کد خبر: ۲۷۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 14
مریم نواب‌زاده عنوان کرد: طب نوین و طب ایرانی مکمل هم هستند و برای بیماری‌هایی مثل کرونا باید از هر دو آنها بهره گرفته شود، در این صورت چه برای پیشگیری و چه درمان می‌تواند بسیار کمک‌کننده و کارآمد باشد.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه طب ایرانی به سرماخوردگی و آنفولانزا نگاه ویژه‌ای دارد، یادآور شد: طب نوین و ایرانی در درمان و پیشگیری از ویروس کرونا مکمل یکدیگرند.

به گزارش شفاآنلاین:مریم نواب‌زاده با اشاره به اینکه طب ایرانی طب حِکَمی بوده و بسیار جامع و کامل است، عنوان کرد: طب نوین و طب ایرانی مکمل هم هستند و برای بیماری‌هایی مثل کرونا باید از هر دو آنها بهره گرفته شود، در این صورت چه برای پیشگیری و چه درمان می‌تواند بسیار کمک‌کننده و کارآمد باشد.

نویسنده کتاب «نگاهی به آنفولانزا به ویژه کووید ۱۹» در خصوص این کتاب یادآور شد: طب ایرانی به سرماخوردگی و آنفولانزا نگاه ویژه‌ای دارد که من سعی کردم به طور مشروح در این کتاب به این بیماری‌ها و همچنین کووید ۱۹ که شاخه‌ای از آنفولانزاست، اشاره کنم و توصیه‌های خاصی از طب ایرانی در این خصوص ارائه کنم، چراکه طب ایرانی علاوه بر درمان تأکید بسیاری بر پیشگیری و تقویت قوا دارد.

وی ادامه داد: چراکه اگر طبیعت فرد قوی باشد، امکان ابتلاء چه به ویروس کووید ۱۹ و چه سایر ویروس‌ها برایش کم عارضه بوده و یا اصلاً درگیر نمی‌شود، چنانکه اعلام شده که ۸۲ درصد افرادی که فوت کردند دارای ریزفاکتور یا بیماری‌های زمینه‌ای بودند. درواقع طب ایرانی با اصول شش‌گانه حفظ سلامتی ایمنی را بالا برده و طبیعت بدن را قوی می‌کند که آن عامل غریبه یا همان ویروس‌ها کم‌عارضه بوده و یا عارضه آن چیزی شبیه سرماخوردگی باشد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه مثلاً عارضه مهمی که این ویروس در ریه ایجاد می‌کند، ایجاد خشکی و لخته‌های عروقی است، گفت: لذا فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا در ابتدا باید مایعات بسیار استفاده کرده و از کم آب شدن بدن جلوگیری کند، که این عمل با تزریق سرم‌های درمانی یا مایعاتی که از نگاه طب ایرانی رطوبت‌رسان هستند انجام می‌شود.

نواب‌زاده با تأکید بر اینکه حالا اگر ایجاد عارضه‌ای شده فرد باید از داروها و روش‌هایی که عضو را تقویت می‌کند کمک بگیرد، یادآور شد: اگر افراد دچار نفس تنگی هستند می‌توانند با روغن‌مالی‌ها و ماساژهایی که از کتف و با استفاده از روغن‌هایی مثل روغن کرچک یا روغن بادام شیرین انجام می‌شود به تقویت ریه کمک کنند، ماساژها باید در جهت دنده‌ها و کتف باشد این ماساژها اسپاسم‌های عضلات و خون‌رسانی ریه را بهتر می‌کند.

متخصص طب ایرانی در ادامه توضیح داد: همچنین افراد می‌توانند از ورزش‌هایی که باعث تقویت ریه می‌شود تنفس طبی یا ریلکسیشن که شامل دم و بازده عمیق به مدت هفت ثانیه برای هر کدام است بهره بگیرد، این تنفس هم می‌تواند به اضطراب فرد چه در زمان درگیری آنفولانزا و چه در دوره‌های درمانی به تقویت ریه کمک کند.

وی در ادامه به استفاده از انواع بخورها اشاره کرد و گفت: استفاده از بخورهای ختمی، زوفا و عناب به واسطه رطوبتی که وارد ریه می‌کنند باعث تخلیه راحت‌تر خلط‌ها می‌شوند، به خصوص اگر وقتی بخور می‌دهند بتوانند پس از آن فیزیوتراپی ریه انجام دهند و همراه فرد به آرامی به پشت ضربه بزند ترشحات بهتر خارج می‌شود، البته اینها درمان نیست و فقط برای پیشگیری و بهبود علائم به کار می‌رود.

نواب‌زاده با تأکید بر اینکه در این شرایط استفاده از دمنوش‌هایی مثل دمنوش زوفا کمک‌کننده است، یادآور شد: ولی توصیه اصلی این است که دمنوش‌ها و ادویه‌ها دارو هستند و اینکه فرد به میزان زیاد استفاده کند می‌تواند عارضه ایجاد کند، به عنوان مثل شیرین‌بیان دمنوش مناسبی است ولی در افرادی که فشار خون بالایی دارند استفاده از دوز زیاد یا تکرار در مصرف می‌تواند عارضه ایجاد کند. پس استفاده از دمنوش‌ها، داروهای گیاهی و ادویه‌ها برای درمان حتماً باید با مشورت متخصص طب ایرانی باشد تا دوز آن مشخص شود، لذا این داروها باید برحسب مزاج استفاده شود.

وی در پایان نیز عنوان کرد: مورد دیگر اینکه بیماری از نظر طب ایرانی دارای چهار مرحله ابتدا، تزاید، انتها و انحطاط است، حال برحسب اینکه بیمار در چه مرحله‌ای به پزشک مراجعه کرده ممکن است چیدمان این داروها متفاوت باشد، مثلاً ممکن است در ابتدا به بیمار زوفا ندهیم، بنفشه یا ختمی دهیم که مزاج خنک دارد یا ممکن است در مرحله تزاید یا انتها داروی گرمی مثل بابونه یا آویشن تجویز شود، لذا استفاده نابجا از دارو در مراحل مختلف بیماری می‌تواند ایجاد عارضه کند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: