کد خبر: ۲۷۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 09
روند آماده‌سازی برای تزریق واکسن در فاز انسانی آغاز شده بر همین اساس، سایتی برای ثبت‌نام داوطلبان طراحی شده است

شفاآنلاین>سلامت> علی اسحاقی، رئیس مؤسسه واکسن‌سازی رازی گفت: هر آنچه در مؤسسه تولید می‌شود براساس تحقیقات همین مؤسسه انجام شده و هیچ نوع فرآورده‌ خارجی در محصولات تولیدی آن استفاده نشده است.

به گزارش شفاآنلاین: او به روند تولید واکسن اشاره کرد و گفت: «از اسفند سال گذشته روند تولید واکسن آغاز شده و در فروردین، مطالعات انجام شد. پس از آن، آزمایش با تزریق واکسن به 25میمون سبز آفریقایی انجام شد..»

به‌گفته اسحاقی، آزمایش بالینی این واکسن 27دی از سوی کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت تأییدیه گرفت. او ‏روند تحقیقات واکسن را رضایتبخش توصیف کرد و گفت :روند آماده‌سازی برای تزریق واکسن در فاز انسانی آغاز شده بر همین اساس، سایتی برای ثبت‌نام داوطلبان طراحی شده است.اسحاقی با بیان اینکه فعلاً نمی‌توان گفت تولید واکسن چگونه خواهد بود، افزود: «اینکه بگوییم چند دوز واکسن قرار است تولید شود، هنوز زود است و امیدوارم بعد از فاز دوم بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.»

رئیس مؤسسه واکسن‌سازی رازی به برخی شائبه‌ها درباره واکسن تولیدی این مؤسسه اشاره کرد: «گفته‌اند واکسن ما ژنوم چینی یا انگلیسی دارد. قطعاً برای ساخت واکسن از دیگران هم کمک می‌گیریم، اما دانش اصلی مربوط به کشورمان است و اینکه هر کس در مورد هر چیزی نظر می‌‌دهد قابل‌قبول نیست.   در ادامه این نشست، مسعود سلیمانی، مسئول کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس گفت: در فاز یک تست انسانی این واکسن، بی‌خطری و ایمنی‌زایی با افراد کاملا سالم مورد بررسی قرار می‌گیرد، در فاز 2تعداد بیشتری از افراد مبتلا به بیماری‌های کنترل شده، مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در فاز 3، افراد با هر ویژگی حضور خواهند داشت.

او افزود: «در فاز یک ۱۳داوطلب ۱۸ تا ۵۵سال، وارد فرایند کارآزمایی می‌شوند که از این تعداد، یک نفر مقدار معین واکسن و ۱۲نفر دیگر دوزهای دیگر را می‌گیرند. در مرحله دوم ۱۲۰نفر دوز واکسن را در 2مرحله می‌گیرند و 2هفته پس از تزریق دوم، این افراد ارزیابی و علائم آنها بررسی می‌شود.

در روز سی‌و پنجم به بعد بررسی نتایج انجام شده و درصورت تأییدیه ایمنی و بی‌خطر بودن دارو و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو، فاز دوم مطالعه شروع می‌شود. در فاز دوم، ۵۰۰ نفر در 2گروه ۲۵۰نفره قرار دارند. یک گروه‌ واکسن و یک گروه ‌واکسن کمتر را دریافت می‌کنند و 2هفته بعد از تزریق دوم، نتایج به‌دست آمده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: