کد خبر: ۲۷۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 08
علیرضا رییسی گفت:مسوولیت تزریق این واکسن با هر فردی است که آن را دریافت می‌کند. ممکن است این واکسن در برخی افراد عوارضی هم ایجاد کند اما تزریق این واکسن داوطلبانه است و سازمان غذا و دارو هم آن ‌را تایید کرده است. چون این واکسن فاز ۴ را نگذرانده، هیچ مسوولیتی از بابت عوارض و مرگ احتمالی متوجه شرکت سازنده نخواهد بود.
شفاآنلاین>سلامت>واکسن کرونای روسی با وجود اینکه مخالفان زیادی در ستاد ملی مقابله با کرونا داشت اما در هفته‌ای که گذشت حدود ۲۰ هزار دوز یعنی فقط برای ۱۰ هزار نفر وارد کشور شد. بر اساس گزارش‌ها محموله‌های بعدی واکسن ۳۰ بهمن و ۱۰ اسفند و فروردین وارد می‌شود. 

به گزارش شفاآنلاین:دیروز سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن اولین تزریق واکسن روسی کرونا را در ایران در دهه فجر و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت‌بندی مشخص شده، آغاز می‌کنیم. اولویت هم با کادر درمان بخش‌های ICU بیمارستان‌هاست. البته سفیر ایران در روسیه از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران خبر داد. با این حال این واکسن هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته است. به همین دلیل مینو محرز پیش‌تر گفته بود چون اطلاعاتی درباره فرآیند این واکسن ندارد، آن را تزریق نمی‌کند. اگرچه مدتی نگذشت که وزیر بهداشت اعلام کرد به کوری چشم همگان این واکسن را ابتدا خود و خانواده‌اش تزریق می‌کند ولی هنوز ایشان تزریقی انجام ندادند. اگر هم واکسنی تزریق کردند آن اسپوتنیک نبوده است! همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو صراحتا بیان کرد دکتر محرز شأنی برای اظهار نظر در خصوص واکسن روسی ندارد در صورتی که دکتر محرز مسوول ارزیابی واکسن کرونا ایرانی است! اختلاف‌نظرها در بین مسوولان همانند دمل چرکین سر باز کرده است. افرادی که موافق تزریق واکسن روسی‌اند، تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران را کافی می‌دانند و به یک مقاله در مجله علمی لنست استناد می‌کنند و بس. در صورتی که سردبیر مجله علمی لنست می‌گوید: «واکسن اسپوتنیک هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته و تا آن زمان باید صبر کرد. این مجله در ادامه نوشته فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن روسی انجام نشده و احتمالا در ایران انجام می‌شود.» اگرچه هنوز صحت و سقم آن تایید نشده اما در اینکه این واکسن هنوز فاز ۴ را انجام نداده، شکی در آن نیست. به همین خاطر مخالفان واکسن روسی بر این عقیده‌اند که هر واکسن کرونایی که وارد می‌شود باید دارای تاییدیه منابع جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران باشد و تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران آن هم به تنهایی کافی نیست. با اینکه ۱۵ کشور دیگر هم این واکسن را خریداری کردند اما با نگاهی گذرا به نام آن کشورها به سرعت متوجه می‌شوید که اکثر آن کشورها فقیر هستند!
مسوولیتی متوجه ما و شرکت سازنده نیست !
علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت دیروز در پاسخ به سوال «فانا» مبنی بر اینکه مسوولیت عوارض و مرگ‌ومیر احتمالی تزریق واکسن کرونای روسی با چه کسی است گفت: «مسوولیت تزریق این واکسن با هر فردی است که آن را دریافت می‌کند. ممکن است این واکسن در برخی افراد عوارضی هم ایجاد کند اما تزریق این واکسن داوطلبانه است و سازمان غذا و دارو هم آن ‌را تایید کرده است. چون این واکسن فاز ۴ را نگذرانده، هیچ مسوولیتی از بابت عوارض و مرگ احتمالی متوجه شرکت سازنده نخواهد بود.»
سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر این واکسن مورد تایید سازمان غذا و داروی ایران است که نباید یک مسوول عالی‌رتبه در رسانه این‌گونه کادر درمانی را که یک سال است منتظر واکسن بودند نگران کند! آن هم کادر درمانی که از ابتدای گسترش کرونا جان بر کف برای درمان مردم از هیچ امری کوتاهی نکردند. حالا قرار است آنها اولین افرادی باشند که واکسن روسی را دریافت می‌کنند. بیان چنین حرفی آن هم از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت این شائبه را ایجاد می‌کند که خود آنها هم تضمینی در اثرگذاری واکسن کرونا روسی ندارند و به قولی حاضر به قبول مسوولیت خود برای وارد کردن واکسن روسی که هزاران نفر بارها فریاد زدند این واکسن دارای تاییدیه منابع معتبر جهانی بهداشت نیست، نخواهند بود. پیش از این محرز مسوول ارزیابی واکسن ایرانی گفته بود اگر عوارض احتمالی از جانب این واکسن مردم را تهدید کند، حتما دیه آن پرداخت می‌شود. همین سخن نشان‌دهنده اطمینان به واکسن کرونای ایرانی است. به همین خاطر بسیاری از افراد تزریق واکسن کرونا ایرانی را قابل اعتمادتر از نمونه روسی آن می‌دانند اگرچه همیشه در ایران انتخاب بین بد و بدتر وجود داشته است.
واکسن مثل پرتقال است!
در همین راستا یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مسوولیت دریافت واکسن گفت: مسلما مسوول عوارض هر دارویی که فرد مصرف می‌کند، خودش است. دارو همانند غذاست، فرض کنید فردی به پرتقال حساسیت داشته باشد، این دیگر تقصیر میوه‌فروش نیست! البته دارو را دکتر تجویز می‌کند ولی ممکن است فردی به آن دارو حساسیت ویژه‌ای داشته باشد. اگرچه در بین مردم نباید این جو به وجود آید هر فردی که پس از تزریق واکسن روسی فوت کرد، مرگش پای خودش است. سازمان غذا و دارو وظیفه دارد پیش از شروع تزریق این واکسن تمام نظارت‌های لازم و کامل را انجام داده باشد. اما گاهی پیش می‌آید فرد به داروی خاصی حساسیت داشته و در پی عوارض آن مشکلاتی برایش پیش آمده، آیا این فرد از پزشک یا سازمان غذا و دارو یا سازنده دارو شکایت می‌کند؟ خیر، قطعا این‌گونه نیست. واکسن هم مانند بقیه موارد است.
وی افزود: متاسفانه عده‌ای با صحبت در این مورد می‌خواهند به گونه‌ای در جامعه جا بیندازند که هر فردی پس از تزریق این واکسن به هر دلیلی فوت کرد خونش گردن خودش است. با این حال عارضه‌ای که در مقاله لنست منتشر شده، بسیار ناچیز است. در همین مقاله آمده است که این واکسن ۹۱ درصد اثربخش است. بنابراین اگر بعد از تزریق این واکسن برای فردی اتفاقی رخ دهد، مسوولش خودش است همان‌طور که امکان دارد فردی بعد از مصرف استامینوفن دچار عارضه شود.
ایشان که نخواست نامش فاش شود با تاکید بر اینکه مسوولیت هر فردی در تمام واکسن‌ها ثابت است، بیان کرد: حتی اگر فرد بعد از تزریق واکسن فایزر یا مدرنا دچار عارضه شود، باز هم مسوولیت آن با خود فرد است زیرا هیچ کدام از سازنده‌های این واکسن مسوولیت عوارض آن را به گردن نگرفتند. هر واکسنی که فازهای بالینی اول تا سوم را انجام داده باشد و مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد آن دیگر مرحله آزمایشی ندارد. همچنین باید در نظر بگیرید که هیچ‌کدام از واکسن‌ها فاز ۴ را انجام نداده‌اند. زیرا فاز ۴ چندین سال طول می‌کشد و چون واکسن‌های کرونا به صورت اضطراری روانه بازار شدند چه بسا تمام مردم سراسر جهان تصمیم گرفتند به جای اینکه روزانه هزاران فرد فوت نکنند، واکسن را روی مردم تزریق کنند و معطل پنج سال آزمایش‌های فاز ۴ نشوند. این موضوع در خصوص تمام واکسن‌ها صادق است.
تزریق واکسن روسی به کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه
وی درباره اینکه واکسیناسیون با کدام واکسن شروع می‌شود، تصریح کرد: از روز سه شنبه ۲۱ بهمن واکسیناسیون براساس اولویت‌بندی در بین کادر درمان مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها آغاز می‌شود. از قرار معلوم واکسیناسیون با واکسن روسی شروع می‌شود. البته ۱۰ هزار واکسن به تعداد محدودی می‌رسد که ما منتظر مابقی محموله‌های واکسن خواهیم بود.
مردم را نگران نکنید
برخلاف گفته‌های عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص گفته‌های رییسی درباره مسوولیت افراد در عوارض واکسن روسی گفت: تمام دارو و واکسن‌ها عوارض مخصوص به خودشان را دارند. تزریق واکسن روسی کرونا به صورت اختیاری و رایگان در بین کادر درمان توزیع می‌شود. به همین جهت عوارض ناشی از این واکسن به عهده خود فرد است. ولی اینکه آقای رییسی این‌گونه در رسانه‌ها بیان کنند کار درستی نیست. زیرا مردم دچار ترس و نگرانی خواهند شد. در حالی که مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیشتر اعلام کرده بودند این واکسن روی ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر تست شده و عارضه خاصی نداشته است.
شهریاری اظهار کرد: امروزه به دلیل شرایط اضطراری که پیش آمده هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود در دنیا دارای ۴ فاز مهمی که باید طی می‌شده، نیستند. به همین خاطر عوارض‌های واکسن کرونا غیرقابل پیش‌بینی است. واکسن‌های تولیدی ما هم همینگونه است. با این حال بیان آقای رییسی آن هم در چنین شرایط حساسی دور از انتظار بود، چرا که مردم را پیش از گذشته دچار نگرانی می‌کنند.
با این تفاصیل تزریق واکسن روسی کرونا اکنون پرریسک است، زیرا هیچ سازمان یا ارگانی مسوولیت عوارض احتمالی و مرگ‌و‌میر آن را به عهده نمی‌گیرد. در این روزها اگر کرونا بگیرید و فوت کنید در گواهی فوت می‌نویسند بر اثر بیماری کرونا جان باخت در حالی که اگر براثر عوارض واکسن آن فوت کنی، هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد!جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: