کد خبر: ۲۷۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 07
شما با داشتن این علائم باید مستقیما به بیمارستان بروید تا اقدامات لازم برای شما انجام شود.
شفاآنلاین>سلامت>گرفتگی عروق کاروتید هنگامی شروع می‌شود که آسیب به لایه‌های داخلی شریان‌های کاروتید رخ دهد.
به گزارش شفاآنلاین : شریان‌های کاروتید اصلی‌ترین رگ‌های خونی هستند که خون را به مغز منتقل می‌کنند و از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که در نتیجه تجمع مواد چربی و کلسترول بر روی رگ‌ها تأثیر می‌گذارد و ممکن است در آینده باعث سکته مغزی شوند.

بیماری شریان کاروتید چیست؟
رگ‌های کاروتید که مسئول انتقال خون به مغز هستند، با رسوب چربی‌ها و کلسترول باریک می‌شوند که این امر باعث کاهش جریان خون به سمت مغز شده و منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله سکته مغزی و در نهایت مرگ می‌شود.

دلایل بیماری شریان کاروتید
بیماری شریانی کاروتید معمولاً به دلیل تصلب شرایین ناشی از تجمع چربی در رگ‌ها رخ می‌دهد که منجر به انسداد شریان‌های کاروتید شده و خطر سکته را افزایش می‌دهد و این به برخی از عوامل مربوط می‌شود از جمله مقادیر بالای چربی و کلسترول در خون، سطح بالای قند خون به دلیل دیابت یا مقاومت به انسولین، فشار خون بالا که یکی از عوامل بیماری شریان کاروتید است و سیگار کشیدن یکی از دلایل مهم بیماری شریان کاروتید است.

بیماری شریان کاروتید: علل، علائم و روش‌های درمان

 

علائم بیماری شریان کاروتید
هیچ علامتی از بیماری شریان کاروتید وجود ندارد اما چربی به تدریج در داخل رگ‌ها تجمع می‌یابد و باعث علائم سکته می‌شود که شامل موارد زیر است:

احساس سردرد ناگهانی و شدید، مشکلات حافظه، از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن، مشکل صحبت کردن، مشکل در بلعیدن، تاری دید یا از بین رفتن ناگهانی بینایی، احساس گزگز و بی حسی در یک طرف صورت یا بدن، یا در یکی از بازو‌ها یا پاها و احساس سرگیجه داشتن.

شما با داشتن این علائم باید مستقیما به بیمارستان بروید تا اقدامات لازم برای شما انجام شود.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به گرفتگی عروق کاروتید قرار دارد؟
افراد سیگاری، افرادی که فشار خون بالا دارند، بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که سابقه خانوادگی تصلب شرایین دارند؛ در معرض ابتلا به عروق کاروتید هستند.

روش‌های درمان بیماری شریان کاروتید
پزشک ممکن است چند آزمایش مختلف را تجویز کند که شامل موارد پیش روست: سونوگرافی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از رگ‌های خونی، سی تی اسکن عروق کاروتید و مغز.

بیماری شریان کاروتید: علل، علائم و روش‌های درمان

پزشک بر اساس این آزمایش‌ها درمان‌های زیر را انجام می‌دهد:

دارو درمانی
پزشک ممکن است در صورت ابتلا به بیماری شریانی کاروتید ساده، درمان دارویی را همراه با تغییر در سبک زندگی بیمار، از جمله ورزش، ترک سیگار و خوردن غذای سالم، تجویز کند و اگر بیمار مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی است باید بیماری را تحت نظر پزشک کنترل کند.

درمان جراحی
پزشک ممکن است در موارد جدی‌تر به عمل جراحی متوسل شود و این از طریق دو روش انجام می‌شود: از بین بردن پوشش شریان کاروتید و کارگذاری استنت کاروتید (فنر)، همچنین ممکن است از گزینه جراحی برای باز کردن رگ‌ها برای افزایش جریان خون در مغز استفاده شود.
برچسب ها: علائم ، کاروتید ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: