کد خبر: ۲۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۳ - 2014July 08
شفا آنلاين-فرزين تنها ۸ماه از زندگي اش سپري شده بود و هنوز پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگش آرزوهاي زيادي براي او داشتند اما شنبه شب با بروز تب و استفراغ، او را به اورژانس بيمارستان مي برند و پزشک تشخيص مننژيت مي دهد تا کودک را بستري کنند و آزمايش هاي مختلف را انجام دهند، روي دستان مادر جان مي دهد...

مننژيت التهاب پرده مننژ (نوعي غشاي مغز و ستون مهره هاست).

اين التهاب در اغلب موارد به علت باکتري يا ويروس اتفاق مي افتد اما مي تواند علت هاي ديگري از جمله مصرف برخي داروها يا بيماري ها داشته باشد.مننژيت باکتريايي نادر است اما در اغلب موارد بسيار جدي است و در صورت درمان نشدن باعث مرگ خواهد شد. مننژيت ويروسي شايع تر است و خطر آن کمتر است. از آن جا که علايم آن مشابه آنفلوآنزاست، در اغلب موارد تشخيص داده نمي شود.

مننژيت ممکن است در هر گروه سني ديده شود و به راحتي سرايت کند. در صورت تشخيص به موقع به طور موفقيت آميزي قابل درمان است اما علت مننژيت چيست؟

دو علت اصلي آن، ويروس و باکتري است که در قسمت هايي از بدن از جمله پوست، لوله گوارشي يا تنفسي، عفونت ايجاد مي کند و سپس از طريق جريان خون به سيستم عصبي راه مي يابد.

باکتري نيز مي تواند پس از وارد شدن يک آسيب جدي به سر يا جراحي سر يا عفونت گوش و بيني به طور مستقيم وارد سر شود.علايم بيماري شامل تب، کم شدن هوشياري، بي قراري، سردرد، حساسيت پيدا کردن به نور خورشيد، سفت شدن گردن، ايجاد جوش هاي پوستي و صرع است. اما علايم اين بيماري در نوزادان مي تواند متفاوت باشد. بي قراري بيش از حد، تب، کاهش هوشياري، زرد شدن رنگ پوست، سفت شدن بدن و گردن، تب يا دماي پايين تر از حد نرمال، نداشتن قدرت مکيدن، کم اشتهايي، حالت تهوع، گريه هاي بلند و برآمدگي ملاج از جمله اين علايم است.

مننژيت هاي ويروسي که علايم مشابه آنفلوآنزا دارد مانند تب و سردرد مي تواند به قدري خفيف باشد که بيماري تشخيص داده نشود.

در اغلب موارد مننژيت هاي ويروسي طي ۷ تا ۱۰ روز بدون نياز به دارو رفع مي شود. از آن جا که مننژيت باکتريايي مي تواند خيلي جدي باشد، در صورت مشاهده علايم ذکر شده، بلافاصله کودک را نزد پزشک ببريد.

آيا اين بيماري واگيردار است؟

از طريق بوسيدن، سرفه و عطسه کردن، استفاده از ظروف مشترک و حوله، ممکن است باکتري يا ويروس سرايت کند.

آيا عوارض طولاني مدت هم دارد؟

اين امر بستگي به شدت بيماري دارد.

با اين حال در برخي موارد عوارض جانبي طولاني مدت هم دارد که شامل خستگي مفرط، سردردهاي مکرر، مشکلات حافظه و تمرکز، پرخاشگري و تغيير در خلق و خو، ناتواني در حفظ تعادل، کري موقت يا دائمي، از دست دادن بينايي و حمله صرع است.

آيا امکان پيشگيري وجود دارد؟

واکسن هايي براي پيشگيري از مننژيت باکتريايي وجود دارد. علاوه بر آن در صورتي که با فرد بيماري که به نوع باکتريايي آن مبتلاست، در ارتباط هستيد با مشورت پزشک آنتي بيوتيک مصرف کنيد. بهداشت دست هم بايد به طور منظم رعايت شود.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: