کد خبر: ۲۷۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 09
طبق گفته رئيس شوراي عالي بورس، سهامداري دو مزيت دارد که ناشي از ارزش و سود سهام است و دارايي‌هاي ديگر چون سکه و ارز اين مزيت را ندارند

شفاآنلاین>سلامت> شورای عالی بورس روز شنبه در مصوبات جدید خود تصمیم گرفت تا دامنه نوسان معاملات بازارسهام، از هفته آینده به منفی دو و مثبت شش تغییر کند که خیلی از فعالان آن را امری مثبت برای بهبود روند بازار سرمایه قلمداد می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین: در همین خصوص فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در مصاحبه‌های جداگانه‌ای ضمن تاکید بر اینکه سهامداران باید با مطالعه وارد بورس شوند، اظهار داشت: برای عرضه ETFها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نوسانات این صندوق‌ها ضرر کمتری به سهامداران برساند. از سوی دیگر سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه مجلس، هم در جلسه علنی تاکید کرد: مجلس باید حقوق ۵۰ میلیون سهامدار درگیر مافیای حقوقی‌هاست و مجلس باید در حوزه بورس قوی وارد شود.

تصميمات اخير شوراي عالي بورس، روند بازارسرمايه را دستخوش تغييراتي کرد و اين در حالي است که بسياري از کارشناسان طي روزهاي گذشته در مصاحبه‌هاي مکرر نسبت به اصلاح برخي قوانين، همچون دامنه نوسان صحبت‌هاي مختلفي را بيان داشته بودند. گرچه فعالان بازار بارها تاکيد کرده‌اند، بازارسرمايه با مشکلات ريشه‌اي مواجه است که دولت بايد ابتداي امر آنها را حل و فصل کند.

رفع تحريم به نفع بازارسرمايه است

بر همين اساس فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد، در مورد تغيير دامنه نوسان تصريح کرد: قبلا پيشنهاد منفي و مثبت دو براي دامنه نوسان مطرح شد که راي نياورد. اما اين بار دامنه نوسان را نامتقارن کرديم که راي آورد اين موضوع تصميم فرضي نيست. او در مورد نگاه ميان‌مدت و بلندمدت به بازار سرمايه اظهار کرد: بازار سرمايه از 20 مرداد ماه روندي نزولي در پيش گرفت، اما شاخص کل دوباره از يک ميليون و 200 هزار واحد به يک ميليون و 500 هزار واحد افزايش يافت. من از ابتدا بر مطالعه، مشاوره، معامله، دقت و تنوع پرتفو تاکيد کرده‌ام. بر اساس گزارش ايسنا، وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه خبرنگاران نبايد اخباري که پالس منفي به بازار مي‌دهد را منتشر کنند، توضيح داد: مباحث اقتصادي اشکالي ندارد و پالس منفي بحث سياسي است. بازار سرمايه بايد کاملا حرفه‌اي باشد و هيچ کس نبايد با ديد سياسي به آن نگاه کند. اگر بازار حرفه‌اي باشد ماندگار خواهد بود. او ادامه داد: برخي مي‌گويند اگر تحريم لغو شود بازار سرمايه آسيب مي‌بيند، در حالي که اين طور نيست، زيرا صادرات روان مي‌شود، هزينه معامله کاهش پيدا مي‌کند و نرخ بهره‌برداري از ظرفيت فيزيکي بالا مي‌رود، بنابراين وضعيت شرکت‌هاي بورسي که صادرات دارند، بهتر مي‌شود. او همچنين در مورد اسامي متخلفان بورسي تصريح کرد: اين مباحث تخصصي را بايد از آقاي دهقان بپرسيم. اين مقام مسئول همچنين در مصاحبه‌اي ديگر با يکي از تلويزيوني نيز اظهار داشت: براي عرضه ETF‌ها در حال برنامه‌ريزي هستيم تا نوسانات آن اين صندوق‌ها ضرر کمتري به سهامداران برساند. او افزود: ما شاخص‌هاي مختلفي براي تحول در بازار سرمايه داريم که يکي از آن‌ها شاخص بورس، تعداد کدهاي بورسي و عمق بازار است. براي اينکه بورس عمق بيشتري پيدا کند، پذيرش شرکت‌ها را تسهيل کرديم و در اين زمينه اکنون اگر شرکتي مدارکش کامل باشد، حداکثر ظرف يک ماه پذيرش مي‌گيرد اما فاصله پذيرش تا زمان عرضه اوليه به شرايط بازار بستگي دارد. طبق گفته رئيس شوراي عالي بورس، سهامداري دو مزيت دارد که ناشي از ارزش و سود سهام است و دارايي‌هاي ديگر چون سکه و ارز اين مزيت را ندارند. با کساني که به اطلاعات بازار سرمايه دسترسي دارند و تلاش مي‌کنند که طوري سهام بخرند و قيمت‌ها را دستکاري کنند تا سود ببرند، اگر به ما گزارش شود محکم برخورد مي‌کنيم.

مجلس مکلف به دفاع از حقوق سهامداران

اين در حالي است که سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو هيات رئيسه مجلس هم در جلسه علني روز گذشته، با تاکيد بر اينکه مجلس بايد در موضوع بورس قوي وارد ميدان شود و از حقوق ملت دفاع کند، اظهار داشت: 50 ميليون نفر از ملت ايران درگير مافياي حقوقي‌ها و دولتي‌ها شده‌اند. انتظار به حق مردم از خانه ملت، ورود قاطعانه به بزرگترين بحران اقتصادي در ساليان اخير کشور است.روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: