گروه را در دستور کار قرار دهند مخصوصا این‌که دکتر زالی چندی پیش در مصاحبه‌ای از وضعیت فعالیت مراکز نگهداری از افراد آسیب دیده ابراز نگرانی کردند، هرچند که تاکنون مراقبت‌های لازم انجام شده و خوشبختانه جز در موارد اندک که افراد مددجو مشکوک به کرونا بودند موردی از ابتلا گزارش نشده است.»
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که با توجه به دغدغه ستاد کرونای تهران درخواست داریم که تزریق واکسن برای مددکاران و مددجویان در اولویت قرار گیرد، افزود: «در روزهای سرد زمستان حتی تا دو هزار و 200 نفر نیز در گرمخانه‌های پایتخت اسکان داده می‌شوند و درخواست مشخص ما این است که برای مددکار، مددجو و هم عوامل اجرایی این سازمان واکسن تزریق شود.»

حسینی با بیان این‌که مددجویان به واسطه سبک زندگی متفاوتی که دارند در سطح شهر پراکنده هستند و می‌توانند ناقل باشند، گفت: «البته ما در گرمخانه‌ها تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم و تا پایان فصل سرما که در برنامه‌ریزی‌های ما اردیبهشت ماه است پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم.»

درخواست برای رانندگان تاکسی و اتوبوس شهری
پیش از حسینی، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در نامه‌ای به فرمانده ستاد عملیات کرونا تهران بزرگ خواهان در اولویت گذاشتن رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های شهری برای دریافت واکسیناسیون شده بود. هاشمی در نامه خود نوشت: «سیستم حمل و نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اثربخش کلانشهر تهران به شمار می‌رود که نقش به سزایی در حجم و سطح گسترده جابه‌جایی شهروندان با شیوه‌ها و مدهای مختلف حمل و نقلی را عهده داراست. ورود ویروس کرونا در یکسال گذشته به کشور نشان داد با وجود تعطیلی بخش‌های اساسی کشور بر اساس تدابیر ستاد ملی کرونا لحظه‌ای وقفه یا تعطیلی در بخش‌های مختلف حمل و نقلی که در تمام ساعات شبانه روزی در حال خدمت رسانی به مردم شریف و بزرگوار هستند را نداشت و چه بسا با تمام توان برخود وظیفه دانست در کنار تمام بخش‌های اجرایی و کادر درمان بایستد تا شاهد بازگشتن زندگی سرشار از سلامت و تندرستی باشیم.»

معاون شهردار تهران در ادامه نامه تاکید کرد: «همانطور که می‌دانید سهم جابجایی بیش از ۴ میلیون نفری روزانه از طریق شبکه اتوبوس و تاکسی در پایتخت بخشی از سهم عمده حمل و نقل عمومی است و در طول مدت شیوع این بیماری در کشور، در کمال تاسف و ناراحتی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شاهد درگذشت بیش از ۲۰۰ نفر از همکاران زحمتکش و بدون ادعای خود بود که در صف خط مقدم خدمات رسانی به شهروندان بودند.»

هاشمی در ادامه تصریح کرد: «با توجه به ورود واکسن به کشور و آغاز فرآیند توزیع و تزریق آن برای همه بخش‌های دارای اولویت و درگیر این بیماری، ما را بر آن داشت تا ضمن تشکر مجدد از زحمات حضرتعالی و همه همکاران، خواهشمند اختصاص سهمیه برای همه همکارانمان در عرصه خدمت‌رسانی به شهروندان و مساعدت و موافقتتان برای در اولویت قراردادن این موضوع باشیم.»

موضوع نامه نگاری برای دریافت واکسن کرونا در برخی کشورهای جهان نیز دیده می‌شود، چندی قبل مدیرعامل شرکت اینترتی تاکسیرانی و تحویل محموله‌های پستی «اوبر» در نامه‌ای به 50فرماندار ایالات متحده خواستار در اولویت گذاشتن راننده‌های این شرکت برای واکسن کرونا شده بود.

تا پیش از آغاز واکسیناسیون کادرهای درمان پیشرو در مقابله با کرونا، برخی نیروهای مسلح را در ردیف نخست دریافت کنندگان واکسن تلقی کردند که این خبر از سوی وزارت بهداشت و نیروهای مسلح تکذیب شد و تنها کادرهای درمانی مشغول در آی سی‌یو کرونا بیمارستان‌های این نیرو در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند.

اولویت را وزارت بهداشت تعیین می‌کند نه شهرداری
با این حال ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نظری بر خلاف معاونان شهرداری ارائه کرد. خداکرمی با اشاره به امکان خرید واکسن از سوی جامعه پزشکی و شرکت شهر سالم شهردای تهران، درباره اینکه در صورت تهیه یا خرید واکسن کدام یک از سازمان‌ها و نهاد‌های زیرمجموعه شهرداری در اولویت تزریق واکسن هستند گفت: «در شهرداری شرکت شهرسالم در حال ارائه خدمات درمانی است. ممکن است فرد مبتلای بدون علامتی یا مبتلایی که دارای علامت باشد به آنجا مراجعه کند. ما در آنجا حتی یک یا دو نفر از پزشکانمان را از دست داده‌ایم و بسیاری از کارکنان شرکت شهر سالم گرفتار این بیماری شده‌اند. یکی از اولویت‌هایی که خود وزارت بهداشت هم تعیین کرده گروه پزشکی است و گروه دوم هم کارکنان بهشت زهرا (س) هستند.»
وی افزود: «سایر سازمان‌های شهرداری چندان فوریتی برای واکسیناسیون ندارند. ضمن اینکه پروتکل فوریتی نوبت گروه‌های مختلف را باید وزارت بهداشت تعیین کند. روش درست هم همین است. چرا که وزارت بهداشت بر مبنای مستندات بین‌المللی و نتایج حاصل از آنالیز بیماران موجود اولویت‌ها را دسته بندی می‌کند و قاعدتا گروه پزشکانی که مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا سر و کار دارند در اولویت اول قرار می‌گیرند. دوم گروه پزشکانی که ممکن است در مرحله تشخیص بیمار بدون علامت یا با علامتی به آن‌ها مراجعه کند و بعد از آن هم سرا‌های سالمندان، مراکز توانبخشی که گروهی زندگی می‌کنند یا سربازخانه‌ها و مواردی از این دست همه جزو اولویت‌هایی است که وزارت بهداشت به درستی تعیین می‌کند.»

خداکرمی با اشاره به اولویت‌های شهرداری برای واکسیناسیون گفت: «شهرداری هم خارج از این پروتکل خودش را در اولویت قرار نخواهد داد. اولویت‌ها برای ما همان است که وزارت بهداشت تعیین کرده که بر مبنای آن گروه پزشکی که شامل شرکت شهرسالم می‌شود و کسانی که با فوت شدگان ناشی از کرونا سر و کار دارند که شامل کارکنان سازمان بهشت زهرا می‌شود در اولویت نخست قرار می‌گیرند. بقیه موارد شامل پروتکل‌های معمول می‌شوند که وزارت بهداشت تعیین کرده که بر اساس گروه‌های سنی و گروه‌های شغلی انجام خواهد شد.»

افراد بسترگرا و مستقر در سراهای بهزیستی
سید احمد خادم معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز اعلام کرد: « بعد از واکسیناسیون کادر درمان، وزارت بهداشت افراد بسترگرا مستقر در مراکز و سالمندان را (در اولویت اول) گزینه بعدی واکسیناسیون قرار داده است.» سخنان خادم ناظر بر سخنان حسن روحانی رئیس جمهور است که پس از کادر درمان افراد پرخطر وسالمندان را در اولویت واکسیناسیون کرونا اعلام کرده بود در همین رابطه امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز اعلام کرد: «اولویت ما در خصوص تزریق واکسن کرونا همانند واکسن آنفولانزا تزریق به گروه‌های پرخطری است که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند. این افراد شامل سالمندان و معلولان هستند.» وی با اشاره به تزریق موفقیت‌آمیز واکسن آنفولانزا برای همه گروه‌های در معرض خطر ساکن در مراکز بهزیستی، گفت: «برای اولین بار تزریق واکسن آنفولانزا در تهران برای همه گروه‌های در معرض خطر در کل جامعه هدف بهزیستی انجام شد که تجربه خوبی بود و ما به همان صورت و با همان تجربه پروتکل تزریق واکسن کرونا را اجرا خواهیم کرد.»

شاهرخی با بیان اینکه هنوز واکسنی در اختیار بهزیستی قرار داده نشده است، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم به صورت کامل برای انجام واکسیناسیون صورت گرفته است.»
مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که در استان تهران چند نفر در اولویت دریافت واکسن کرونا در مراکز بهزیستی قرار دارند؟ گفت: «حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در مراکز مختلف ما حضور دارند که جزو گروه‌های در معرض خطر هستند. در تهران بیش از ۱۱۰ مرکز نگهداری از معلولان و ۹۰ مرکز نگهداری از سالمندان داریم که این مراکز خصوصی است و زیرنظر بهزیستی فعال هستند. در واکسیناسیون آنفولانزا این مراکز به خوبی با ما همکاری کردند و امیدواریم در واکسیناسیون کرونا نیز همین روند همکاری ادامه داشته باشد.»

اگرچه اولویت بندی‌های تزریق واکسن در کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون مشخص شده است اما این احتمال وجود دارد که روزهای آینده نیز همچنان در انتظار نامه‌نگاری‌های مختلف سازمان‌ها و گروه‌های مختلف باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: